fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין פיצויים

פיצויי פיטורין מחייבים תשלום מס עליהם, בגלל שמדובר בהכנסה. במקרים מסוימים, כתלות בגובה הפיצויים ובגובה השכר, משיכת הפיצויים עשויה להיות פטורה ממס. אם כבר משכתם ושילמתם מס, אפשר לבדוק האם מגיעים לכם החזרי מס בגין פיצויים עקב גביית יתר לשווא.

גביית יתר של מסים

מדינת ישראל גובה כסף מאזרחי המדינה על מנת לכלכל את התשתיות והמענים שהיא נותנת להם בחזרה. גביית הכסף מתבצעת על ידי רשות המיסים בהתאמה לשכר שמקבל האזרח בכל חודש. במקרים מסוימים רשות המיסים גובה יותר כסף ממה שהיא אמורה לגבות בהתאם לתקנות המס. זאת יכול לקרות מכל מיני סיבות אך לא משנה מה הסיבה, במקרה של גביית יתר זכאי משלם המסים להגיש בקשה ולקבל את המס בחזרה.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

סיבות לגביית יתר

גביית יתר המתבצעת על ידי רשות המסים יכולה לקרות עקב כל מיני מידע חסר או לא מעודכן אשר משבש את חישוב המס שעושה הרשות לשכרו של משלם המסים. הנה כמה דוגמאות נפוצות לסיבות לגביית יתר.

  1. עדכון ילודה או נישואיןאנשים אשר מתחתנים, מתגרשים או מביאים ילד במהלך השנה, בעצם משנים את הסטטוס שלהם בנושא הרלוונטי לנקודות זכות שניתנות במס.
  2. פיטורין במהלך השנה – פיטורין או שינויי העסקה מביאים לחישוב הכנסה כוללת שנתית שונה ממה שהיה צפוי. בהמשך לכך, במידה והמפוטר משך את כספי הפיצויים שלו, באופן מדורג או מלא, גם כן, חישוב המס עשוי להיות שגוי לאור שמדובר בהכנסה שיכולה להיות פטורה ממס.
  3. היעדר תיאומי מסכאשר עובדים בכמה עבודות ולא מבצעים תיאום מס כנדרש, יכול להיות מקרה בו מעסיק אחד או יותר, מנכים מס גבוה יותר בגלל שאין להם נתון אחר. ההנחה היא שההכנסה של 2 העבודות ביחד עולה למדרגת השכר הגבוהה ביותר וכך גם שיעור המס שמנוכה.

 

מה אפשר לעשות במקרה של גביית יתר?

למרות שהכסף כבר נלקח מכם והועבר לרשות המסים, וכי הנטו שלכם משמעותית יותר נמוך ממה שהוא אמור להיות, ישנה אפשרות לטפל בגביית היתר ולקבל את המס בחזרה. רשות המסים מאפשרת להגיש בקשה להחזר מס, אפילו באופן אינטרנטי. בטופס הזה מפרטים את כל ההכנסות הרלוונטיות החייבות במס ומשם מחליטה באם יש זכאות להחזיר חלק ממה שנוכה או אפילו הכול. במידה וכן, הכסף מוחזר לחשבון הבנק של מגיש הבקשה.

 

פיצויי פיטורין

הליך פיטורין יכול להיות הליך מאוד מוסדר ונעים לשני הצדדים, פיטורין בהסכמה, או לחילופין לבוא בהפתעה לעובד ולפגוע בו. בגלל שמדובר בהפסקת עבודה ובשינוי משמעותי בחייו של אדם, המעסיקים ישראל מחויבים לשלם (בתנאים מסוימים) פיצויים לעובד שהם מפטרים. הפרשת הסכום לפיצויים היא בגדר חובה למעסיק עבור כל עובד, כמובן שבמקרים חריגים המצב שונה, אך זה בגדול ההליך.

 

הפרשה חודשית לביטוח פנסיוני

שיטת ההפרשה נכנסה בשנים האחרונות והיא משלבת את הפנסיה בתוכה. המעסיק בעצם מפריש בכל חודש חלק מפיצויי הפיטורין לביטוח הפנסיוני. באופן הזה, לאחר שהעובד מפוטר, הוא יכול למשוך מהקופה שלו את כספי הפיצויים או להשאיר אותם בקופה בתקווה שיניבו תשואה ולמשוך אותם בהמשך חייו מתי שיבחר. על כל מועד של משיכה ואחוז מהסכום הכולל, יש תקנות מס שונות כך שבמקרים מסוימים המשיכה עשויה להיות פטורה ממס לגמרי, למרות שהיא הכנסה.

 

משיכת הפיצויים

את פיצויי הפיטורין ניתן למשוך במשיכה אחת כך שיהיה מדובר במעין מענק פיצויים אך ההכנסה הזאת עדיין תהיה חייבת במס, ובגלל שמדובר בסכום גדול, היא יכולה להיות חייבת במס מאוד גבוה. מנגד לכך, על מנת לעודד פריסה של המשיכה, רשות המסים מציעה הקלות מס, עד כדי פטור מלא, על משיכת הפיצויים. במקרים בהם כן ירד מס שלא לצורך, או שהמשיכה לא בוצעה כראוי, ניתן לבקש את המס שירד לשווא בחזרה.

 

תקרת משיכה פטורה ממס

מתוך הבנה כי המטרה של פיצוי הפיטורין היא לסייע לאדם במצוקה אשר פוטר מעבודתו וסביר כי לא מצא עדיין חדשה אך עדיין צריך להמשיך לשלם בעבור הוצאות מחייה, רשות המסים מאפשרת למשוך חלק מהכסף ללא מס. זאת בתנאי שהמשיכה לא עוברת התקרה הפטורה ממס אשר משתנה כל שנה. התקרות הללו רלוונטיות לשנה, כלומר, ככל שהעובד עבד יותר שנים התקרות שלו גבוהות יותר.

  1. תקרה קבועה – בחוק קבועה תקרת משיכה לפטור ממס אשר מעבר אליה המשיכה חייבת במס. מדובר בסכום שעשוי להשתנות בכל שנה ונע סביב 12,000 שקלים במשיכה.
  2. תקרה הצמודה למשכורת – במידה והסכום נמוך מהתקרה הקבועה הכללית, כדי להיות פטור ממס הוא צריך גם להיות נמוך מאחוז מסוים של המשכורת, כדוגמת נמוך מסכום של פי 1.5 מהמשכורת.

 

מבררים על המשיכה מראש

במידה ועוד לא משכתם את כספי הפיצויים כדאי מאוד קודם כל להתייעץ עם רואה חשבון או איש מקצוע אחר אשר יוכל לסייע לכם להבין כיצד הכי נכון בשבילכם למשוך את כספי הפיצויים כך שתקבלו את הנטו הגדול ביותר מהכסף הזה ותשלמו כמה שפחות מסים, כי אפשר. למרות שנראה כי עדיף לפרוס את הפיצויים כדי לצמצם את המס, יכול להיות כי לא תוכלו לעמוד בזה ועל כן, כדאי להתייעץ ולהבין מה הכי נכון בשבילכם.

החזרי מס בגין פיצויים

פיצויי פיטורין, כאשר מושכים אותם, מחייבים תשלום מס עליהם, בגלל שמדובר בהכנסה ולמרות שמדובר במעין מענק. במקרים מסוימים, כתלות בגובה הפיצויים ובגובה השכר, משיכת הפיצויים עשויה להיות פטורה ממס. ככלל, עוד טרם משיכת פיצויים מומלץ מאוד לפנות לקבל ייעוץ בדבר משיכתם, מועד המשיכה וגובה הסכום בכל אחת מהן, על מנת לצמצם את תשלום המס ולהרוויח יותר. באם כבר משכתם ושילמתם מס, אפשר לבדוק האם מגיע לכם חלק ממנו בחזרה עקב גביית יתר לשווא.

עובדים אשר פוטרו, משכו את הפיצויים שלהם ולא עברו את תקרת המשיכה החייבת ממס, יכולים לבקש את המס שירד להם בחזרה מכיוון שמדובר בהכנסה שבמקרים מסוימים כמו אלו, פטורה ממס.

החזר מס אפשר לקבל לאחר הגשת בקשה לרשות המסים, ניתן לעשות זאת בהגעה לפקיד שומה, בעזרת רואה חשבון או איש מקצוע המתמחה בתחום, או באופן עצמאי באינטרנט.

במידה ורשות המסים מאשרת את החזרת המס לאור הבקשה שהוגשה, הכסף מגיע לחשבון הבנק של מגיש הבקשה.

כל מקרה לגופו אך ככלל המטרה היא לצמצם את שיעור המס שמנוכה מהפיצויים. על מנת לבחור בשיטה ובדרך הטובה ביותר כדאי לפנות לרואה חשבון שיבחן את המקרה.

על מה עברנו עד עכשיו?
החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל