fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

בשונה מהורים לילדים עם מוגבלות מסוימת, או להורים באופן כללי, עבור הורים נטולי יכולת מגיעות נקודות הזיכוי גם לאחר שהילדים בגרו ועברו את גיל 18. באם הנקודות לא חושבו לכם כראוי ונוכה מס מעבר למה שאמור לרדת, חשוב לפנות לרשות המסים, להגיש בקשה מסודרת ולקבל החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו. זאת בתנאי שאכן יש לכם את התיעוד והטפסים הרלוונטיים בשילוב הגשת הבקשה בזמן.

איך מחושב מס?

טרם נצלול להחזר מס ולנקודות זיכוי, חשוב קודם כל להבין איך מחושב מס הכנסה אשר מנוכה בכל חודש מהשכר שלכם. תחילה ישנה התייחסות למדרגות שכר. בחישוב מס הכנסה ישנה הלימה בין גובה השכר שמקבל אדם בכל חודש אל מול כמה כסף יורד לו. באופן הזה, ככל שמרוויחים יותר המס שירד יהיה גבוה יותר, והפוך.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

על גבי מדרגות השכר ניתן לקבל הטבות ופטורים בתנאי מענה על כל מיני קריטריונים מתוך רצון של המדינה להקל על אלו שזקוקים לכך.

 

התמודדות עם גביית יתר

לצורך נוחות של המדינה, באופן בסיסי מנוכה לכל אדם המס הגבוה ביותר עד שיוכח או יתבקש אחרת. שיטה זאת מביאה למצבים בהם אנשים משלמים יותר מס ממה שהם אמורים לשלם.

לצורך כך בטופס 101 אותו ממלאים שכירים בתחילת עבודתם, הם נשאלים בנוגע לכל הקריטריונים המיוחדים על מנת לעדכן את גובה המסים שעליהם לשלם. במקביל לאפשרות לבצע תיאומי מס בין עבודות על מנת לבחור במדרגת השכר הרלוונטית.

 

החזר מס

בתום כל שנת מס, ולמשך 6 שנים מסיומה, ניתן להגיש בקשה מסודרת לרשות המסים ולקבל בחזרה חלק מהמס אשר ירד שלא כצורך. החזר המס ניתן בתנאי שהבקשה עולה בקנה אחד עם דרישות המדינה ורשות המסים בפרט. על פי חוק, המס היחסי אשר מגיע למבקש חוזר בתוספת ריבית של 4 אחוזים. כמובן שההחזר לא בהכרח חל על הכל באם אין פטור מלא ממס, אלא רק על החלק שנגבה מעבר למה שאמור.

 

נקודות זיכוי

נקודות הזיכוי מאפשרות לרשות המסים למפות את ההטבות וההקלות שמגיעות לאנשים העומדים בקריטריונים שהיא הציבה. לצורך העניין, הורים לילדים מקבלים נקודת זיכוי אחת על כל ילד שהם מגדלים מהרגע שנולד ועד לגיל 18 בו הוא מוגדר בוגר. נקודת זיכוי שוות ערך לסכום כספי מסוים, נכון להיום 218 שקלים, והיא בעצם מורידה את הערך שצריך לשלם על פי מדרגת השכר.

 

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

כאשר אנשים מביאים ילדים לעולם הם לעד ימשיכו להיות ההורים שלהם ובהתאמה הם הילדים שלהם, אך מבחינת רשות המסים, והחוק בכללי, הם מוכרים בחזקת הוריהם עד גיל 18. כאשר מדובר בילדים נטולי יכולת, המדינה מאריכה את הטבות המס גם לאחר שעברו את גיל 18 מתוך הבנה כי ההורים ממשיכים לדאוג לילדים בשל כך שהם אינם יכולים לעשות זאת בעצמם.

 

נקודות זיכוי להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

להורים לילדים נטולי יכולת, בכל גיל בו נמצא הילד, מגיעות 2 נקודות זיכוי במס הכנסה שהן שוות לערך לכ-436 שקלים (כתלות בשווי נקודת הזיכוי שנקבע לאותה השנה). במקרים בהם לא מעודכן המידע הזה אצל המעסיק, או ברשות המסים, לא יקבלו ההורים את ההנחה במס אך אין זה אבוד! ניתן לבקש לקבל את המס בחזרה לאחר שנגמרת השנה על ידי הגשת בקשה מסודרת.

 

החזרי מס מסיבות כלליות

נוסף על כך שמגיעות להורים לילדים נטולי יכולת 2 נקודות זיכוי ובהתאם גם זכאות לבקשת החזר מס, יכולות להיות סיבות נוספות ונקודות זיכוי נוספות שבגינן ניתן לבקש החזר מס באם לא חושבו, או לא חושבו כראוי. באם אתם עונים על חלק מהסיבות הללו, או סבורים כי מגיע לכם מס בחזרה בנוסף לכך שיש לכם ילד נטול יכולת, כדאי להיוועץ עם איש מקצוע ולברר זכאותכם.

  1. נקודות זיכוי בגין ילדים – על כל ילד עד גיל 18 מגיעה להוריו נקודת זיכוי אחת
  2. נקודות זיכוי לסטודנטים – משתנה על פי תואר ראשון, שני וכן הלאה…
  3. נקודות זיכוי לנשים
  4. נקודות זיכוי בגין בן הזוג – נקודות הניתנות במקרה של בן זוג גרוש, בן זוג שלא עובד או לאור סטטוסים משפחתיים אחרים

 

בקשת החזר מס מוגבלת בזמן

על פניו, תוכלו לבקש את המס שירד לכם בחזרה בכל שלב שבו תרצו אך הזמן הזה מוגבל. קודם כל, בגלל שמחושב באופן שנתי, ניתן לבקש חזרה את המס רק לאחר שנגמרה שנת המס הרלוונטית. בקצה השני, התקופה הזאת מוגבלת ב-6 שנים שלאחריהן כבר לא ניתן להגיש את הבקשה.

 

מתייעצים עם איש מקצוע

אם כל נושא המס, החזרי המס ונקודות הזיכוי נראה לכם מאוד מבלבל, קודם כל תדעו שאתם לא כל כך חריגים. לצורך כך, אפשר פשוט לפנות לאיש מקצוע אשר מתמחה בתחום שיבדוק עבורכם האם בכלל מגיע לכם החזר מס, ואם כן, יסייע לכם להגיש את הבקשה, בדיוק כמו שצריך לרשות המסים.

כמובן שתוכלו לחקור זאת גם בעצמכם באתר של רשות המסים או באתרים של אנשי מקצוע אשר נותנים את המידע הרלוונטי. כול זאת כדי להגיש בקשה שגם תשיג לכם את מה שמגיע לכם.

 

 

באם לא חושבו לכם 2 נקודות הזיכוי להם אתם זכאים בגין ילדיכם, מדובר בהחזר של כ-436 שקלים בחודש. באם מגיע לכם החזר לאור נקודות זיכוי נוספות, ההחזר יכול גם לעלות.

התשובה היא כן, דרך אתר האינטרנט של רשות המסים ניתן להגיש בקשה. לחילופין, מומלץ להיעזר באיש מקצוע אשר יגיש את הבקשה עבורכם.

את הבקשה להחזר מס ניתן להגיש רק לאחר שנגמרה שנת המס הרלוונטית לבקשה. במקביל לכך, ישנה תקופת התיישנות של 6 שנים מסיום השנה אשר לאחריה לא ניתן יותר להגיש את הבקשה והכסף כבר לא יוחזר.

כמובן שלא חוזר כל המס אלא רק החלק שנוכה שלא כצורך ופרט מעניין הוא שהמס חוזר בריבית של 4 אחוזים ממה שנוכה לכם במהלך השנה, כך שאפילו די שווה שירד לכם יותר מס ממה שאמור כדי שגם יחזור יותר.

על מה עברנו עד עכשיו?