fbpx
החזר מס עכשיו

החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל מקרה היא מביאה לכדי שינוי בהכנסה השנתית של העובד. אם יצאתם לחל"ת ואתם סבורים שמגיע לכם החזר מס חל"ת, אתם תדרשו לגשת להליך בקשת החזר מס. במאמר זה נסביר הכל על תהליך זה.

חל"ת – חופשה ללא תשלום

חל"ת או בשם המלא – חופשה ללא תשלום, היא חופשה בה העובד לא מקבל שכר אך עדיין נשאר עובד של החברה. בתקופה האחרונה, לאור משבר הקורונה, עובדים רבים הוצאו לחל"ת בעל כורחם בשל המשבר העצום במשק, אך חל"ת הוא בהחלט הליך שיכול כל עובד גם לבקש לצורך חופשה ארוכה בחו"ל או כל סיבה אחרת שנראית רלוונטית והגיונית בעיני המעסיק.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

חל"ת מביא לשינוי בהכנסה

לאור העובדה כי חל"ת לרוב תהיה חופשה ארוכה בה העובד לא מקבל שכר, ההכנסה השנתית שלו כתוצאה מכך עשויה להיפגע באופן משמעותי. כאשר הפגיעה הזאת בהכנסה המצויה אל מול ההכנסה שהייתה צפויה בתחילת השנה משמעותית היא יכולה לשנות את מדרגת המס בה מדורג העובד ובהתאם לכך, גם את שיעור המס אשר צריך לנכות לו בכל חודש מהמשכורת.

 

החזר מס עקב חל"ת

בהנחה שהחל"ת אכן שינה את מדרגת המס בה מדורג העובד לאור שינוי משמעותי בהכנסה השנתית, נוצר מצב בו העובד שילם במשך זמן רב מס יותר גבוה ממה שהיה אמור לשלם וזאת ניתן לתיקון על ידי החזר מס. הליך החזר המס מתנהל מול רשות המסים ובעצם נדרש העובד להראות ולהוכיח כי נוכה לו יותר מס ממה שהיה אמור לרדת לו ועל כן, מגיע לו כסף מהמדינה בחזרה.

 

בירור זכאות להחזר מס

עובד היוצא לחופשה מבלי לקבל עליה תשלום אמנם חווה פוגע בהכנסות שלו, אך בהתאם לכך וכתוצאה מכך בעצם, מגיע לו שינכו לו פחות מס. בגלל שמדרגות המס לא תמיד מוכרות לכולם ולכולן, ועל אחת כמה וכמה העובדה שחל"ת לא בהכרח משפיע עד כדי כך שמשנה את מדרגת המס בעבור כולם, חשוב לברר האם יש לכם זכאות להחזרי מס וזאת אפשר לעשות בכמה דרכים.

 

פנייה לרואה חשבון

ראשית וכמו בכל תחום אחר, על מנת לברר יותר לעומק על התהליך או על הזכאות שלכם אפשר פשוט לפנות לאיש מקצוע כדוגמת רואה חשבון אשר יוכל לבחון את המקרה הספציפי שלכם ולהמליץ לכם האם יש זכאות להחזר מס ואם כן, כיצד הכי נכון לגשת לתהליך ומה הוא בעצם דורש מכם. יתרה מכך, תוכלו להעביר את התהליך לידי רואה החשבון ובכך לחסוך לעצמכם זמן וכאבי ראש.

 

בירור מדרגות המס

במידה ואתם רוצים לגשת לתהליך לבד, או שברצונכם לברר תחילה יותר לעומק אתה נושא, כדאי להתחיל מלחשב את ההכנסה השנתית שלכם בעזרת טופס 106 המגיע לכם מהמעסיק, או לחילופין לחשב את סכום כל המשכורות שלכם. לפי ההכנסה השנתית הסופית שקיבלתם במהלך השנה, תוכלו להבין באיזו מדרגת מס אתם נמצאים ובהתאם לכך מה שיעור המס שירד לכם אל מול כמה שהיה צריך.

 

מדרגות המס

בישראל שלנו שיטת המיסוי עובדת לפי מדרגות כך שבאופן עקרוני, ככל שאתה מרוויח יותר כך גם ינוכה לך מס בשיעור גבוה יותר. המדרגות מתייחסות לפי הכנסה שנתית כך שבתחילת השנה מכפילים את השכר החודשי ב-12 כדי להעריך מה תהיה ההכנסה הנשתית ובהתאם מה שיעור המס, אך בהחלט יכול להיות כי בתום שנת המס החישוב יצא בסיכום שונה ובהתאם לכך גם המדרגה. להלן המדרגות העיקריות, כל מדרגה כמובן מתחילה מקודמתה.

  1. הכנסה שנתית עד 75,480 – שיעור מס של 10 אחוזים.
  2. הכנסה שנתית עד 108,360 – שיעור מס של 14 אחוזים.
  3. הכנסה שנתית עד 173,880 – שיעור מס של 20 אחוזים.
  4. הכנסה שנתית עד 241,680 – שיעור מס של 31 אחוזים.
  5. הכנסה שנתית עד 502,920 – שיעור מס של 35 אחוזים.
  6. הכנסה שנתית עד 647,640 – שיעור מס של 47 אחוזים.

 

מדרגות המס עשויות להשתנות לפי החלטת המדינה בכל שנה, אלו המדרגות הנכונות לשנת 2021 והשיעורים המותאמים להם. כמובן שניתן לחשב זאת על פי חלוקה ל-12 (12 חודשים), אך בסופו של דבר ההסתכלות הרחבה היא על כל השנה וניתן לחשב את השיעור המדויק רק בתום שנת המס לאחר שניתן לברר בדיוק את ההכנסה השנתית.

 

הגשת בקשה להחזר מס חל"ת

באם יצאתם לחל"ת, או שאתם סבורים שמגיע לכם החזר מס בגין כל סיבה אחרת, אתם תדרשו לגשת להליך בקשת החזר מס. ההליך מאוד משתנה בין עצמאים, רווקים, שכירים ועוד פרמטרים אז חשוב שתבררו מה היא הדרך הפשוטה ביותר התאם למצב התעסקותי והמשפחתי שלכם. בכול מקרה, שימו לב כי תוכלו להגיש את הבקשה עבור ששת השנים שקדמו לשנת המס בנוכחית בתנאי שיש לכם טפסי 106 רלוונטיים וכל הטפסים והמסמכים שרשות המסים דורשת.

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל מקרה היא מביאה לכדי שינוי בהכנסות של העובד, ובעיקר בהכנסה השנתית שלו. השינוי הזה, יכול להביא לכדי שינוי במדרגת המס בה ממוקם העובד ובהתאם כמובן בשיעור המס שמנוכה לו. את המס הזה שירד שלא כצורך, ניתן לדרוש בחזרה עבור ששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית ובאם אתם לא בטוחים מאיפה להתחיל או אם כדאי לכם, כדאי לפנות לאיש מקצוע שיסייע לכם בזה.

כמובן שכן, באם הייתה בחל"ת לפני שנתיים ועוד לא דרשתם את המס שנוכה לכם שלא כצורך בחזרה, תוכלו עדיין לעשות זאת. יתרה מכך, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס בעבור כל ששת השנים שקדמו לשנת המס בה אנו נמצאים כעת.

עצם החל"ת לא מזכה בהחזר מס אך השינוי המשמעותי בהכנסה השנתית יכול להשפיע על מדרגת המס בה ממוקם העובד והיא זאת שמשפיעה על שיעור המס אשר מנוכה לעובד.

תוכלו להגיש את הבקשה בעצמכם בפנייה לפקיד שומה או באמצעות טופס והגשה מקוונת באתר של רשות המסים. זכרו תמיד כי תוכלו גם לפנות לאיש מקצוע שילווה ויוביל את התהליך באם תעדיפו לחסוך את הבירוקרטיה.

ראשית, תמיד תוכלו להגיש בקשה להחזר מס ולהתכונן למקרה שהיא תדחה בשל אי זכאות, אך עוד טרם לכך, אפשר להתייעץ עם איש מקצוע אשר יבחן לעומק את הפרטים שלכם ואת אורך החל"ת לצורך העניין ולאחר מכן להמליץ על אפשרות לקבלת החזר מס או שמא לא.

על מה עברנו עד עכשיו?