fbpx
החזר מס עכשיו

מה משפיע על גובה דמי התיווך בעסקאות קנייה ומכירה של נכסים?

גובה דמי תיווך נדל"ן – ממה הוא מושפע? איך מקובל לתמחר שירותי תיווך נדל"ן, מהם המחירים המקובלים, ומה יוצר את השירות בין המחירים של תיווכים? עסקאות נדל"ן כוללות גם דמי תיווך, לצד ההשקעה המרובה בנכסים יש תשלומים נוספים שחשוב להיות מודעים אליהם

 

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

דמי תיווך בעסקאות נדל"ן

עסקאות קניה ומכירה של נכסי נדל"ן כוללות בדר"כ הוצאות נלוות, נמוכות משמעותית ממחיר הדירה. ביניהן עו"ד מקרקעין, שמאי מקרקעין ומתווך נדל"ן.

למתווך משלמים שני הצדדים בעסקה: המוכר והקונה. המחיר שלוקח המתווך מתחלק בין שניהם שווה בשווה.

 

דמי תיווך – המחיר המקובל

לרוב נוקטים המתווכים בישראל בשיטת האחוזים, כאשר הסטנדרט הוא 4% ממחיר העסקה + מע"מ. אלו מחולקים כמובן בין שני הצדדים כך שכל אחד מהם משלם סה"כ 2% ממחיר העסקה. כך, למשל, אם קנינו דירה במיליון ש"ח נשלם למתווך 20,000 ש"ח דמי תיווך מכירה.

בעסקאות בהיקף קטן במיוחד, וכשמדובר בנדל"ן פחות מ-600,000 ש"ח זה קטן יחסית, עדיין, מקובל לקחת מחיר מינימום של בין 10,000 ל-15,000 ש"ח, כי שיטת האחוזים יוצאת לא מספקת יחסית לעבודה הנדרשת מהמתווך, שהיא לא תלויה במחיר הדירה כמעט.

אבל מה שציינו זה הסטדנרט וייתכנו מחירים שונים לחלוטין.

 

מה משפיע על גובה דמי התיווך בעסקאות נדל"ן?

  • מחיר העסקה – כמו שציינו, בשיטת האחוזים. זה עושה שכל, כי ככל שנכס עולה פחות כך קל יותר למצוא לו קונים… נכסים יקרים יותר דורשים עבודה רבה יותר מהמתווך ולכן הגיוני שירוויח עליהם יותר כסף. זה לא שהמתווך יחפש להעלות מחירים, כי במצב כזה הוא יודע היטב שהדירה תהפוך לנכס לא אטרקטיבי שנמצא בשוק זמן רב, וזה מוריד את הסיכון שלו להימכר ולבסוף גם יוריד את המחיר.
  • המתווך – יש מי שייקח מחירים זולים יותר ויש מי שלא, כמו בכל דבר. למתווכים שונים יש רמות שונות של הבנה עסקית, ניסיון, יכולת לזהות הזדמנויות ועוד , ולפיכך הם תובעים מחירים שונים.
  • במכירת נכס: בלעדיות – אם למתווך ניתנה בלעדיות במכירת הנכס, דמי תיווך המכירה יהיו נמוכים יותר. זה משתלם למתווכים רבים כי כך אין מתווך שמתחרה איתם על אותם לקוחות פוטנציאליים עבור אותה דירה.
  • לבסוף, באזורים שונים מקובל לגבות דמי תיווך שונים – ובעיקר כשמדובר על אזורים אוכלוסיות שונות יש פערים בולטים בין מתווכים: לאוכלוסיה החרדית נמצא מתווכים חרדים שגובים 1.5% מכל צד, לאזורי יוקרה נמצא מתווכים שנוקטים גישות תשלום שונות לחלוטין ועוד.

דמי תיווך ברכישת דירה הם הוצאה מוכרת עבור החזר מס שבח, אותו מס שיש לשלם כאשר מוכרים את הדירה ומקבלים עליה את התשואה. המס לא קטן וכדאי למצוא כל הוצאה שתקל עליו, דמי תיווך הם הוצאה כזו!

לחיצת יד

 

על מה עברנו עד עכשיו?