fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין ילדים

אם נולד לכם ילד במהלך השנה ושילמתם יותר מס ממה שהייתם אמורים לשלם, ניתן לבקש החזרי מס בגין ילדים. 

ילדים זה שמחה והוצאות

מהרגע שמגיע ילד לעולם אין ספק שהוא מביא עמו הרבה שמחה להוריו ולמשפחתו, ויחד עם זאת, הרבה הוצאות כלכליות. על מנת לאזן את השינוי בהוצאות עם כנראה הכנסה זהה מצד ההורים, המדינה מנסה להקל והיא עושה זאת דרך הטבות מס בצורת נקודות זיכוי עליהן נרחיב בהמשך. באם אתם לא מכירים את הנושא ובעצם יורד לכם יותר מס ממה שהמדינה רוצה לגבות מכם, אתם צריכים לבקש החזר מס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

החזר מס לאור חישוב מס שנתי

המס אשר יורד להורים לילדים בכל חודש מחושב באופן שנתי, כלומר באם השכר החודשי של ההורה עומד על 10,000 נכון לחודש ינואר שהוא החודש הראשון בשנת המס, המס אשר ירד יחושב לפי מדרגת מס שנתית של הכנסה בגובה 12,000 בשנה. באופן הזה, באם הוא ירוויח משמעותית פחות בהמשך השנה או אפילו יוצא לחל"ת, בעצם בתום שנת המס ניתן לראות כי הוא נמצא במדרגת מס אחרת לגמרי, אפילו כזאת בה יש פטור ממס.

 

החזר מס

בגלל שהחישוב מתבצע באופן שנתי בתחילת השנה כך שכל שינוי במהלך השנה יכול להשפיע גם על המס שכבר ירד בחודשים שעברו, המדינה מאפשרת לבצע תיקון לכך ולהחזיר מס במידת הצורך. במקרה של הורים שנולדו להם ילדים חדשים במהלך שנת מס מסוימת, בעצם הגבייה צריכה להיות נמוכה יותר על כל החודשים הללו ועל כן, מגיע החזר מס באם זאת לא עודכן במהלך השנה.

 

בקשת החזר מס

בתום שנת המס ניתן להגיש בקשה להחזר מס אשר מראה כי בחישוב שנתי של כל המס שירד בעצם היה צריך לרדת משמעותית פחות. את הבקשה מגישים דרך האתר של רשות המסים בצירוף כל הטפסים אשר מראים כי מגיעות להורה נקודות זיכוי בצירוף תלושי השכר (טופס 106) וטפסים נוספים הרלוונטיים לבקשה.

בעיקרון, באם יש לכם ילד גדול סביר כי נקודת הזיכוי הזאת כבר מעודכנת ברשות המסים ואצל המעסיק, אך באם לא, דרשו את הכסף חזרה!

 

גובה ההטבה בגין כל ילד

ההטבה במס ניתנת להורים בהתאם למספר הילדים שלהם כך שילד מוגדר עד גיל 18. לא משנה אם מדובר בהורה גרוש, יחיד או בהורות משותפת של נישואים, מגיע על כל ילד נקודת זיכוי אחת אשר שווה בערך 218 שקלים (משתנה בכל שנה) אשר יורדים מהמס החודשי שצריך לשלם בהתאם למדרגת המס בה נמצא השכר.

ההטבה הזאת ניתנת באופן יחסי ללידת הילד, כלומר באם נולד באמצע שנת מס, יינתנו נקודות הזיכוי רק על החודשים לאחר הלידה.

 

ילדים עד גיל 5

ניתנת לאחד ההורים, אשר מקבל את קצבת הילדים מביטוח לאומי, נקודת זיכוי אחת בגין כל ילד. באם נולד לכם ילד במהלך השנה סביר כי לא קיבלתם את הטבת המס שמגיעה לכם וכאן נדרש לבקש החזר מס על החודשים שבהם היה בחיים אך שילמתם מס מלא. חשוב להבין כי כאן מצב של הטבה המבטלת אחרת, ובעבור כל ילד מגיעה לכם עוד נקודת זיכוי המתווספת לקודמותיה.

 

ילדים עד גיל 6

ניתנות נקודות זיכוי להורה שאינו מקבל את קצבת הילדים בתקופה שגיל ילדיו עד גיל 6. ההטבה הזאת רלוונטית גם להורה גרוש או פרוד אשר הילד אינו נמצא בחזקתו אך הוא עדיין נחשב הורה של הילד ומפרנס אותו.

  1. 5 נקודות זיכוי ניתנות על שנת המס בה נולד הילד. במקרה זה, לאחר תום שנת המס בה נולד הילד, מומלץ לבקש החזר מס בעבור החודשים הללו בניכוי 1.5 נקודות הזיכוי המגיעות להורה שאינו מקבל את קצבת הילדים. ניתן גם לחלק נקודות הזיכוי האלו ולקבל רק חלק מהן בשנה הראשונה.
  2. 5 נקודות זיכוי ניתנות מגיל שנה ועד לגיל 5 להורה שאינו מקבל את קצבת הילדים.

 

ילדים בשנת ה-18

כאשר הילד מגיע לגיל 18, במשך כל השנה הזאת, יקבל ההורה רק חצי נקודת זיכוי על ילד זה. כמובן שההנחה היא שמעל גיל 18 הילד כבר עצמאי גם מבחינה כלכלית ועל כן, לא צריך להקל על ההורים בדומה להקלה שניתנה להם במהלך כל שנות הילדות. הטבה זאת ניתנת רק לאחד ההורים – להורה אשר מקבל את קצבת הילדים.

 

הורות משותפת – ההטבה מגיעה להורה אחד

כאשר הילדים גדלים בהורות משותפת במסגרת חיי נישואין לדוגמא, ההטבה במס ניתנת רק לאחד מההורים לאור העובדה כי מסתכלים על ההכנסות שלהם ביחד. כלומר, נוצר מצב בו לאדם מסוים יש ילדים אך הוא אינו מקבל כלל הטבת מס בגין זאת, אלא בן או בת הזוג שלו מקבל את ההטבה. ישנן הטבות אשר ניתנות להורה שאינו מקבל את נקודות הזיכוי על כל ילד והן מתווספות.

החזרי מס בגין ילדים

במצב בו ירד בשנת מס מסוימת, או אפילו רק בחודש אחד מתוך השנה, יותר מס ממה שאמור לרדת לאור סטטוס משפחתי או תעסוקתי, ניתן לבקש החזר מס ולקבל אותו בחזרה לפי מה שמגיע. באם נולד לכם ילד במהלך השנה, שיניתם סטטוס במערכת היחסים על פי החוק, או כל שינוי שנראה לכם רלוונטי מבחינת מס, פנו לאיש מקצוע לברר כמה מגיע לכם ואיך לעשות זאת או חקרו בעצמכם באתר רשות המסים את הנושא.

קודם כל, אין אפשרות לבקש החזר מס מעבר ל-6 שנים מתום שנת המס ולכן חשוב לשים לב להישאר בגבולות השנים האלה. את החזר המס כדאי לבקש בתום כל שנת מס בעזרת רואה חשבון.

גובה המס אשר יוחזר משתנה מאוד בין משפחה אחת לאחרת לפי מדרגת המס בה נמצא שכר ההורים וכמובן כמות וגילאי הילדים. בגדול מדובר בשווי החל מנקודת זיכוי אחת ששווה לכ-218 שקלים בחודש שהם כ- 2,400 שקלים בשנה.

הבקשה היא בעצם מילוי טופס אינטרנטי באתר של רשות המסים. תוכלו לעשות זאת בעצמכם כבר עכשיו אם בידכם כל הטפסים הרלוונטיים כדוגמת טופס 106.

אם יש לכם ילדים ואתם לא רואים שינוי במס שיורד לכם כעת אל מול טרם הלידה, כנראה כי הנתון לא מעודכן ומגיע לכם החזר מס. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם המעסיק או עם רואה חשבון.

על מה עברנו עד עכשיו?