fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס למשפחות חד הוריות

החזרי מס למשפחות חד הוריות ניתנים במקרים בהם הורה מוגדר כהורה יחיד ויש לו ילדים עד גיל 18, אך בכל זאת ירד לו מס שלא כצורך מבלי להתחשב בנקודות הזיכוי שמגיעות לו. במקרים כאלה, על מנת לקבל את הכסף בחזרה, צריך להגיש טופס בקשת החזר מס אותו ניתן להגיש באינטרנט באופן עצמאי או עם עזרה של רואה חשבון אשר ישאב מכם את כל המידע הרלוונטי ויעשה סדר עבורכם.

משפחות חד הוריות

גידול ילדים לבד במשפחה חד הורית יכולים להיות כתוצאה מבחירה של אחד מההורים להקים משפחה שכזאת או מכורח נסיבות בהן אחד ההורים עזב או נפטר. משפחות חד הוריות לא מאושרות פחות או טובות פחות, אך כן אפשר להגיש שיותר קשר להורה היחיד לפרנס ולגדל מבחינה כלכלית את ילדיו לאור העובדה שהוא עושה זאת לבד, מבלי עזרה או תמיכה כלכלית מאדם אחר. את הנושא הזה מבקשת המדינה לתקן ולסייע דרך הטבות מס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

החזרי מס למשפחות חד הוריות

כדי להקל כלכלית על אדם מסוים יכולה המדינה לפעול בשני ערוצים עיקריים, לתת לו כסף דרך הביטוח הלאומי במסגרת קצבה או מענק כלשהוא, או להוריד את הסכום שהיא לוקחת ממנו במסגרת גביית המסים. כאשר מדובר במשפחות חד הוריות בהחלט מגיע להורה היחידני החזר מס שאמור להקל את הוצאותיו ולאפשר לו לפרנס את ילדיו בפשטות יותר בעזרת השכר שלו.

 

מה זה בעצם החזר מס?

כאשר מדברים על החזרי מס הכוונה למצב בו במשך שנת המס שולם על ידי אדם מסוים יותר מס ממה שהמדינה קבעה שצריך לגבות ממנו. בגלל שהמס מחושב באופן שנתי, שינויים בסטטוס התעסוקתי או המשפחתי במהלך השנה אינם באים לידי ביטוי ועל כן, יכול להיווצר מצב שיורד יותר מס ממה שאמור לרדת.

את העוול הזה ניתן לתקן באמצעות החזר מס. כמובן שלא מדובר בהחזר של כל המס ששולם, אלא רק של החלק היחסי בהתאם לחודש בו קרה השינוי מתוך שנת המס.

 

איך מקבלים החזר מס?

על מנת לקבל החזר מס נדרש תחילה לבקש החזר מס. כאמור, ניתן לעשות זאת רק בתום שנת מס מסוימת, אך למשך תקופה מוגבלת של 6 שנים מיום סיום שנת המס. באופן הזה, מצד אחד ניתן לבקש החזר מס הרבה שנים אחורה, אך גם התקופה הזאת מוגבלת כך שאם לא ביקשתם בזמן, המס לא יוחזר לכם לעולם. את הבקשה מגישים לרשות המסים בצירוף טפסים רלוונטיים ובאם היא נמצאת תקינה וחוקית, המס יוחזר למבקש.

 

נקודות זיכוי למשפחות חד הוריות

נקודות הזיכוי הן שיטה הממפה למי מגיע הטבות מס בהתאם לסטטוסים משפחתיים או תעסוקתיים כדוגמת סטודנטים, חיילים משוחררים, הורים, גרושים וכדומה… גם להורים יחידים מגיעות נקודות זיכוי, באם הם עונים הל הקריטריונים של הורים יחידים. הורה המוגדר הורה יחיד זכאי לנקודות זיכוי כמו הורה בהורות משותפת, אך גם מעבר למה שזכאים הורים בשיתוף.

 

קריטריונים להורה יחיד

לא כל הורה אשר מגדל ילדיו כהורה יחיד לדעתו, יהיה כזה גם לדעת המדינה ולצורך כך יש לענות על כמה קריטריונים שקבעה המדינה. עמידה באלו מזכה בנקודות זיכוי מסוימות כתלות בגיל וכמות הילדים.

הורה לילד הורה לילד עד גיל 19. במעבר גיל זה כמובן שההורה עדיין הורה, אך כבר לא מגיעות הטבות מס מתוך הנחה כי ההורה כבר לא מפרנס את ילדיו בגיל בגרות.
רשום בנפרד הורה יחיד חייב להיות רשום במשרד הפנים ללא בן זוג כלל, או לחילופין במצב בו בן הזוג נפטר.

 

נקודות זיכוי להורה

בדומה להורים בהורות משותפת, זכאי גם הורה יחיד בנקודת זיכוי על כל אחד מילדיו. על פי חוק ישנה הפרדה בין ילדים עד גיל 5, עד גיל 6 וכמובן שעד גיל 18 ומעבר לנקודה הניתנת על כל ילד מהרגע שנולד, ניתנות נקודות נוספות שניתן לבחור מתי לקחת או לחלק.

נקודות הזיכוי יכולות להינתן בפריסה של שנת מס או לחילופין באופן יחסי, כך שאם נולד ילד באמצע השנה נקודות הזיכוי עבור שנת מס זאת יהיו רק על החודשים בהם הילד כבר נולד, ולא טרם הלידה.

 

נקודות זיכוי להורה יחיד

בנוסף על נקודות הזיכוי הניתנות להורה היחיד מעצם היותו הורה, מגיע לו נקודת זיכוי נוספת במשך כל התקופה שהילדים שלו מתחת לגיל 18 מעצם היותו הורה יחיד. הנקודה הזאת מתווספת לנקודות על כל ילד, והיא נשארת קבועה ללא תלות בכמות הילדים שיש להורה.

 

מה עושים עם נקודות זיכוי?

לאחר שהבנו מה הן נקודות זיכוי והכרנו חלק מהנקודות שיש להורה יחיד מעצם היותו הורה ומעצם היותו הורה יחיד, נשאלת השאלה מה בכלל עושים עם נקודות זיכוי. רשות המסים והמעסיק מתעדכנים בנקודות הזיכוי הקיימות על ידי טופס 101 או עדכון של העובד במצב המשפחתי שלו ובהתאם יורד לו פחות מס ממה שיורד לאחרים שאינם הורים יחידים לצורך העניין.

 

מה אם לא עודכנו לי נקודות הזיכוי?

זה בדיוק המקרה בו החזר מס נכנס להיות רלוונטי. באם נקודות הזיכוי לא עודכנו בשנת המס במשכורת, וירד הרבה כסף סתם, מגיע לכם אותו חזרה ואתם נדרשים להגיש טופס בקשת החזר מס על מנת שרשות המסים אכן תכיר בנקודות הזיכוי הללו ותחזיר לכם את הכסף.

 

 

משפחה בה עומד הורה אחד שאינו מעודכן לו פרטים של בן זוג במשרד הפנים או שבן הזוג שלו נפטר. עבור הורים גרושים או פרודים ישנן הגדרות אחרות וגם חלוקות נקודות זיכוי אחרות, גם אם רק אחד ההורים במשמורת על הילד.

החזר מס אפשר לבקש עד 6 שנים מתום שנת המס בה נוכה יותר מדי כסף. נקודות הזיכוי המזכות בהחזר מס רלוונטיות רק עד גיל 18 של הילד.

את הבקשה מבקשים באינטרנט לאחר מילוי טופס ארוך והעלאת טפסים הרלוונטיים לבקשה לפי רשות המסים. ניתן גם להעביר את התהליך לרואה חשבון אשר מגיש את הבקשה בשמכם.

בעיקרון נקודת זיכוי אחת מזכה בהורדה של כ-200 שקלים בכל חודש ממס, לכן באם מגיעות להורה יחיד לדוגמא 2 נקודות זיכוי, הוא צפוי לקבל 400 שקלים בחודש חזרה בתום שנת המס.

על מה עברנו עד עכשיו?