fbpx
החזר מס עכשיו

החזר מס מהפסדים

מכירות בשוק ההון מהוות בדרך כלל הכנסה נוספת של אדם במקביל לשכר שלו. במקרים בהם ירד לכם מס שלא כצורך, מגיע לכם כסף בחזרה ואפשר לדרוש אותו דרך הליך של החזר מס אל מול רשות המסים. החזר מס מהפסדים יכול להוות את האפשרות לקזז את ההפסדים שלכם עם הרווחים שלכם בכל הנוגע לשוק ההון.

 

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

מס רווחי הון

נדמה כי שוק ההון והבורסה הופכים בשנים האחרונות לנחלת הכלל כך שכבר מזמן לא מדובר רק בתחביב אמריקאי או בהתקשרות עם חברות השקעות וסוכנים למיניהם.

אנשים רבים משקיעים את הכסף שלהם ואפילו מבצעים עסקאות של קנייה ומכירה ממש בכל יום. כנראה כי כל אחד אשר מתעניין בשוק ההון מכיר את המס הייעודי לכך שהוא לא אחר מאשר – מס רווחי הון. מדובר בניכוי של מס בשיעור של 25 אחוזים מהרווח של המוכר מהמכירה.

 

חישוב מס לאדם

בנוסף למס רווחי הון, אנשים משלמים מסים ממש בכל יום במסגרת מס ערך מוסף לדוגמא המוכר בשמו המקוצר מע"מ, וכמובן שבכל חודש מנוכה לנו מהשכר מס ההכנסה המוכר והאהוב. כל המסים הללו בסופו של דבר יכולים להיות מחושבים באופן שנתי או באופן פרטי.

מס הכנסה לדוגמא, מחושב באופן שנתי בעוד מס רווחי הון מחושב פר כל עסקה. אך לא כך בהכרח הדבר, גם למס רווחי הון יכולה להיות התחשבות שנתית מה שעשוי להוזיל אותו ואפילו מאוד.

 

הפסדים ורווחים בשוק ההון

עד כה עסקנו מרווחים משוק ההון כך שעל כל רווח שאדם מכניס כתוצאה ממכירה של מניה לדוגמא, הוא משלם מס בשיעור של 25 אחוזים. אך לא רק הרווח וההכנסה באה בחשבון, אלא גם ההפסד.

באם אתם מושקעים בשוק ההון, הן אם דרך סוכן או גוף השקעות והן אם באופן עצמאי לגמרי, ההפסדים שלכם במהלך שנת מס מסוימת צריכים לבוא בחשבון עם הרווחים, וזה יכול לחסוך לכם הרבה כסף ולהגדיל את הרווח שלכם.

 

קיזוז ההפסדים

לאור העובדה כי מכירה של מניה בשוק ההון יכולה להניב רווח אך גם להביא לידי ביטוי הפסד, רשות המסים מאפשרת קיזוז של השניים בצורה כללית, כך שגם אם הרווחתם ממכירה אחת, אבל הפסדתם ממכירה אחרת לגמרי ביום אחר ושל מניה אחרת, כל עוד הם התבצעו באותה שנת המס ניתן לקזז אותם האחד מהשני. באופן הזה, במקום לשלם 25 אחוזים על מלוא הרווח, משלמים 25 אחוזים רק על הרווח הנקי לאחר חישוב גם של ההפסדים.

 

החזר מס מהפסדים

על מנת להבין כיצד מתנהל תהליך של החזר מהפסדים נעבור שלב שלב בתהליך ונבין מה קורה ומה מגיע לכם וכדאי מאוד שתדרשו מהרגע שאתם מבצעים מעסקת מכירה בשוק ההון ובעצם מקבלים כסף שאמור להיכנס לכם לחשבון.

 

הכנסה כתוצאה ממכירה

השלב הראשון הוא שאתם מוכרים איזה שהוא מוצר בשוק ההון כדוגמת מניה או אג"ח וכתוצאה מכך אמור להיכנס לכם לחשבון הבנק הסכום המלא של העסקה שביצעתם. שימו לב כי מס רווחי הון חל על כל אזרח ישראלי הן אם הוא מוכר מניית חוץ לצורך העניין. זאת נכון כמובן גם בהקשר של הפסדים מעסקאות חוץ בבורסה.

 

ניכוי מס

למרות שביצעתם מכירה וקנייה, אפילו על מנית חוץ לצורך העניין, הרווחים הללו כרוכים במס רווחי הון ועל כן, מנוכה לכם מההכנסה של המכירה (רק על הרווח) מס בשיעור 25 אחוזים. כלומר אם השקעתם 10,000 שקלים ומכרתם ב11,000 המס ינוכה רק על ה-1,000 שקלים רווח ובעצם יכנס לכם לחשבון רק 10,750.

 

הגשת בקשה בתום השנה

כל ההכנסות שלכם כתוצאה ממכירות וכל מה שנוכה לכם על כך, בסופו של דבר ניתן לסכם בסוף השנה באופן כולל. במהלך הסיכום הזה, ההתייחסות היא גם להפסדים. לצורך העניין, כחלק מהבקשה, תדרשו להביא טופס אשר יפרט גם את הרווחים שלכם כתוצאה ממכירות בשוק ההון, אך גם את ההפסדים שלכם. לאחר מכן, יתבצע קיזוז להכל ביחד, ויכול להיות שיגיע לכם מס בחזרה.

 

בקשת החזר מס בגין סיבות נוספות

לרוב, מכירות בשוק ההון הן הכנסה נוספת של אדם במקביל לשכר כלשהוא או להיותו עצמאי לדוגמא. בשל כך, חשוב שתדעו שלא רק בשל הפסדים תוכלו לבקש מס אלא גם בגין מגוון רחב של סיבות אחרות, כך שכדאי מאוד שתבדקו את הזכאות שלכם להחזר מס גם אם לא מכרתם בהפסד השנה בשוק ההון אלא רק הכנסתם וקיבלתם רווח מכל מיני מכירות בבורסה.

  1. שינויי העסקה – באם שיניתם את תנאי ההעסקה שלכם מבחינת שכר בצורה משמעותית כלפי מטה, או שהיו לכם הפסקות עבודה כדוגמת חל"ת או תקופת אבטלה, יכול להיות שמגיע לכם כסף בחזרה.
  2. שינויי סטטוס – גירושין, נישואין, הבאת ילד ועוד… הם סטטוסים אשר משפיעים באופן ישיר על גובה המס שמנוכה לכם מכל ההכנסות החייבות במס. באם היה לכם שינוי כלשהוא מסוג זה במהלך השנה החולפת, בהחלט יכול להיות שמגיע לכם החזר מס.

 

החזר מס מהפסדים הוא האופציה בעצם לקזז את ההפסדים שלכם עם הרווחים שלכם בהקשר של שוק ההון. באם מכרתם ברווח בעסקה כלשהיא בשוק ההון, אך גם מכרתם בהפסד באותה השנה, בפועל רווח ההון שלכם נמוך יותר ממה שנראה לפי ההכנסה שלכם וכך גם גובה המס שיש לנכות לכם. במקרים בהם כבר ירד לכם שלא כצורך, מגיע לכם מס בחזרה ותוכלו לדרוש אותו דרך הליך של החזר מס אל מול רשות המסים.

מדובר בבקשת החזר מס אשר מוגשת בגין הפסדים משוק ההון לאחר שכבר נוכה לכם מס על רווחים משוק ההון. תוכלו לקזז את ההפסדים מהרווחים ובעצם לשלם עדיין 25 אחוזי מס רווח הון, אך על רווח קטן יותר.

בקשת החזר מס מוגשת לרשות המסים ומטרתה להציג כי החישוב של הכנסות שלכם בשילוב ההוצאות ועוד מידע רלוונטי כדוגמת סטטוסים משפחתיים, מזכים אותך בתשלום מסים נמוך יותר מאשר מה ששילמתם, הן מבחינת מס הכנסה והן מבחינת מסים אחרים כמו מס רווח הון או מס שבח.

מס רווח הון משולם בגין רווח ממכירות בשוק ההון, בבורסה, כך שבעצם באם מכרתם מניה או מוצר כלשהוא בשוק ההון ברווח, אתם מחויבים לשלם בגינו מס של 25 אחוזים מערך הרווח.

באם אתם משקיעים דרך הבנק או דרך גוף השקעות, הגופים הללו יכולים להוציא לכם דוח מפורט של כל ההכנסות שלכם ממכירת הון, הפסדים ממכירות אלו ואפילו רווחים מדיבידנדים שגם רלוונטיים בהחזר המס.

על מה עברנו עד עכשיו?