fbpx
החזר מס עכשיו

החזר מס לעצמאיים

עצמאיים מחוייבים בתשלום מסים ולצורך כך הם צריכים לדווח לרשות המסים כמה הכניסו ולנכות מכך מס.חשוב לזכור שגם לעצמאיים יכול להגיע החזר מס, ולעיתים אפילו מדובר בדי הרבה כסף. החזר מס לעצמאיים הוא הליך מאוד נפוץ מכיוון שעצמאיים משלמים לפי צפי רווח בכל חודש מה שלרוב מתגלה כלא תואם את הרווח השנתי הנקי שלהם עם קיזוז ההוצאות המוכרות.

על עצמאיים בישראל

בישראל יש 2 דרכים עיקריות להרוויח כסף – להיות שכיר או להיות עצמאי. להיות שכיר בפשטות אומר שאתה עובד אצל מישהו אחר, מקבל ממנו תלוש משכורת עם השכר שלך בכל חודש וממנו מנוכה לך המס לפי גובה השכר. עצמאי כשמו כן הוא, עובד באופן עצמאי, אין אף אחד מעליו והוא מרוויח את הכסף בעצמו, אך גם הוא מחויב בתשלום מסים ולצורך כך הוא צריך בעצמו לדווח לרשות המסים כמה הכניס ומכך לנכות מס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

הדוח השנתי

כאמור, בשונה משכירים, עצמאיים צריכים לדווח לרשות המסים על ההכנסות שלהם על מנת לשלם מס בעבורן. הדיווח הזה מתבצע על ידי דוח שנתי בו מפורטות כמובן ההכנסות אך גם כל ההוצאות המוכרות שבעצם מקזזות את ההכנסות ומקטינות את הרווח הנקי. על פי הדוח השנתי אפשר לסכם מה היה הרווח הנקי של העצמאי במהלך שנת המס שהסתיימה ועל פי לנכות את המס.

 

דוח שנתי מקוצר

כדאי לדעת שחלק מהעצמאיים שעונים על קריטריונים מסוימים (המופיעים באתר של רשות המסים) הקשר השנה שהסתיימה יכולים להגיש דוח שנתי מקוצר באופן מקוון מה שחוסך זמן באופן משמעותי. במידה ואתם עצמאיים שלא עומדים בקריטריונים לדוח זה עליכם להגיש את הדוח המלא.

 

מה מגישים?

באופן כללי הדוח צריך לכלול פירוט הכנסות מכל המקורות בין אם מדובר ברווח מיגיעה אישית ובין אם מדובר מרווח הון לצורך העניין או מקופות גמל השייכות לעצמאי. בהתאם לכך, הדוח צריך לכלול הגשה של מגוון דוחות המפרטים הכנסות אלו בצירוף ההוצאות המוכרות הרלוונטיות על פי תקנות רשות המסים.

  1. אישורי הכנסות אחרות – אישור ופירוט על כל הכנסה שאיננה מיגיעה אישית כדוגמת פיצויים מחברות ביטוח או מביטוח לאומי כולל קצבאות, הכנסות מדמי שכירות ועוד…
  2. שוק ההוןאישורים וסיכום של כל הרווחים וההפסדים שהיו לעצמאי בשנה האחרונה, זאת לאור העובדה שגם על רווחי הון יורד מס וזאת צריך להילקח בחשבון בחישוב המס שמנוכה.
  3. אישורי הפקדות – גם יכולים להיות מקוזזים ולהילקח בחשבון, כל הפקדה לקופות או לקרנות כולל ביטוחי חיים לדוגמא.
  4. תרומות – תרומות של עצמאיים נלקחות בחשבון בקיזוז הרווח הסופי והן הוצאות מוכרות לכל דבר ועניין.
  5. מידע נוסף – כל מה שפורט עד כה יכול להיות רק חלק קטן מתוך כלל המסמכים והאישורים שנדרשים להציג ועל כן, רבים בוחרים להיעזר באיש מקצוע כדי לעשות סדר בבלאגן הבירוקרטי הזה.

 

החזר מס לעצמאיים

עד כה עסקנו בכך שעצמאיים מחויבים לשלם מס ככל האזרחים שמכניסים כסף במדינה שלנו, אך בהמשך לכך חשוב לזכור שגם לעצמאיים יכול להגיע החזר מס, ולעיתים אפילו מדובר בדי הרבה כסף. כחלק מהגשת הדוח השנתי לרשות המיסים היא בוחנת כמה כסף באמת הייתם צריכים להעביר לה בהתאם לרווח שלכם, במידה והיא מוצאת שהעברתם יותר מדי הכסף שנוכה שלא לצורך יוחזר לכם במלואו.

 

החזר מס בעקבות ניכוי מס במקור

עצמאיים רבים מוצאים עצמם משלמים המון כסף למס הכנסה ופעמים רבות זה קורה בעקבות העובדה שהם מנכים מס לרשות המסים בכל חודש. בשונה משכירים, ההכנסה של עצמאיים איננה קבועה כלל לאור הוצאות משתנות ורווחים משתנים החייבים במס. לאור כל זאת, פעמים רבות קורה כי אמנם העצמאי מנכה בכל חודש מס על פי ההכנסה שלו (על פי מדרגת המס בה הוא מדורג), אך בפועל בהסתכלות שנתית גם על כל ההוצאות והרווח הכולל, מדובר בהרבה פחות.

 

פטור מניכוי מס במקור

עבור עצמאיים ישנה אפשרות להגיש בקשה לפטור מניכוי המס בכל חודש ובעצם אישור לנכות למס רק בעת הגשת הדוח השנתי. כלומר רק לאחר שנגמרה שנת המס וניתן לקבוע מה היה ערכן של ההוצאות המוכרות, ערכן של ההכנסות ובסופו של דבר של הרווח הנקי החייב במס. באופן הזה אמנם תשלמו בדיוק את המס שאתם צריכים ותרוויחו יותר בכל חודש, אך תצטרכו לצפות ולהתכונן להוצאה מאוד גדולה לאחר הגשת הדוח השנתי של כל המס.

 

רואה חשבון הוא הכתובת שלכם!

עבור שכירים, ועל אחת כמה וכמה עבור עצמאיים, הדוח השנתי ותשלום המס יכול להיות מאוד מורכב עד כדי עשיית טעויות והסתבכות עם רשות המסים. לצורך כך, יש לכם פתרון מצוין והוא להיעזר בשירותיו של איש מקצוע. לא רק שהוא באמת מבין בתהליך הזה ויכול לייעץ ולהכווין מה בדיוק נדרש ומה הכי יתאים לעסק שלכם, את כל הליך בקשת החזר המס והגשת הדוח השנתי הוא יכול ממש לעשות בשבילכם, כך שתחסכו זמן וכאבי ראש רבים על כך!

החזר מס לעצמאיים הוא הליך מאוד נפוץ בשל העובדה שעצמאיים משלמים לפי צפי רווח בכל חודש מה שלרוב מתגלה כלא תואם את הרווח השנתי הנקי שלהם עם קיזוז ההוצאות המוכרות. את ההחזר מקבלים לאחר הגשת הדוח השנתי לרשות המסים אשר מפרט את כל המידע הרלוונטי על מנת שרשות המסים תוכל לקבוע כמה באמת צריך להיות מנוכה. את כל זה, מומלץ פשוט לעשות בעזרתו וסיועו של איש מקצוע שמבין בתחום.

כחלק מהגשת הדוח השנתי רשות המסים בוחנת את הרווח הנקי שלכם אל מול כמה מס שירד לכם במהלך השנה. באופן הזה היא יכולה לקבוע כמה באמת הרווחתם ולפי זה לקבוע באילו מדרגת מס אתם מדורגים וכמה מס אמור להיות מנוכה לכם באמת. באם יש שוני בין כמה ששולם לכמה שירד, תקבלו החזר מס.

כן, עם קבלת פטור מניכוי מס במקור ניתן לשלם את כל המס באופן מרוכז לאחר הגשת הדוח שנתי, באופן זה אמנם יורד סכום מאוד גדול, אך הוא יורד באופן מדויק ולא מקטין את ההכנסה פר חודש אלא רק בתום השנה.

את הדוח השנתי אפשר מן הסתם להתחיל להגיש רק לאחר שהסתיימה השנה. לתקופה זאת גם יש דדליין שהוא לרוב עד סוף אפריל, אך כבר היו שינויים בתקופה כמו לדוגמא לאור הקורונה.

את הדוח השנתי במקרים מסוימים אפשר להגיש באופן מקוצר ומקוון, ובמקרים בהם המחזור השנתי יחסית גדול נדרש למלא טופס יותר ארוך וגם להגיש אותו פיזית לפקיד שומה.

על מה עברנו עד עכשיו?
החזר מס חל"ת

היציאה לחל"ת יכולה להיות בהסכמה מלאה או לאור הנסיבות אך בכל