fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין תשלום מזונות

תשלום מזונות עשוי להיות עול כלכלי, אשר משפיע כלכלית על בן\בת הזוג שמשלמים אותו, לכן רשות המסים מזכה בנקודת זיכוי שמורידה את גובה המסים שיש לשלם. במקרים בו ההטבה לא נלקחת בחשבון ניתן  לדרוש החזרי מס בגין תשלום מזונות.

משלמים מזונות? מגיעה לכם הטבה

כיום בישראל, זוגות רבים מוצאים עצמם במעמד גירושין ובאם גם קיימים ילדים במערכת היחסים, במעמד של תשלום מזונות. לאור העובדה כי ברור לכל שתשלום מזונות משפיע כלכלית על בן\בת הזוג שמשלמים אותו, רשות המסים מעניקה הטבה לאלו שמשלמים זאת.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

במקרים בו ההטבה לא נלקחת בחשבון בגלל שינויים במהלך השנה, או פשוט טעות וחוסר תשומת לב, ניתן בהחלט לדרוש החזר מס בגין תשלום המזונות ולקבל חלק ממנו בחזרה.

 

הכירו את נקודות הזיכוי

המונח הטבה קצת פחות רלוונטי כאשר מדברים על מסים. המונח הנכון הוא נקודות זיכוי והן בעצם מסמלות הטבות והקלות בתשלום המס. נקודות הזיכוי ניתנות על בסיס כל מיני פרמטרים כך שאחד מהם הוא תשלום מזונות לגרוש\ה. מעבר לגירושין, יש מגוון רחב מאוד של פרמטרים המזכים בנקודות זיכוי וזאת יכול להיות זכות לחצי נקודת זיכוי, נקודת זיכוי אחת וכן הלאה.

 

ערך נקודת הזיכוי

בהמשך לכך שנקודת הזיכוי מייצגת הטבה, היא בעצם מייצגת ערך מסוים של הקלה מתשלום המסים. הערך הזה יכול להשתנות בכל שנה אך לרוב הוא נשאר די מיוצב בשינוי של כמה שקלים למעלה או למטה.

נכון לשנת 2021 ערכה של נקודת זיכוי אחת שווה ל-218 ₪ בחודש שהם 2,616 ₪ בשנה. כלומר, באם לאדם נקודת זיכוי אחת, בתום השנה, מגיע לו בחזרה (באם זאת לא נלקח בחשבון תוך כדי השנה) 2,616 ₪ מתוך המס ששילם.

 

ערכים של נקודת זיכוי אחת משנים קודמות

  1. שנת 2021 – 2,616 בשנה
  2. שנת 2020 – 2,628 בשנה
  3. שנת 2019 – 2,616 בשנה
  4. שנת 2018 – 2,592 בשנה
  5. שנת 2017 – 2,580 בשנה

 

נקודת זיכוי להורה גרוש משלם מזונות

החזרי מס בגין תשלום מזונות יכולים להגיע לאור אי התחשבות בנקודת הזיכוי המגיע לאדם במצב הזה. לצורך העניין, עובד גרוש המשלם מזונות זכאי לנקודת זיכוי אחת, מה שאומר שבכל חודש (נכון לשנת 2021) מגיע לו בחזרה 218 ₪, או יותר נכון, לשלם פחות 218 ₪ מהמס שהוא מחויב בו. זאת ניתן בהתאם לעמידה בכל מיני תנאים ולא די בתשלום מזונות על מנת לקבל את נקודת הזיכוי הזאת.

  1. גרוש הנשוי בשנית ומשלם מזונות – באם התגרשתם ונישאתם בשנית לאדם אחר, אך אתם עדיין משלמים מזונות לבן \ בת הזוג הקודמים, אתם זכאים בנקודות הזיכוי.
  2. גרוש הנשוי בשנית ובן זוג משלם מזונות – לאור כך שהמס לנשואים מחושב ביחד, באם בן \ בת הזוג שלכם משלמים מזונות לגרוש שלהם, מגיע לכם נקודת זיכוי על כך.
  3. נוטלים חלק בכלכלת הילד – גם אם אתם לא נשואים בשנית אך לוקחים את המזונות עליכם, מגיע לכם הטבה מקסימלית במס של נקודת זיכוי אחת. שווי ההטבה תלוי באחוז כלכלת הילד בו אתם נושאים.

 

הגשת בקשה לקבלת החזרי מס בגין תשלום מזונות

כמובן שעל מנת לקבל החזר מס תדרשו לבקש אותו והוא לא פשוט יגיע אלים אם לא תעדכנו בדבר השינוי או תגישו בקשה להחזר. הגשת הבקשה משתנה בין אם מדובר בעצמאים ושכירים, ובין אם מדובר בהגשה בזמן אמת או הגשה ברטרו.

באופן כללי, יש כל מיני אפשרויות להגיש בקשה להחזר מס, מקוון או פרונטלי, בעזרת איש מקצוע או באופן עצמאי, אך לא משנה מה הסיבה, דאגו לדרוש את שמגיע לכם ולא לוותר, גם אם נדמה שלא מדובר במספיק כסף כך שזה יהיה שווה את זה.

באם אתם לא בטוחים או לא יודעים כלל איך מגישים בקשה להחזר מס תמיד תוכלו להיעזר באיש מקצוע אשר אפילו יכול להגיש את הבקשה עבורכם. האופציה הזאת חוסכת לכם הרבה זמן ומאמץ וגם בשונה מכם, רואה החשבון יודע כמה כסף אמור לחזור אליכם וידע לדרוש במידה ותהיה טעות.

 

בקשת החזר מס במהלך השנה

בקשת החזר מס יכולה להיעשות ברטרו או ממש בזמן אמת. באם התגרשתם במהלך שנת מס (ינואר עד דצמבר) והתחלתם לשלם מזונות לגרוש שלכם, תוכלו לעדכן בזמן אמת את המעסיק שלכם ולקבל הכרה בכך אשר תעניק לכם נקודת זיכוי ובהמשך גם הטבה בתשלום המס. האפשרות הזאת לעדכן בזמן אמת על ידי טופס 101 שלרוב ממולא בתחילת השנה לא תמיד ניתנת ובמקרה זה תצטרכו לגשת להליך בקשה ברטרו.

 

בקשת החזר מס ברטרו

באם לא הכרתם את ההטבה, לא היה לכם פנאי להתעסק בכך או שפשוט לא הצלחתם, תוכלו לבקש החזר מס גם ברטרו. יתרה מכך, תוכלו לבקש החזר מס על כל אחת מששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית בה אנו נמצאים, כך שגם אם התגרשתם מזמן ושילמתם מזונות, אך לא חשבתם שזה קריטי לציון בטופס ה-101 שלכם, המצב עוד לא אבוד ותוכלו לקבל מס בחזרה, וכנראה שגם הרבה.

תשלום מזונות עשוי להיות עול כלכלי ולכן, רשות המסים מזכה בנקודת זיכוי אשר בעצם מורידה את גובה המסים שיש לשלם ומגדילה את ההכנסה בנטו של משלם המזונות הרלוונטי.

על מנת לקבל החזר מס בגין תשלום מזונות נדרש לעדכן את רשות המסים דרך דוח שנתי או דרך המעסיק בדבר השינוי בסטטוס, באם הגרוש יעמוד בכל התנאים הוא יקבל נקודת זיכוי אשר תביא לכך שיוחזר לו חלק מהמס בחזרה.

החזר מס יינתן לאחר שבקשת החזר מס התקבלה ברשות המסים והיא מספיק מפורטת ונכונה על מנת שתהיה מאושרת. במקרה שכן, המס שהוא בעצם כסף, נכנס ישירות לעובר ושב שלכם.

החזר המס בגין מזונות מתבסס על זכות לעד נקודת זיכוי אחת שהיא שוות ערך נכון ל2021 ל-218 ₪ בחודש. יכול להיות שלאור סיבות אחרות, תקבלו החזר מס גדול יותר.

לעצמאים אין מעסיק לעדכן בדבר הגירושים אך כן יש לכם דוח שנתי המוגש לרשות המסים בו יש לפרט את ההכנסות וההוצאות הרלוונטיות, בין היתר, הצהרה על גירושין ותשלום מזונות בעצם יהווה את הבקשה להחזר המס.

שכירים יכולים לעדכן את המעסיק בשינוי על ידי טופס 101 ולקבל את ההחזר דרך השכר.. מנגד, ניתן בסוף השנה להגיד בקשה להחזר מס לרשות המסים ולקבל את הכסף.

על מה עברנו עד עכשיו?