fbpx
החזר מס עכשיו

החזר מס לשכירים

שכירים זכאים לקבלת החזרי מס גדולים במיוחד אשר מסתכמים לעיתים בעשרות אלפי שקלים והם אינם מודעים לכך כלל, או מודעים לכך אך חושבים כי מדובר בבירוקרטיה מורכבת במיוחד ולכן נמנעים מלפעול בתחום זה או משום שהם חוששים בכלל לפנות למס הכנסה לקבלת החזר מס לשכירים, מתוך תפיסה ששום דבר טוב לא יכול לצמוח מפנייה לגוף זה.

עם זאת ההפסד בגין החלטה זו או חוסר המודעות הינו גדול, זאת משום שמומחים מעריכים כי הסכום המצטבר של מס הכנסה אשר נגבה ביתר משכירים וניתן להשיבו מרשות המיסים עומד על מיליארדי שקלים.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

כיצד גובים מס ההכנסה אצל שכירים?

עובדים שכירים בישראל, בניגוד למדינות אחרות בעולם, אינם מחוייבים בדיווח שנתי למס הכנסה בנוגע להכנסותיהם. עם זאת הדבר אינו בהכרח מועיל להם, שכן מס הכנסה לעיתים קרובות מבצע גביית יתר אשר העובדים אינם מודעים לה ובשל היעדר הדיווח השנתי גם לא מגלים זאת בדיעבד.

מס ההכנסה שנגבה משכירים  קרוי חישוב משוער משום שהוא אינו בהכרח גובה המס הנכון, אלא מבוסס על השערה כללית בנוגע להכנסה השנתית של אותו עובד.

 

מתי ומדוע נוצרת סיטואציה של גביית יתר בקרב שכירים?

הסיבה המרכזית בגינה נוצר הפער האמור שמצטבר למיליארדים בקרב השכירים במדינת ישראל היא העובדה כי המס הנגבה משכירים הוא חודשי, אך שיטת המיסוי ואופן חישובה הינה לפי מדרגה שנתית.

כלומר מאחר שבעוד ניכוי המס של שכירים הינו חודשי, כפי שניתן לראות בכל תלוש משכורת בפער שבין הברוטו לנטו, מדרגות המס של רשות המיסים הינן שנתיות. לכן, אדם אשר השכר שלו לא היה זהה בכל החודשים, דבר אשר נכון למרבית השכירים, יכול לעלות במדרגת המס באופן חד פעמי, אך בבחינה שנתית הוא שייך למדרגת מס נמוכה יותר והמס אשר היו אמורים לגבות היה אמור להיות נמוך יותר.

בתוך כך ישנם מספר מקרים בולטים בהם כדאי לשים לב לסוגיה, ויש אף לבחון את האפשרות לקבלת החזרי מס והם כדלקמן:

  1. שינוי בגובה שכרו של עובד – כאשר משכורתו של אדם עולה כי קיבל העלאה במהלך השנה או לחלופין יורדת במהלך השנה, מדרגת המס שלו בחישוב חודשי מושפעת אך אין הדבר בהכרח אומר שמדרגת המס השנתית שלו עלתה באופן זהה. כך למשל אדם אשר עלה במדרגת מס בעקבות העלאת שכר, יכול להיות זכאי להחזר במידה והשכר הנמוך יותר בחלקו הראשון של השנה מוריד אותו למדרגת מס נמוכה יותר.
  2. החלפת עבודות – אם העובד החליף עבודות במהלך שנת המס, סביר כי גם השכר השתנה, כל שינוי מסוג זה משפיע על המיסוי החודשי, אך מאד סביר כי מדרגת המס שלו שונה מחלק מן המיסוי.
  3. אבטלה או חל"ת – אם בחלק מהזמן העובד לא קיבל משכורת, הן בשל אבטלה או בשל נסיבות אחרות כמו חל"ת כפי שהיה נפוץ בשנת 2021 בצל נגיף הקורונה וכן בשל חזרה מאוחרת מחופשת לידה, סביר כי בחישוב שנתי מדרגת המס תהיה נמוכה יותר מאשר בחישוב חודשי ובשל כך אדם יהיה זכאי להחזר מס.
  4. חריגה חד פעמית בגובה המשכורת – אם בחודש מסוים העובד קיבל בונוס סוף שנה, מענק חתימה על חוזה חדש או דמי הבראה בחודשי הקיץ, נגבה ממנו פעמים רבות מס בעבור מדרגת מס גבוהה יותר מזו אשר הוא נמצא בה בפועל בחישוב שנתי, בשל החריגה החדש פעמית. במקרים אלו תיאומי מס בסוף השנה יובילו להחזר מס לא קטן.

 

כיצד ניתן להחזיר את מס ההכנסה אשר נגבה ביתר?

רשות המיסים מאפשרת בדיקה של סכומי המיסים שנגבו באופן רטרואקטיבי 6 שנים אחורה עם סיומו של שנת המס. כלומר אדם יכול לפנות עם סיומה של שנת המס ולבקש החזר בעבור מס שנגבה ממנו באופן שאינו הולם את מדרגת המיסוי השנתית בה הוא נמצא.

ראשית יש לפנות לרואה חשבון, חברה פיננסית וכיוצא בזה המתמחה בבדיקת הזכאות להחזר מס. חברות אלו עושות את כל העבודה השחורה ובודקים האם אותו עובד זכאי להחזר ב-6 השנים האחרונות מבלי שהעובד יפעל כלל. מרבית המומחים בנושא, אף גובים רק בעבור הצלחה, כלומר במידה ואינכם זכאים להחזר מס לא תשלמו כלל, ולכן אינכם יכולים להפסיד כתוצאה מן הבדיקה.

במידה שהתשובה חיובית, ישנם שני מסלולים רלוונטיים לשכירים:

  1. במידה ושנת המס טרם הסתיימה ניתן לפנות באמצעות המעסיק ותלוש השכר לקבלת ההחזר.
  2. במידה ושנת המס הסתיימה יש להגיש באופן עצמאי בקשת החזר ללשכת לפקיד השומה  שאליה המבקש משתייך. במסגרת זו העובד או הנציג אותו מינה ימלאו טופס 135 והמסמכים הרלוונטיים כמו צילום צ'ק ופרטי חשבון בנק אשר הוא יגיש לפקיד השומה.

 

לאחר הגשת המסמכים ולאחר בדיקת פקיד השומה את הנושא, יקבל העובד את החזר המס לו הוא זכאי ישירות לחשבון הבנק מבלי לעשות פעולה נוספת כלל. יתרה מכך, במידה ואתם זכאים להחזר מס, אתם גם  תהיו זכאים לריביות בשיעור של כ-4 אחוזים, דבר המעצים אף יותר את הכדאיות של הליך זה.

 

מתי כדאי לבדוק האם אתם זכאים להחזר מס לשכירים?

על אף המקרים אשר הוזכרו אשר הינם מקרי דגל בעבור שכירים שבהם זה בוודאי כדאי לבדוק את הנושא, בפועל כדאי לשכירים תמיד לבצע בדיקה בנוגע להחזר מס. זאת מאחר שבמקרים רבים מאד שכירים זכאים להחזרי מס ואינם מודעים לכך.

לכן, אנו ממליצים לפנות למומחה המיומן בהחזרי מס אשר יבצע את הבדיקה האמורה בעבורכם ואף לעשות זאת הרגל מדי שנה לעשות בדיקת זכאות להחזר מס אשר יכולה להיות שווה בעבורכם כסף רב.

על מה עברנו עד עכשיו?
החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל