fbpx
החזר מס עכשיו

החזרי מס בגין פיטורין

פיטורין יכולים להיות מצב לא נעים. בכל מקרה הם מביאים למצב של הפסקת עבודה, או שינויים בשכר לאור מעבר לעבודה אחרת ועל כן, משנים את גובה ההכנסה השנתית מה שיכול להשפיע על מדרגת המס בה אתם ממוקמים. במקרה כזה יתכן שמגיעים לכם החזרי מס בגין פיטורין.

בקשת החזרי מס בגין פיטורין

כל אדם זכאי לבקש החזר מס מרשות המסים, ובאם ימצא מתאים גם כמובן לקבל אותו בחזרה. הבקשה היא בעצם מילוי טופס הכולל פרטי הכנסות, פרטי הטבות או פטורים ממס וכמובן פרטים אישיים. ישנן כל מיני סיבות ופרמטרים אשר מזכים עובד בהחזר מס, ואחת מהן היא מקרה של פיטורין באמצע שנת מס אשר משפיעים על שיעור המס שמנוכה ויכולים להיות שווים לכם אפילו כמה אלפי שקלים.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

שינוי בהכנסה השנתית

שיעור המס אמנם יורד באופן חודשי, אך הוא מחושב בהתאם להכנסה שנתית של העובד (לפי ההכנסה הצפויה). לפי ההכנסה השנתית הצפויה, כל עובד מדורג במדרגת מס מסוימת אשר מחייבת בניכוי שיעור מס מסוים, ככל שההכנסה השנתית גבוהה יותר, כך גם שיעור המס גבוה יותר. כאשר ההכנסה החודשית משתנה באמצע השנה, היא משפיעה על ההכנסה השנתית וכאשר מדובר בשינוי משמעותי, מדרגת המס משתנה גם כן ובהתאם, שיעור המס שהיה צריך לנכות על החודשים שעברו.

 

פיטורין ללא הכנסה

פיטורין כמובן מביאים לכך שעובד מפסיק לעבוד במקום עבודתו וכעת יש לו אופציה לעבור לעבודה אחרת, להרוויח בה שכר זהה, נמוך או גבוה יותר. אך יש לו אופציה גם להפסיק לעבוד לגמרי מבחינת שנת המס. יכול להיות שהפיטורין היו בהסכמה מלאה והעובד רצה להפסיק לעבוד, אך עדיין זה משפיע על ההכנסה השנתית שלו ובהתאם גם על הזכאות של לבקש את המס בחזרה עבור החודשים שכן עבד.

 

פיטורין שהביאו לשינוי בשכר

חשוב להבין כי עצם הפיטורין לא בהכרח משפיע על מדרגת המס לרעה, כלומר למדרגה נמוכה יותר, וכי זאת תלוי בהמשך ההעסקה של מי שפוטר לאחר שהפסיק בעבודה ממנה פוטר. לצורך העניין, יכול להיות כי לאחר שהעובד פוטר הוא עבר לעבודה אחרת בה הוא מרוויח אפילו פי 2 ממה שהרוויח בעבודה הקודמת וכעת הוא מדורג במדרגת מס גבוהה יותר. במקרה זה הוא אינו זכאי להחזר מס, אלא אפילו ישלם יותר, מכיוון שההכנסה השנתית שלו עלתה.

 

פיצויי פיטורין

על פי חוק, כאשר עובד מפוטר ממקום עבודתו, המעסיק מחויב לשלם לו פיצוי על כך. הפיצוי בהתאם לשכר שקיבל המפוטר בעת שהותו בעבודה. רוב המעסיקים מפרישים את פיצויי הפיטורים בכל חודש כך שכאשר העובד יפוטר הוא יוכל למשוך את הפיצויים או לחילופין, להשאיר אותם בקרן הפנסיה ולמשוך בעתיד. כאשר העובד מושך את הפיצויים, מדובר בהכנסה החייבת במס. אך יש מקרים בהם אפשר לבקש, ולקבל, החזר מס על הפיצויים הללו.

נושא פיצויי הפיטורין משתנה בין מעסיק אחד למשנהו, ומשתנה מאוד בין אדם אחד לאחר מבחינת הבחירה מתי ואיך למשוך את כספי הפיצויים. רשות המסים מאפשרת הקלות והטבות על ידי כל מיני שיטות ודרכים למשוך את הכסף, כדוגמת פריסה לכמה שנות משיכה אל מול משיכת כל הכספים בבת אחת אשר מחויבת במס ולא מאפשרת בקשתו בחזרה. באם עוד לא משכתם את כספי הפיצויים מומלץ להתייעץ על מנת להבין מה הדרך הכדאית.

 

פוטרתם? פנו לרואה חשבון!

על פניו, לאחר שפוטרתם נדמה כי נגמרה בירוקרטית המס – אתם לא מקבלים יותר שכר ובהתאם גם לא משלמים יותר מס. אך דווקא ההפך הוא הנכון, לאחר תום שנת המס בהם התרחשו הפיטורין כדאי לפנות לקבל עזרה וייעוץ מאיש מקצוע. למרות שאתם כבר לא משלמים מס הכנסה, כי אין לכם כרגע הכנסה, עדיין שילמתם מס במשך כמה חודשים שיכול בהחלט להיות כי שולם ביתר.

 

תנאים לקבלת החזר מס

לא כל אחד זכאי לקבל החזר מס, ולא כל מי שזכאי להחזר מס באמת מקבל אותו. על מנת לקבל את הכסף שנוכה ומגיע לכם, עליכם להגיש בקשה להחזר מס ולעמוד בכל התנאים שמציבה רשות המסים על מנת לאשר את הבקשה.

  1. תקופת הגשת הבקשה: בגלל שמס מחושב באופן שנתי, ניתן להגיש את הבקשה רק לאחר שנגמרה שנת המס שבה פוטר העובד. כמו כן, את הבקשה ניתן להגיש גם כמה שנים אחורה, בתנאי שלא עברו 6 שנים מסיום שנת המס הרלוונטית.
  2. שינוי במדרגת המס: יכול להיות כי פוטרתם וכי במשך כמה חודשים לא עבדתם, אך כמות החודשים הזאת, או השינוי בשכר שהיה לכם לאחר המעבר לעבודה אחרת, לא היו מספיק חריגים כדי להעביר אתכם ממדרגה אחרת לאחרת.
  3. נקודות זכות שלא חושבו כראוי: מבלי קשר, אלא במקביל, למדרגת המס הקובעת את שיעור המס שיורד, גם נקודות זכות מקטינות את שיעור המס, לא בהכרח בתלות באיזו מדרגת מס אתם נמצאים. באם יש לכם נקודות זכות שלא נלקחו בחשבון, כדוגמת ילד חדש שהגיע למשפחה או גירושין במהלך השנה, גם הם יכולים להביא לכדי החזר מס.

 

פיטורין יכולים להיות מצב מאוד לא נעים ומפתיע, אך גם מצב מתוכנן שהגיע לאחר הסכמה של שני הצדדים. בכל מקרה הם מביאים למצב של הפסקת עבודה, או שינויים בשכר לאור מעבר לעבודה אחרת ועל כן, משנים את גובה ההכנסה השנתית מה שיכול להשפיע על מדרגת המס בה אתם ממוקמים. באם אכן השתנתה לכם ההכנסה השנתית באופן משמעותי, מגיע לכם מס בחזרה וחשוב שתדרשו אותו!

כאשר נגמרת שנת מס מסוימת, אפשר להסתכל על כל המס שירד במהלך השנה בכל חודש ולהבין האם ירד כמו שאמור לרדת, או דווקא שהיה ניכוי יתר. באם נוכה יותר ממה שהיה צריך, מגיע לעובד החזר מס חלקי ולעיתים גם מלא.

עצם הפיטורין לא בהכרח מזכה בהחזר מס אלא השינוי בשכר השנתי שגורמים הפיטורין. כאשר במשך כמה חודשים העובד לא מרוויח כסף, הוא בעצם מקטין את ההכנסה השנתית ומדרג עצמו במדרגת מס שונה.

חישוב המס מתבסס ראשית על מדרגת המס בה נמצא העובד, כתלות בגובה ההכנסה השנתית. בנוסף לכך, נלקחות בחשבון גם נקודות זכות כתלות בסטטוס של העובד והטבות נוספות.

בעיקרון פיצויי הפיטורין כאשר נמשכים מחויבים במס הכנסה, אך במקרים מסוימים אפשר לבקש עליהם החזר מס וזאת כדאי מאוד לבדוק עם איש מקצוע שיבחן את פרטי המקרה וימליץ על המשך התהליך.

על מה עברנו עד עכשיו?
החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל