fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין שינויים במשכורת

שינויים במשכורת החודשית יכולים להביא לשינוי משמעותי בהכנסה השנתית הכוללת. במקרה של שינוי שלילי בשכר יכול להיות כי בחישוב שנתי של ההכנסה בתום שנת המס, יתגלה כי בעצם לקחו לעובד יותר מס ממה שהוא היה אמור לשלם וכעת הוא יכול לבקש החזרי מס בגין שינויים במשכורת.

השפעת שינוי במשכורת על תשלום המס

לשינוי במשכורת יכולה להיות השפעה רחבה מאוד על חייו של העובד שחווה זאת. על מנת לעסוק בתשלומי מס, נעסוק במקרים בהם השינוי הוא שלילי, כלומר המשכורת השתנתה במקום העבודה למשכורת נמוכה יותר עקב מעבר תפקיד לדוגמא, או שינוי בשכר בשל שינוי מקום עבודה. במקרים בהם מתבצע שינוי כזה במהלך שנת מס (ינואר עד דצמבר), זה יכול להשפיע משמעותית על תשלום המס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

כיצד מחושב מס?

רוב האנשים ודאי יודעים כי בכל חודש מנוכה להם מהמשכורת בתלוש השכר שלהם מס הכנסה שהולך למדינת ישראל. עוד יודעים כי המס הזה יורד באחוזים קבועים בהתאם לכמה כסף הם מרוויחים בחודש. מה לא שכולם יודעים, הוא שמדובר בכמה כסף הם מרוויחים בשנה, ולאו דווקא בחודש. כלומר, מדרגת המס בה נמצא העובד מחושבת לפי צפי ההכנסה השנתית שלו, לפי חישוב המשכורת החודשית כפול 12.

 

כיצד משפיע השינוי במשכורת?

בהמשך לכך שהמס מחושב באופן שנתי, באם אכן במשך כל 12 החודשים תישאר המשכורת של העובד קבועה כפי שהייתה בינואר, המס ירד לו כמו שצריך. אך באם יהיה שינוי שלילי בשכר, או הפסקת עבודה כללית, יכול להיות כי בחישוב שנתי של ההכנסה בתום שנת המס, יתגלה כי בעצם העובד ממוקם במדרגת מס נמוכה יותר, מה שאומר שכל החודשים הראשונים שירד לו מס, ירד לו יותר מדי.

 

התמודדות עם גביית יתר של מס

גם אם נוכה לכם יותר מדי מס לאור שינויים במשכורת, וגם אם לאור כל סיבה אחרת כדוגמת אי התחשבות בנקודות זכות או יציאה לחל"ת, רשות המיסים יודעת ומאפשרת להתמודד עם גביית יתר על ידי הליך החזר מס. בהליך הזה, יכול כל עובד להגיש בקשה להחזר מס אשר תפרוס בפני רשות המסים את כל ההכנסות החייבות במס הרלוונטיות כדוגמת רווחי הון, הכנסה מיגיעה אישית וכדומה, ואת כל המס שנוכה כך שתוכל לחשב האם הייתה גביית יתר.

 

בקשת החזר מס

כאמור, על מנת לקבל את המס בחזרה נדרש העובד להגיש בקשה להחזר מס. במקרים מסוימים ניתן להגיש את הבקשה בצורה נוחה באתר של רשות המסים באופן מקוון לגמרי, ובעצם למלא את כל הפרטים הרלוונטיים לחישוב הכנסה שנתית של העובד ושיעור המס שנוכה. באופן זה ניתן להסתכל בפריסה שנתית ולהבין האם הייתה טעות בגבייה שניתן ויש לתקן. הנה כמה דברים שכדאי להכין מראש טרם הגשת הבקשה:

  1. פירוט רווחי הון: גם על רווחי הון נדרש לשלם מס ולכן הם גם רלוונטיים בעבור חישוב ההכנסות והניכויים ובאם מגיע לעובד החזר מס.
  2. טפסי 106: טופס המפרט את סך ההכנסות והניכויים של העובד בפריסה שנתית. לרוב מופק החל מחודש אפריל על ידי המעסיק ובשונה מתלוש שכר, הוא מסכם את ההכנסות, הניכויים וההפרשות של העובד באופן שנתי.
  3. פרטי מעסיק עיקרי: באם יש או היו לעובד כמה מעסיקים, נדרש לפרט את פרטיו של המעסיק העיקרי בו הייתה במהלך השנה המשכורת הגבוהה ביותר לצורך העניין.
  4. פירוט הכנסות של בן\בת הזוג: למרות שמדובר בטופס בקשת החזר מס של עובד יחיד, מבחינת נקודות הזכות וההקלות הרלוונטיות, המס מחושב גם בהתחשב בבן או בבת הזוג של העובד. על כן, כל עובד נשוי נשרד להצהיר גם את פרטי ההכנסות של בן או בת הזוג.

 

החזרת המס

באם אכן נמצא כי במהלך שנת המס נגבה יותר כסף ממה שהיה אמור לרדת לעובד, לאור כך שחווה שינויים במשכורת שהביאו לכדי ירידה למדרגת מס נמוכה יותר שבה מנכים פחות מס, רשות המסים מחזירה את הכסף לחשבון האישי של העובד שהגיש את הבקשה וכעת עליו לבדוק כי בשנים הבאות כל מה שאמור להילקח בחשבון קורה כך על מנת שלא יצטרך לעבור תהליך כזה שוב. למרות שגם אם יצטרך, יש מי שיעזור לו.

 

תקופת בקשת ההחזר

את המס ניתן לבקש בחזרה בתקופה קבועה וקצובה המוגדרת על ידי רשות המסים. ראשית, בגלל שהמס מחושב באופן שנתי, לא ניתן לבקש אותו בחזרה אלא רק בתום שנת המס ולאחר שהונפקו כל טפסי ה-106 הרלוונטיים (לרוב קורה באפריל). בהמשך לכך, את ההחזר ניתן לבקש רק בתוך פרק זמן של 6 שנים מסיום שנת המס, מאוחר יותר לא ניתן לערער על ניכוי המס ומה ששולם שולם.

 

החזרי מס בגין שינויים במשכורת – מתייעצים עם המקצוענים

אם כל זאת נשמע לכם מעט מסובך, ואתם מסתכלים על טופס 106 שלכם ולא כל כך מבינים כיצד להתקדם, הסירו דאגה מלבכם ופנו לאיש מקצוע. בהמשך לכך שתוכלו להגיש טופס מקוון, תוכלו להעביר את כל המידע הרלוונטי לרואה החשבון שבחרתם והוא יעשה זאת עבורכם.

שינויים במשכורת החודשית יכולים להביא לשינוי משמעותי בהכנסה השנתית הכוללת. הדבר רלוונטי להביא לכדי החזרי מס כאשר השינוי משנה את מדרגת המס בה נמצא העובד כך ששיעור המס שצריך להיות מנוכה לו גם כן יורד. במקרה בו חוויתם שינוי במשכורת ואתם לא בטוחים אם מגיע לכם מס בחזרה או איך לעשות זאת, מומלץ לפנות לאיש מקצוע על מנת לברר את יעילות התהליך ובמידה ורלוונטי, להתחיל בו. אל תוותרו על מה שמגיע לכם!

במקרים בהם השינוי במשכורת מוריד את ההכנסה השנתית ממדרגת מס אחת לאחרת, המס אשר כבר נוכה על החודשים שעברו במשכורת הגבוהה יותר, יכול להיות מוחזר באופן חלקי ולעיתים גם מלא.

כמובן שכל מקרה לגופו, אך אם בעבודה החדשה השכר נמוך משמעותית, בהחלט יכול להיות כי מגיע מס בחזרה וכל שנותר הו אפשוט לדרוש אותו על ידי בקשה להחזר מס.

החזרי מס מתבצעים רק לאחר הגשת טופס בקשה להחזר מס. ניתן להגיש אותו באופן מקוון באתר האינטרנט של רשות המסים או לפנות לפקיד שומה באופן פרונטלי.

לא כולם מבינים לעומק את נושא החזרי המס ולצורך כך יש אנשי מקצוע שעוסקים בכך ביום יום. במידה ונותרתם עם שאלות, פנו לרואה חשבון שיוכל לבחון את המקרה הספציפי שלכם.

על מה עברנו עד עכשיו?
החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל