fbpx
החזר מס עכשיו

החזר מס לגרושים

החזרי מס הם אופציה אשר מאפשרת לאנשים להגיש בקשה על מסים שכבר שולמו בטענה כי שולמו ונוכו יותר ממה שהיה אמור להיות לאור נקודות זיכוי שלא נלקחו בחשבון. כאשר מדובר באדם גרוש, מגיעות לו נקודות זיכוי על פי קריטריונים מסוימים, ולכן יכול להווצר מצב בו מגיע לו החזר מס לגרושים.

גרושים? המדינה רוצה לסייע

לא כל חתונה מסתיימת באושר ועושר וזוגות רבים מוצאים עצמם מסיימים את הקשר בגירושים ופירוק היחסים. הליך של גירושים יכול להיות מאוד מורכב כאשר מעורבים בסיפור ילדים משותפים מה שדורש החלטה בדבר משמורת ומזונות. בגלל שגידול ילדים עולה כסף, ובגלל שגירושים יכולים לגרום לכך שההוצאות נופלות בעיקר על הורה אחד, המדינה רוצה לסייע בכל מיני דרכים ואחת מהן, היא הורדה במיסים.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

נקודות זיכוי

גובה המס שאדם צריך לשלם ומנוכה מהמשכורת שלו מחושב על פי גובה המשכורת בשקלול של נקודות זיכוי (במידה וקיימות). נקודות הזיכוי ניתנות על פי קריטריונים רבים הנוגעים במצב משפחתי, מצב תעסוקתי ואפילו באם משלם המיסים הוא תושב ישראל או תושב חוץ. הערך של נקודת זיכוי יכול להשתנות בכל שנה אך הוא נע סביב 200 שקלים בחודש שהם 2,600 שקלים בשנה.

 

נקודות זיכוי לגרושים

כאשר מדובר באדם גרוש, מגיעות לו נקודות זיכוי על פי קריטריונים מסוימים כך שההורה אשר מגדל את הילד כמובן זכאי ליותר הקלות במסים ביחס להורה אשר אמנם הילד שייך לו, אך הוא אינו נושא בנטל ההוצאות עליו. באם הגירושים היו במהלך השנה הנקודות יינתנו בהתאם לכמות החודשים שהיה האדם גרוש ולא באופן שנתי, כלומר באופן יחסי.

  1. גרוש המגדל ילדיו – זכאי לנקודת זיכוי אחת.
  2. גרוש המשתתף בכלכלת ילדיו – זכאי לאחוז מתוך נקודת זיכוי אחת (ועד לנקודת זיכוי אחת מלאה) בהתאם לכמה הוא באמת משתתף בהוצאות על ילדו, למרות שהוא לא המגדל העיקרי שלו.

 

קבלת נקודות זיכוי

בעיקרון נקודות זיכוי מגיעות באופן אוטומטי למי שמתגרש על פי חוקי המדינה וכעת מוכר במשרד הפנים כגרוש, אך העדכון של הסטטוס המשפחתי צריך להיעשות על ידי העובד בטופס 101 שלו, או על ידי בקשה להחזר מס בסוף השנה. באם הגירושים היו במהלך שנת מס, כך שרשות המסים לא יודעת עליהם ומורידה יותר מסים ממה שהיא אמורה, ניתן לקבל את הנקודות באופן רטרואקטיבי ולבקש החזר מס.

 

מזונות פטורים ממס

לא רק שמגיעות נקודות זיכוי לאנשים גרושים, אלא גם שהמזונות אשר משלם אחד מבני הזוג הגרושים לשני פטורים לגמרי ממס. לעיתים אנשים לא יודעים זאת או שהמידע לא מעודכן כראוי והם מוצאים עצמם משלמים מסים למרות שהם כלל לא אמורים לעשות זאת. זאת מזכה באפשרות להגיש בקשה להחזר מס ולקבל בחזרה את מה שנוכה שלא כצורך.

 

החזרי מס

רשות המסים מחליטה כמה להוריד לכל אדם לפי המידע שהיא מקבלת עליו, במקרה שהאדם שכיר, לפי המידע שהוא מצהיר על עצמו בטופס 101 שהוא מגיש בתחילת דרכו. החזרי מס הם אופציה אשר מאפשרת לאנשים להגיש בקשה על מסים שכבר שולמו בטענה כי שולמו ונוכו יותר ממה שהיה אמור להיות לאור נקודות זיכוי שלא נלקחו בחשבון או תיאומי מס לא מיטביים על שנים שכבר חלפו.

 

תקופת התיישנות

באם אתם סבורים כי מגיעות לכם נקודות זיכוי בגלל כל סיבה שהיא ומבינים כי במשך שנים שילמתם סתם מס הכנסה בגלל מידע לא מעודכן, חשוב לפעול באופן מיידי ולהיוועץ עם איש מקצוע. גם על מסים חלה תקופת התיישנות ולאחר 6 שנים כבר לא ניתן להגיש בקשה להחזרי מס, גם אם הסיבה מוצדקת לחלוטין.

במקביל לתקופת התיישנות ישנה גם תקופה מינימלית והיא שנת מס, לא ניתן לבקש החזר על חודש שעבר אלא רק לאחר שהשנה הסתיימה לחלוטין, זאת בשל העובדה כי מס מחושב באופן שנתי ולא באופן חודשי.

 

ריבית על החזרי מס

נתון מעניין על החזרי מס הוא העובדה שהם חוזרים גדולים יותר ממה ששולמו. כלומר, המדינה בעצם מפצה את העובד על כך שהיא לקחה לו יותר ממה שהייתה אמורה. באם תגישו בקשה להחזר מס והיא תמצא נכונה, יוחזר לכם הכסף בתוספת של 4 אחוזים ממה ששילמתם בזמנו. לכן לעיתים כדאי להמתין עם עדכון המידע ולבקש את הכסף מאוחר יותר, כך שמעין הרווחתם על כך.

 

בקשת החזר מס לגרושים

בקשת החזר מס יכולה להתבצע באופן עצמאי דרך אתר האינטרנט של רשות המסים אך היא דורשת הרבה טפסים ומידע פיננסי ועל כן, ישנם רואי חשבון אשר מציעים שירותים של החזרי מס. באם אתם גרושים ואתם לא מקבלים נקודת זיכוי על כך, התגרשתם במהלך השנה או פשוט לא ידעתם שיש ערך לכך שאתם גרושים, חשוב לא לוותר על הזכויות ובעצם על הכסף שלכם, ולהגיש בקשה להחזרי מס, מומלץ להיעזר באיש מקצוע.

 

החזר מס רק עבור ילדים עד גיל 18

לפני שאתם רצים לבקש החזרי מס כי גיליתם שלהורים גרושים מגיע נקודת זיכוי, חשוב לזכור כי ההקלה הזאת לא נשארת למשך כל החיים והיא תלויה לגילאי הילדים של משלם המסים. מתוך הבנה ועל פי החוק, ילד מעל גיל 18 כבר אדון לעצמו והוריו כבר לא מחזיקים אותו כלכלית או מבחינה חוקית. בהתאם לכך, ניתן לבקש החזרי מס בעבור גירושים רק במקרה בו הילד לא עבר את גיל 18, כך שהם עדיין מפרנסים אותו.

 

החזר מס לגרושים הוא זכות שחייבים לנצל, מדובר בכסף של ממש שיורד שלא כצורך. באם התגרשתם במהלך השנה, שיניתם סטטוס או אפילו שילמתם שלא כצורך בגלל טעות במידע עליכם שלכם או של המעסיק, חשוב להגיש בקשה להחזר מס ולקבל אותו בחזרה.

במקרים בהם נוכה לגרושים מס גבוה יותר בשל העובדה שהם לא היו מעודכנים כגרושים או שירד להם מס על המזונות, בתום שנת המס הם זכאים להגיש בקשה להחזרי מס ולקבל את מה שנוכה שלא כצורך בחזרה.

את הבקשה להחזר מס מגישים לרשות המסים, ניתן לבצע זאת באופן עצמאי או על ידי היעזרות בשירותיו של רואה חשבון המתמחה בתחום.

נקודת זיכוי היא הדרך של רשות המסים להגדיר הקלה במסים במקרה הצורך. עבור גרושים לדוגמא אשר מגדלים ילדיהם במסגרת הסכם הגירושים, מגיע נקודת זיכוי אחת שהיא בערך 200 שקלים פחות בתשלום המסים.

התשובה היא לא, מזונות פטורים ממס ועל כן, באם אתם משלמים מס על המזונות שאתם מקבלים מגיע לכם לקבל החזר מס על כך ולקבל את הכסף בחזרה.

על מה עברנו עד עכשיו?