fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס לעולה חדש

עולים חדשים זכאים להטבות שיקלו עלהם להיקלט במדינה, כמו למשל גם הטבות מס. עולה חדש זכאי לנקודת זיכוי במהלך 42 החודשים הראשונים שהוא נמצא בארץ ובמקרים בהם נקודת הזכות לא נלקחת בחשבון, ניתן לדרוש את הכסף שירד בחזרה באמצעות הגשת בקשה לקבלת החזרי מס לעולה חדש.

קליטת עולים בישראל

במדינה הקטנה והמשפחתית שלנו אנשים מגוונים ולא פעם נאמר המושג כור היתוך ומוקד עלייה לרגל אודותיה. קליטת עולים בישראל היא דבר די שגרתי ועבור יהודים מכל העולם אשר מבקשים לעשות זאת ולעבור לכאן, הליך עקרוני שיעברו והטבות מיוחדות אשר יסייעו לעולה החדש להיקלט במדינה ביתר קלות. מתוך כל ההטבות וההקלות הללו ישנה גם הטבת מס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

נקודות זיכוי

על מנת להכיר ולהבין את ההטבה הזכאים לה עולים חדשים נכיר תחילה את נקודות הזיכוי – שיטת המיפוי של רשות המסים. לאור העובדה כי כל האזרחים בישראל אשר מכניסים כסף אמורים לשלם מס הכנסה, ולאור העובדה כי יש שוני בין אדם אחד למשנהו, לפעמים אפילו פערים כלכליים גדולים מאוד, רשות המסים מנסה להקל עבורם את התשלומים ולסייע להם להתמודד עם המצב הפיננסי שלהם.

 

ערכה של נקודת הזיכוי

כאשר אדם זכאי לנקודת זיכוי הוא בעצם זכאי להטבת מס, להקלה בגובה המס שהוא אמור לשלם. ערכה של נקודת זיכוי מחושב באופן שנתי אך ניתן להתייחס לכך גם באופן חודשי, בדומה לחישוב של מס הכנסה. הערך של הנקודה משתנה בכל שנה לפי החלטת הרשות אך בכמה שקלים בודדים. הנה תיעוד של הערך של נקודות הזיכוי בשנים האחרונות, כמובן שנכון להיום רלוונטי רק הערך של 2021.

שנה ערך של נקודת זיכוי

בחישוב שנתי

ערך של נקודת זיכוי

בחישוב חודשי

2021 2,616 ₪ 218 ₪
2020 2,628 ₪ 219 ₪
2019 2,616 ₪ 218 ₪
2018 2,592 ₪ 216 ₪
2017 2,580 ₪ 215 ₪
2016 2,592 ₪ 216 ₪
2015 2,616 ₪ 218 ₪

החזר מס בגין נקודת זיכוי

הקשר בין נקודות זיכוי להחזר מס בא לידי ביטוי כאשר בחישוב המס המנוכה לעובד כלשהוא לא נלקח בחשבון פרמטר מסוים אשר מזכה אותו בנקודת זיכוי. אי התחשבות זאת כמובן שמביאה לכדי גביית יתר ובגלל שלעיתים מדובר במשכורות גבוהות ותמיד מדובר בחישובים שנתיים, עובד יכול למצוא את עצמו עם החזר מס אפילו בסך כמה אלפי שקלים.

 

נקודת זיכוי לעולה חדש

אוכלוסיית העולים החדשים היא מן הסתם אוכלוסייה הדורשת יחס מיוחד וזאת ניתן לה גם בתחום המס. כל עולה חדש שהגיע לישראל, זכאי לנקודת זיכוי אחת אשר כאמור, שווה לכ-218 שקלים (תלוי בשנת המס). באופן הזה, גובה המס שהוא מחויב לו מצטמצם ובהתאם ההכנסה שלו בנטו כמובן עולה. מדובר בהטבה משמעותית אך היא מותנית בכמה תנאים אשר מטרתם לחדד את תנאי הזכאות.

 

תוקף ההטבה

הזכאות לנקודת זיכוי אחת לעולים חדשים היא עד 42 חודשים מיום עלייתו של העולה, כלומר לאחר תקופה זאת הנקודה מתבטלת והמס חוזר להיות גבוה יותר. גם אם העולה החדש לא מתחיל לעבוד ישר בתחילת דרכו, או נמצא בהפסקות עבודה במהלך 42 החודשים הללו עדיין נספרים לו החודשים ברציפות ולא ניתן לדחות את התקופה מעבר בגלל שהעולה החדש לא עבד.

 

גובה ההטבה

נקודת הזיכוי לעולה החדש מחושבת בהתאם למספר חודשיו בארץ ומשתנה כל כמה חודשים. ככל שהעולה החדש נמצא יותר זמן בארץ הוא זכאי לפחות נקודות זיכוי עד לגמר תקופת ההטבה לאחר 42 חודשים.

  1. 18 חודשים ראשונים – ב-18 החודשים הראשונים מיום עלייתו לארץ זכאי העולה לרבע נקודת זיכוי שנתית, כלומר בכל חודש הוא זכאי לקבל רבע מתוך הערך של נקודת זיכוי שנתית. לצורך העניין, בעבור 2021 העולה יקבל בתחילת דרכו רבע מ-2,616 בכל חודש, מה שאומר שבכל חודש הוא מקבל הטבה של בערך 436 ₪.
  2. 12 חודשים לאחר מכן – החל מהחודש ה-19 והעד החודש ה-30 ערכה של ההטבה שווה לשישית מתוך נקודת מס שנתית, כלומר נכון ל-2021 הערך שיורד לעולה החדש מהמס שווה בערך ל-2,616 חלקי 6 בכל חודש, שהם בערך 436 ₪ בכל חודש.
  3. 12 חודשים אחרונים – החל מהחודש ה-20 ועד לחודש ה-42 ההטבה שווה ל-12\1 מתוך נקודת זיכוי שנתית שהיא בעצם נקודת זיכוי אחת בכל חודש, בערך 218 ₪ בכל חודש נכון לשנת 2021.

 

החזרי מס לעולה חדש

בעיקרון, מהרגע שהעולה החדש סימן בטופס 101 שהוא מגיש למעסיק שהוא עולה חדש, מגיע לו אוטומטית נקודת הזיכוי או נקודות הזיכוי לפי הותק שלו בארץ. אך הדברים לא תמיד מתנהלים כך ויכולים להיווצר מקרים בהם לא נלקח בחשבון היותו עולה חדש והמס יורד לו באופן מלא ללא התחשבות בכך. כאן נכנסת לתמונה האפשרות לבצע החזר מס. על מנת לקבל את הכסף בחזרה יידרש להגיש בקשה להחזר מס אל רשות המסים בצירוף פרטים רלוונטיים לבחינתה.

  1. פירוט הכנסות – טפסים המפרטים את ההכנסות החייבות במס הכנסה של העולה החדש, טפסי 106 מהמעסיקים בהם היה מועסק בשנת המס הרלוונטית.
  2. תעודת עליה – באם הבקשה היא בגין עלייה לארץ, או כל תעודה או אישור אחר אשר מאשרים את הסיבה שלשמה מוגשת הבקשה כדוגמת בוגר תואר אקדמאי או חייל משוחרר.
  3. פירוט הוצאות מוכרות – כאן גם המקום לצרף אישורים ותיעודים על הוצאות המוכרות במס כדוגמת תרומה לעמותה מוכרת.

 

עולה חדש זכאי לנקודת זיכוי במהלך 42 החודשים הראשונים שהוא נמצא בארץ מיום עלייתו. ההטבה הזאת חייבת להילקח בחשבון בחישוב המס שמנוכה לו. במקרים בהם היא לא נלקחת בחשבון, ניתן לדרוש את הכסף שירד בחזרה גם עבור ששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית. באופן הזה, גם אם נוכה מס שלא כצורך, הוא יוחזר כמו שצריך ישר לחשבון הבנק של העולה.

גובה ההחזר תלוי בותק של העולה החדש ובשאר הסיבות שבגינן מגיע לו החזר. אך בכל מקרה מדובר בלפחות נקודת זיכוי אחת בכל חודש שהיא שווה בערך ל-218 ₪.

על מנת לקבל את ההחזר צריך להגיש בקשת החזר מס לרשות המסים ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים בהתאם לסיבת הבקשה.

הכסף מוחזר ישירות לחשבון הבנק של המבקש לאחר שהבקשה נקלטה ואושרה על ידי רשות המסים.

כמובן, בקשות להחזר מס ניתן להגיש על כל אחת מששת השנים שכבר עברו טרם שנת המס הנוכחית.

על מה עברנו עד עכשיו?