החזרי מס בגין בעיה רפואית

בעיה רפואית עשויה להביא עמה קשיים כלכליים ובירוקרטיים. מדינת ישראל מבינה כי בעיה רפואית יכולה להשפיע רבות על חייו של אדם ועל כן, מאפשרת לאנשים אלו החזרי מס ופטור מלא ממס במקרים מסוימים. במקרים בהם מנוכה מס לעובדים מבלי שכל אלו נלקחים בחשבון, העובד יכול לבקש החזרי מס בגין בעיה רפואית, גם עבור ששת השנים שכבר הסתיימו.

החזר מס

חלק גדול מכלכלת המדינה שלנו מגיע כמובן מלא אחר מאשר מס הכנסה – המס האהוב והמוכר על כולנו אשר בעצם מנוכה מהמשכורת החודשית. החזר מס הוא הליך בו עובד מגיש בקשה מסודרת לרשות המסים ומבקש לקבל בחזרה את המס, כלומר את הכסף, שירד לו שלא כצורך. עד בקשת החזר המס הכסף אשר נגבה ביתר כביכול ממתין ברשות המסים כך שאם לא יבוקש בחזרה על ידי בעליו, יילקח לרשות המסים.

גביית יתר

על מנת שאכן תהיה זכאות להחזר מס לעובד מסוים, צריך להיות מצב בו היה חישוב מס שגוי אשר הביא לכדי גביית יתר מהעובד הזה. חישוב המס מחושב בהסתכלות שנתית וכך גם נקודות הזכות לצורך העניין.

על פי ההכנסה השנתית המחושבת בתום השנה, ניתן לקבוע כמה כסף אמור להיות מנוכה לרשות המסים. בגלל שאת זה ניתן לקבוע רק בתום השנה, בתחילת השנה זאת מחושב על פי צפי הכנסה שנתית, מה שיכול להביא לכדי פער בין הצפוי למצוי, תחילת וסוף השנה.

קצבה מביטוח לאומי פטורה ממס

אחת הסיבות הנפוצות לגביית יתר מאנשים עם בעיה רפואית היא כאשר מחייבים את ההכנסה שלהם מקצבה רפואית במס. בעוד שיעור המס, וגובה ניכוי המס, מתבסס על ההכנסה השנתית הסופית של אדם בשנת מס מסוימת, קצבה המגיעה מביטוח לאומי היא אמנם הכנסה, אך לא בהכרח צריכה להיחשב בתוך ההכנסה השנתית ולהשפיע על גובה המס אשר מנוכה. כאשר ההכנסה הזאת כן נלקחת בחשבון, ניתן לבקש את המס אשר נוכה בגללה, בחזרה.

פטור ממס הכנסה

לא רק שקצבאות מביטוח לאומי הן הכנסה הפטורה ממס, במקרים בהם הבעיה הרפואית נקבעת כחמורה מבחינת המוסד לביטוח לאומי, יכולה להיות זכאות לעובד זה לקבל פטור מלא ממס הכנסה. כאשר אנשים לא מכירים את ההטבה הזאת, או חווים לפתע את המצב הרפואי במהלך השנה כך שהיא נלקחת בחשבון, ניתן לבקש את המס בחזרה בגין הזכאות לפטור ממס.

החזר מס – אפשר גם על שנים שעברו

באם אתם קוראים שורות אלו ומבינים כי במשך שנים רבות נלקח מכם מס שלא לצורך, המצב לא בהכרח אבוד. בפועל, ניתן להגיש בקשה להחזר מס גם על שנים שכבר עברו ותמו. כמובן, שניתן לבקש רק על שנת מס שהסתיימה, אך יתרה מכך, ניתן גם לבקש על כל ששת השנים שקדמו לשנת המס בה אנו נמצאים כיום. באופן הזה, יכול להיות כי מגיע לכם הרבה כסף בחזרה שגם תוכלו ממש לקבל.

טרם החזר המס עוברים בביטוח לאומי

למרות שרשות המסים היא גוף נפרד מהביטוח הלאומי, כל נושא הפטור ממס ונקודות זכות מתבסס בהרבה מהמקרים על הנתונים והקביעות של הביטוח הלאומי. זאת נכון גם במקרים בהם הסיבה להחזר המס היא בעקבות ועדה רפואית. לצורך העניין, על מנת לקבוע פטור מלא ממס נדרש העובד לעבור ועדה רפואית בביטוח הלאומי אשר תקבע את אחוז הנכות שהוא זכאי לו, ובהתאם יקבע לו פטור מלא ממס או זכאות להחזר מס כלשהוא.

קצבאות מביטוח לאומי המזכות בפטור ממס

באם אתם מקבלים קצבה כלשהיא מביטוח לאומי, כדאי שתכירו את הזכאות שלכם אל מול רשות המסים כתוצאה מהבעיה הרפואית הזאת. ראשית, ישנן קצבאות של ביטוח לאומי אשר מזכות בפטור מלא ממס, כך שלא רק שהקצבה היא הכנסה פטורה ממס, היא גם מזכה בפטור מלא ממס בעבור כל ההכנסות אשר כביכול חייבות במס אך לאור הבעיה הרפואית החמורה בה נתון העובד, יהיו פטורות ממס.

קצבת נכות

עבור אנשים בעלי נכות כלשהיא הנובעת כתוצאה מבעיה רפואית הביטוח הלאומי מעניק קצבת נכות. על מנת לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי נדרש האדם לעמוד בכמה תנאים ולעבור ועדה רפואית.

קצבת הנכות באחוזים מסוימים היא זאת שעשויה לזכות אתכם בפטור מלא ממס כך שתוכלו לבקש החזר מס באם כבר שילמתם מס. כך שגם אם עוד לא קיבלתם את הקצבה ואתם סוברים כי היא מגיעה לכם, צרו קשר עם הביטוח הלאומי וחתרו להשיג אותה.

1. מעל גיל 18
  2. תושבות ישראלית
  3. שכר נמוך מהשכר הממוצע
  4. אחוזי נכות מהביטוח הלאומי
  5. אי כושר להשתכר

מומלץ לברר זכאות לקבלת החזרי מס בגין בעיה רפואית

גם אם יש לכם בעיה רפואית ואחוזי נכות, וגם אם לא, יכול להיות שמגיע לכם כסף בחזרה כתוצאה מחישוב מס שגוי וגביית יתר שהייתה במהלך השנה החולפת או במהלך שנים שכבר חלפו להן. תוכלו לעשות זאת בעזרת רואה חשבון אשר יבחן את כל פרטי ההכנסות שלכם וגובה ניכוי המס שירד לכם בשנה הרלוונטית. אל תוותרו על הזכאות האפשרית שלכם, יכול להיות שמגיע לכם הרבה כסף בחזרה.

ישנו מגוון רחב של בעיות רפואיות המזכות בפטור מלא ממס אך על מנת לקבל פטור זה נדרש האדם עם הבעיה הרפואית לפנות לביטוח הלאומי, לעבור ועדה רפואית ולקבל אחוזי נכות אשר יזכו בפטור המס.

על מנת לקבל החזר מס, כלומר את הכסף בחזרה לחשבון הבנק שלכם, תצטרכו להגיש בקשה להחזר מס על פי הסטטוס שלכם (כדוגמת רווק, עצמאי, שכיר). באם הבקשה להחזר מס תתקבל בחיוב, הכסף יוחזר.

התשובה היא לא, אך בתוך זאת כן יש מענה כלשהוא. ניתן לבקש החזר מס על שנת מס בתנאי שהיא כבר הסתיימה. במקביל, ניתן לבקש החזר רק על ששת השנים שקדמו לשנה הנוכחית.

לא רק בגין בעיה רפואית ניתן לבקש החזר מס אלא גם בעקבות סיבות נוספות כדוגמת יציאה לחל"ת, שינויי שכר והפסקות עבודה. כדאי לבדוק את הזכאות שלכם עבור כל שנה שכבר הסתיימה בתנאי שהיא בתקופה הרלוונטית להחזר.