fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי

כאשר עובד מסיים לימודי מקצוע או מקבל תואר, הוא זכאי להטבות מס הבאות לידי ביטוי בנקודות זיכוי. ישנם מקרים בהם אין התחשבות בנקודות הזיכוי במהלך חישוב המס שמנוכה, ומצב זה מביא לכדי גביית יתר. במקרים אלו מתאפשרים החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי.

תשלום למס הכנסה

שיעור המס אשר מנוכה מתוך שכר של עובד בחודש מסוים נקבע על פי דירוגו במדרגת מס. הדירוג נעשה על פי גובה ההכנסה השנתית כך שככל שמרוויחים יותר בשנה כך כמובן גם משלמים יותר מס בשנה, או יותר נכון בכל חודש.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

על פניו, אנשים אמורים לשלם את מלוא המס על פי שיעור המס במדרגה הרלוונטית אליהם, אך מגוון של הטבות מס משנה את התמונה ומאפשר לאנשים הזקוקים לכך, מכל מיני סיבות, לשלם פחות.

 

נקודות זיכוי

הרבה מהטבות המס מאופיינות על ידי נקודות זיכוי. מדובר בשיטת דירוג הטבות מס כך שלכל עובד יש כמות נקודות זיכוי שהוא זכאי להן בהתאם לכל מיני פרמטרים והן נלקחות בחשבון בחישוב גובה המס שיש לנכות לאחר דירוג המדרגת המס.

לצורך העניין, יכול להיות שני אנשים המרוויחים את אותו השכר בדיוק, אך לאחד יורד פחות כי יש לזכותו נקודת זיכוי המוזילה את גובה המס. נקודת הזיכוי שוות ערך לסכום כסף אשר יורד מגובה המס, הערך משתנה בכל שנה.

  1. שנת 2021 – ערכה של נקודת זיכוי הוא 218 ₪ בחודש שהם 2,616 ₪ בשנה.
  2. שנת 2020 – 219 ₪ בחודש \ 2,628 ₪ בשנה.
  3. שנת 2019 – 218 ₪ בחודש \ 2,616 ₪ בשנה.
  4. שנת 2018 – 216 בחודש \ 2,592 ₪ בשנה.

 

זכאות לנקודות זיכוי

אנשים רבים זכאים לנקודות זיכוי מבלי שהם אפילו יודעים על כך ותפקיד חשוב מאוד שלכם, הוא לברר מה היא הזכאות שלכם ולא לוותר עליה בהקשר חישוב המס שלכם. הנה כמה דוגמאות לפרמטרים המזכים בנקודות זיכוי כמובן שיש עוד הרבה פרמטרים וזכאויות.

  1. נקודות זיכוי להורים – בעבור ילדים עד גיל 18, ועל פי חלוקה לתתי קטגוריות לפי גילאים, הורים זכאים לנקודות זיכוי על פי גילאי הילדים ומצבם התפקודי והבריאותי.
  2. נקודות זיכוי לנשים – נשים בישראל זכאיות לחצי נקודת זיכוי.
  3. נקודות זיכוי לחיילים משוחרריםבמשך 36 חודשים מיום השחרור זכאים חיילים להטבות מס משמעותיות ולנקודות זיכוי על פי מגדר ועל פי אורך השירות הצבאי או הלאומי.

 

החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי

עד כה עסקנו בנקודות זיכוי ובהטבות מס, כאשר עובד מסיים לימודי מקצוע או מקבל תואר, הוא זכאי להטבות מס הבאות לידי ביטוי בנקודות זיכוי. ישנם מקרים בהם סיום הלימודים קורה במהלך השנה, או שפשוט לא מתעדכן אצל המעסיק מה שמביא לאי התחשבות בנקודות זיכוי במהלך חישוב המס שמנוכה. במקרים אלו, ניתן לדרוש את המס בחזרה על ידי הליך בקשת החזר מס.

 

בקשת החזר מס

החזרי מס, לא משנה מאיזו סיבה, יאושרו רק לאחר הגשת בקשה להחזר מס. הגשת הבקשה שונה בין שכירים לעצמאים כך שעצמאים עושים זאת כחלק מדוח שנתי המוגש למס ההכנסה ושכירים יכולים להחליט לעשות זאת על דעת עצמם.

הבקשה צריכה לכלול פרטי הכנסות מהשנה הרלוונטית המפורטים בטופס 106, אישורי סיום לימודים אם זאת אכן הסיבה שבגינה אתם מגישים את הבקשה, וכל מידע אחר שעשוי להיות רלוונטי לבקשה שלכם, כמובן שאם יחסר, תתבקשו להשלים.

 

נקודות זיכוי למסיימי לימודים

החזרי המס יהיו אפשריים במקרים בהם לא נלקחו בחשבון נקודות הזיכוי. ודאי תשמחו לדעת כי עבור סיום לימודים מגיעה גם זכאות לנקודות זיכוי על פי סוג התעודה והלימודים שסיים ולמשך תקופת זמן ספציפית הסמוכה לסיום הלימודים.

 

תואר ראשון

סיום לימודי תואר אקדמאי ראשון מזכים את הבוגר בנקודת זיכוי אחת למשך שנה אחת בלבד. זאת רלוונטי בעבור מסיימי תואר ראשון משנת 2014 ואילך. ההטבה יכולה להיות במהלך שנת המס הבאה לשנת סיום התואר או בשנה שאחריה. באם לא נלקחה בחשבון ההטבה במהלך השנה, סביר כי נוכה מס שלא כצורך ומומלץ מאוד לדרוש אותו בחזרה בתום שנת המס.

 

תואר שני

סיום לימודי תואר שני מזכים את הבוגר בחצי נקודת זיכוי למשך שנה אחת. גם כאן, ניתן לבחור מתי לנצל אותה באם בשנת המס העוקבת לסיום הלימודים או בשנת המס שאחריה.

 

לימודי מקצוע

סיום לימודי מקצוע מזכה את הבוגר ונקודת זיכוי אחת גם כן, למשך שנה שלמה. מימוש ההטבה ניתן גם כן, בשנת המס לאחר הסיום או בשנת המס שאחריה. חשוב לדעת "שאין כפל מבצעים" וסיום לימודי מקצוע במקביל לסיום לימודי תואר אקדמאי ראשון או שני יחייב את הבוגר לבחור באחת מן הטבות המס המוצעות לו ולא יקבל צבירה של נקודות הזיכוי בהקשר זה.

 

תואר ברפואה

סיום תואר ברפואה בעבור אנשים שסיימו החל משנת 2014 מזכה בנקודת זיכוי אחת בשנת המס שלאחר סיום הלימודים או בשנת המס הבאה. לאחר מכן, יהיה זכאי לחצי נקודת זיכוי הבאה.

החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי מתאפשרים עקב זכאות לנקודות זיכוי שלא תמיד באה בחשבון ועל כן, יכולה להביא לכדי גביית יתר. במקרים בהם לא נלקח בחשבון סיום הלימודים שלכם, אתם יכולים להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים לאחר סיום שנת המס שבגינה היא מוגשת, כך שגם אם הזנחתם את הנושא ועבר זמן מה, עדיין ניתן לבקש את הכסף ולקבל אותו אליכם.

על מנת לקבל החזר מס נדרש להגיש בקשה להחזר מס אל רשות המסים בצירוף אישור סיום הלימודים וקבלת התעודה, זאת ניתן לעשות רק בתום שנת המס שבגינה מוגשת הבקשה.

באם סיימתם תואר ראשון מגיעה לכם נקודת זיכוי אחת במשך שנה אחת, כלומר, באם אכן עבדתם בכל השנה לאחר סיום התואר סביר כי תהיו זכאים לכ-2600 ₪ בחזרה. זכרו כי זאת תלוי בגובה ההכנסה שלכם ובחובות מס.

התשובה היא כן, באם סיימתם תואר ברפואה מגיעה לכם נקודת זיכוי אחת בדומה לתואר ראשון, אך גם חצי נקודת זיכוי בשנה שאחריה.

החזרי מס ניתן לבקש בעבור ששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית, כך שאם לא עברו 6 שנים, אתם עדיין יכולים לדרוש את כספכם בחזרה.

על מה עברנו עד עכשיו?