fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בשנת שבתון

שנת שבתון היא בעצם תקופה ממושכת כחלק משנת המס בה העובד לא מקבל הכנסה מיגיעה אישית. במקרים בהם השבתון משפיע על ההכנסה השנתית עד כדי שינוי במדרגת המס, מגיע לעובד שיצא לשבתון לקבל החזרי מס בעקבות כך. על מנת לקבל החזרי מס בשנת שבתון, נדרש לבקש זאת מהמעסיק או לחילופין, להגיש זאת בדרך עצמאית לרשות המסים בצירוף פירוט ההכנסות שהיו כחלק מטופס 106.

חישוב מס הכנסה – חישוב שנתי

מס הכנסה הוא תשלום שכל עובד מחויב לשלם למדינה דרך רשות המסים. גובה התשלום תלוי בגובה ההכנסה השנתית אשר משפיע על מדרגת המס. עבור כל עובד נקבעת מדרגת מס בהתאם למשכורתו השנתית, מדרגת המס משפיעה על שיעור המס שיש לנכות משכרו של העובד. רק בתום שנת המס ניתן לחשב בדיוק כמה מס אמור לרדת אך המס יורד באופן חודשי, לכן בתחילת השנה מנכים על פי צפי השכר השנתי.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

החזרי מס

בעקבות העובדה שמס מנוכה בכל חודש על פי צפי שכר שנתי בתחילת השנה, במקרים בהם חלים שינויים במהלך השנה, הם לא בהכרח יבואו בחשבון במהלך השנה ולכן גם לא ישפיעו על חישוב המס שיש לנכות. במקרים כאלה, ניתן לסכום את גובה המס ואת גובה ההכנסות בתום שנת המס ולהבין האם נוכה מס ביתר או באם אפילו יש חוב למס הכנסה בגל לתשלום לא מספק.

 

החזרי מס בשנת שבתון

יכול להיות המון סיבות אשר מביאות למצב של זכאות להחזר מס ואחת מהן היא כמובן שנת שבתון. שנת מס היא שנה קאלנדרית אשר מחושבת מינואר ועד דצמבר בעוד שנת הלימודים היא כידוע שנה עברית המחושבת מספטמבר ועד אוגוסט.

לרוב, כאשר מורה יוצא או יוצאת לשנת שבתון, סביר כי זאת ייחשב מספטמבר, ולא כפי שנת המס. מה שאומר ששנת השבתון נפרסת על פני 2 שנות מס ומשנה משמעותית את חישוב המס השנתי של כל אחת מהן.

 

שנת שבתון משפיעה על מדרגת המס

שנת שבתון היא תקופה בה העובד לא מקבל שכר מהמעסיק, זאת יכול להשפיע רבות על גובה ההכנסה השנתית הסופית שיש לעובד כלשהוא ובהתאם לדרג אותו במדרגת מס שונה מה שגם יחייב אותו בניכוי מס בשיעור שונה. באם היציאה לשבתון אכן הייתה בספטמבר, סביר כי גובה ההכנסה השנתית ירד בשליש ובהתאם לירידה הזאת גם שיעור המס אמור לרדת.

 

בקשת החזר מס בגין שבתון

באם יצאתם לשנת שבתון ובהתאם ירדה לכם ההכנסה השנתית, מגיע לכם החזר מס. על מנת לקבל את הכסף בחזרה תצטרכו להגיש בקשה להחזר מס. מכיוון שהסיבה לבקשה היא ירידה בהכנסה השנתית ביחס לצפי בתחילת השנה כחלק מהגשת הבקשה נדרש להגיש גם פרטי הכנסות אשר מפורטים בטופס 106 אשר מפיק המעסיק. בעזרת הטופס ניתן לראות מה היה גובה ההכנסה השנתית ולפיו לקבוע את מדרגת המס רלוונטית.

 

דמי שבתון פטורים ממס

עובדה מעניינת שחשוב לדעת בהקשר שנת שבתון היא שדמי השבתון שתקבלו במהלך השבתון פטורים לגמרי ממס, כך שהם לא נכנסים לחישוב ההכנסה השנתית ובהמשך לכך לא משפיעים על שיעור המס שיש לנכות לכם. הכוונה בחישוב השנתי ובזכאות להחזר המס היא רק בעבור השכר מיגיעה אישית שהיה טרם היציאה לשבתון או לאחר החזרה ממנו.

 

תקופות בקשת החזר מס

בקשות החזר מס ניתן להגיש על שנים שעברו כך שלעיתים מומלץ להמתין עד סוף שנת המס על מנת להבין בדיוק מה גובה ההכנסה השנתית שלכם ומה גובה המס שירד לכם. מצד שני, כאשר מדובר על שנת שבתון, יכול להיות שדווקא עדיף לכם לא להמתין לסוף השנה אלא לעשות זאת בזמן אמת.

  1. בקשת החזר בתום השנה – באם שנת המס כבר הסתיימה תוכלו להגיש בקשה ברטרו על כל אחת מששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית. באופן הזה, אם כבר הסתיימה שנת השבתון שלכם ולא טיפלתם בהחזר בזמן , ההחזר עוד לא אבוד.
  2. בקשת החזר במהלך שנת המס – באם אתם במהלך שנת השבתון בשנת מס שבה עוד עבדתם, תוכלו להגיש את הבקשה דרך המעסיק שלכם, כך שתקבלו את המס במהלך השנה מוקדם יותר מאשר להמתין לסיומה.

 

החזרי מס על ידי המעסיק

במקביל לכך שתוכלו להגיש בקשה להחזר מס בעצמכם, תוכלו לעשות זאת גם דרך המעסיק שלכם, בעבור שנת המס בה עדיין עבדתם והייתם מועסקים. בגלל שהמעסיק הוא זה שאחראי לנכות לכם מהמשכורת למס במהלך השנה, כל עוד אתם עדיין מועסקים הוא יוכל לעשות זאת בעבורכם והכסף יחזור לכם כחלק מהמשכורת.

מומלץ לבדוק אופציה זאת מכיוון שהיא מקלה ומורידה מכם בירוקרטיה. באם הוא לא יעשה זאת עבורכם, או שלא ביקשתם בזמן, תימיד ניתן לפנות לבקשת החזר מס באופן עצמאי.

 

יוצאים לשבתון? התייעצו עם רואה חשבון

בדומה לכל שינוי מהותי בשכר או בתעסוקה, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון כאשר עומדים לפני כניסה לשנת שבתון על מנת להבין אילו זכויות יש לכם בהקשר הפיננסי וכמובן שבהקשר החזרי מס.

למרות שאתם לא עובדים במשך שנה, עדיין סביר שתוכלו לנצל את השנה הזאת ולקבל חלק מהכסף שנוכה לכם בחזרה. על מנת לעשות זאת, התייעצו עם איש מקצוע שיבחן את ההכנסות והאפשרויות שלכם על מנת שתוכלו להוציא מהשנה את המירב. באם יש לכם סיבות נוספות להגשת בקשה להחזר מס, אפילו כדאי עוד יותר לפנות לרואה חשבון ולמצות את הזכויות שלכם.

 

ניתן לקבל את החזר המס בשנת השבתון מהמעסיק במצב בו הוא מבצע את התהליך עבורכם, או להגיש באופן עצמאי לרשות המסים טופס בקשת החזר מס.

באם המעסיק עושה זאת עבורכם הוא יכול להגיש את הבקשה במהלך השנה, אך באם מדובר בהחזר מס באופן עצמאי תדרשו להמתין לתום שנת המס ולקבלת טופס 106 מהמעסיק.

לא רק שנת שבתון מזכה בהחזר מס, יכולות להיות סיבות נוספות על כן, מומלץ מאוד לפנות לרואה חשבון ולקבל המלצות המותאמות אליכם.

פירוט ההכנסות שלכם כלול בטופס 106 אשר המעסיק שלכם יכול להפיק עבורכם. באם יש לכם כמה מעסיקים, תצטרכו את הטפסים מכולם לשנת המס הרלוונטית.

על מה עברנו עד עכשיו?