fbpx
החזר מס עכשיו

גיוס עובדים וקליטתם – מדריך למעסיק

גיוס עובדים וקליטתם לעסק עשוי להיות הליך מאוד מרגש, אך גם מאוד מייגע ומורכב. חשוב להקדיש תשומת לב וגם חוות דעת משפטית לכל שלב בהליך על מנת לוודא שאתם עושים הכול כמו שאתם אמורים לעשות ולא מסתבכים בפרשייה משפטית אפילו בלי לדעת. בסופו של דבר, אתם רוצים אנשים איכותיים, אך גם רוצים למצוא אותם באופן חוקי.

עובדים הם חלק מהעסק

כאשר מחליטים להקים עסק עצמאי, צריך להתעסק בהמון נושאים כמו גורמי ייצור, מציאת מקום לעסק, שם ומיתוג, מיסים והחזרי מס ועוד ועוד… אחד הדברים שלא תמיד חושבים עליהם הוא שהקמת עסק בעצם הופך את מקים העסק למעסיק ונדרש ממנו לגייס עובדים, לקלוט עובדים ובסופו של דבר, לנהל אותם. לא תמיד נראה שיש מי שיסייע בחלק הזה בשונה מעורכי דין ורואי חשבון, אך דווקא תופתעו כמה אנשי מקצוע גם בהליכים מסוג זה, הם הכתובת.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

גיוס עובדים וקליטתם

לא משנה אם אתם עסק קטן או גדול, באיזה שהוא שלב, או יותר נכון בהרבה שלבים בקיומו של העסק, תצטרכו לגייס עובדים. בסופו של דבר, סביר מאוד שאתם נמצאים בתחרות על מלאי עובדים מסוים שכן יש הרבה מקומות שישמחו להעסיק את העובדים הפוטנציאליים שלכם בנוסף לכך שעליכם לתת להם תנאים בסיסיים ונחשקים כדי שיבואו ויישארו אצלכם. בתור התחלה, עליכם להשקיע בהליך גיוס עובדים כדי ליצור לכם מאגר מספק ואיכותי.

 

פרסום וגיוס

לרוב, מסתבר שפרסומו של העסק לא רק גורם לאנשים להפוך ללקוחות שלו, אלא פרסום נדרש גם על מנת לספק לכם עובדים ולגייס אותם. לצורך העניין, פרסום ברשתות החברתיות יכול מאוד להזניק את כמות העובדים שמגיעים להתראיין. חשוב שהמודעה או כול דרך פרסום אחרת שתבחרו, תהיה מושכת ותדגיש את התנאים או את הדברים השווים שיש דווקא בעסק שלכם. חשוב שתדעו שגם על שלב הפרסום חלים כמה חוקים.

  1. לשון המודעה – חייבת להיות מנוסחת כך שתופנה גם לגברים וגם לנשים, אחרת תהיה זאת מודעה מפלה.
  2. דרישות התפקיד – חייבות להיות ענייניות ורלוונטיות לתפקיד ולא להתייחס לתנאים מפלים שאינם באמת קשורים לתפקיד.

 

קליטה לעבודה

באם הצלחתם לגייס עובד שנראה חרוץ ואיכותי השלב הבא הוא להעסיק אותו על פי חוק וזאת מתחיל מקליטתו לעבודה. הליך הקליטה עשוי להיות שונה בין עסק אחד לאחר, אך הבסיס שלו חייב להיעשות בהתאם לתקנות ומבלי לפספס אף שלב, במקרים בהם הליך הקליטה לא יהיה מוסדר ועל פי החוק, יכול להיות כי יקבע שמדובר בהעסקה לא חוקית ובשלב זה תצפו לעונש.

 

חוקים שחשוב לשים לב אליהם

עד כה דיברנו על גיוס עובדים באופן כללי ואולי החלק הכיף שבגיוס, אך חשוב לזכור כי גיוס עובדים, ובהמשך גם קליטתם, מעוגן בחוקים מסוימים שבמידה ולא תעמדו בהם אתם חשופים לתביעה או לקנס שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים. לכן, כדאי מאוד לעקוב אחר התקנות של משרד הכלכלה כדי לא ליפול מבלי שאתם אפילו יודעים שכך הדבר וגם לכבד את מעמדם ומצבם של אחרים.

 

אפליה בהליך

תקנות רבות מתייחסות לנושאי אפליה בהליכי מיון וגם בהליכי גיוס וקליטה. מעסיק אשר מגייס וקולט אנשים לעסק, איננו חייב לקבל את כולם לעבודה, אך הוא כן חייב לעשות זאת על בסיס כלשהוא שאינו נוגע לאפליה, כלומר הוא לא יכול לבחור שלא לגייס או לקלוט מרואיין בשל סיבה על רקע אפלייתי. באם אכן התגלה שכך הדבר, מדובר בעבירה פלילית והמעסיק צפוי לקבל עונש. הנה כמה סיבות שבגינן אסור להפלות, סביר כי רובן מובנות מאליהן:

  1. מין ונטייה מינית
  2. הורות כולל בהליכים כדוגמת היריון או הליכים של הפריה חוץ גופית וכמובן כבר היות המרואיין אב או היותה אם
  3. דת וכול הקשור לשמירת שבת או סירוב לעבודה בחגים
  4. לאום או ארץ מוצא, אידיאולוגיה או תפיסת עולם כדוגמת תמיכה או קשר למפלגה מסוימת

 

מהלך הגיוס והריאיון לעבודה

שלבי הגיוס והקליטה של עובד עשויים לכלול כל מיני הליכים אשר נראים רלוונטיים למעסיק אך מנגד הם לא עניינים ואפילו לא חוקיים. לצורך העניין, חל איסור על המעסיק לבקש ממרואיין לפרט על הפרופיל שלו מהצבא. יתרה מכך, ישנן שאלות בראיון שכדאי להימנע מהן מכיוון שעשויות להשתמע, או שהן באמת שאלות מפלות, במידה ובאמת תהיה טענה כי הריאיון היה מפלה, אלו בדיוק השאלות שעשויות לסבך את המעסיק מאוחר יותר.

 

סיוע משירות התעסוקה

יכול להיות כי בהליך מיון מסוים החלטתם לא להעסיק בן אדם באמת על רקע אי התאמה לתפקיד אך נוצר לתהליך המיון אופי אפלייתי ואתם נמצאים בבעיה. על מנת להימנע ממקרים כאלה, שירות התעסוקה מסייע ומציע עזרה למעסיקים אשר נמצאים בתהליכי גיוס וקליטה של עובדים כדי למנוע אי נעימויות ומעבר על החוק שאפילו לא יודעים שהוא אינו חוקי כמו בקשת מידע על פרופיל צבאי.

 

סיוע מאנשי מקצוע אחרים

בנוסף לשירות התעסוקה אשר מציע עזרה בהליכים מסוג זה, תמיד תוכלו לבחור לפנות לעזרה אחרת גם מאנשי מקצוע כדוגמת עורכי דין המתעסקים בדיני עבודה. מומחים מסוג זה יוכלו לסייע לכם להבין מה מותר ומה אסור, ובנוסף, אם באמת תקלעו להליך משפטי שנפתח מצד של מרואיין, יהיה לכם כבר מישהו לפנות אליו ולסמוך עליו ותדעו שאתם כלל לא לבד.

 

אי קבלת מרואיין לעבוד על רק סיבה לא עניינית שאיננה קשורה ליכולתו לבצע את העבודה כדוגמת האידיאולוגיה הפוליטית שלו או היות אישה בהריון או בהליכים להיכנס להריון.

כמובן, אחת התקנות החשובות בהקשרי גיוס עובדים הוא חובת המודעה לפנות לשני המינים, כלומר להיות מנוסחת גם בלשון נקבה וגם בלשון זכר. מודעה שלא עומדת בתקנה זאת מהווה עבירה על החוק וחושפת את המעסיק לעבירה פלילית.

ניתן לפנות למשרד התעסוקה אשר מציע ייצוג משפטי ועזרה למעסיקים בשלבים אלו, אך גם לעורכי דין שמתמחים בתחומים הללו שיוכלו לוודא את תקינות ההליך שלכם ולסייע במקרים שהסתבכתם משפטית בגללם.

התשובה היא כמובן לא, בכול שלב ביחסי עובד מעסיק אסור למעסיק לנהוג על רקע אפליה ועדיין תהיה זאת עבירה על החוק אם יוכח שכך קרה.

על מה עברנו עד עכשיו?