fbpx
החזר מס עכשיו

הזכות להחזר מס

זכאות להחזר מס יכולה להיות ממגוון רחב מאוד של סיבות אשר מתקשרות לגביית מס ביתר או להטבות מס שמגיעות לכול מיני אוכלוסיות שהמדינה רוצה להקל עליהן. הזכות להחזר מס יכולה להיות בעקבות תיאום מס שלא בוצע, שינויים משפחתיים שקרו במהלך השנה או חישוב שגוי, אך בכול מקרה על מנת לקבל את ההחזר נדרש להגיש בקשה מיוחדת להחזר מס ובה פירוט של ההכנסה השנתית והמס שנוכה וכן, פרטים נוספים אשר מבוקשים בטופס. מוזמנים להתייעץ!

על תשלום והחזרי מס

כולנו מכירים בגדול את נושא תשלומי המסים מהניכוי בתלוש השכר שלנו ולעיתים גם ממסים אחרים כמו מס רכישה ומס שבח. למרות שניכוי המס האוטומטי כבר די ברור לנו, דווקא הליך החזר מס הוא הליך משמעותית פחות מוכר למרות שהוא חשוב לא פחות לעובד הישראלי. באופן פשטני, מדובר בהליך אשר מאפשר לעובד לבקש בחזרה כסף שנוכה לו במסגרת מס הכנסה מתוך טענה שזאת נוכה לשווא.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

הזכות להחזר מס

ראשית נציין כי בסופו של דבר זכאות להחזר מס נקבעת על ידי רשות המסים, אך על מנת שבכלל תהיה הכרה בכך שאתם זכאים להחזר מס תצטרכו להבין זאת בעצמכם ולהגיש בקשה בגין שנת מס מסוימת. זכאות להחזר מס יכולה להיות משלל סיבות כך שיש מתוכן נפוצות יותר ויש גם פחות, אך אם מעולם לא התעמקתם בכלל בנושא, יכול להיות שדווקא כן מגיע לכם החזר מס שהוא בעצם כסף שתוכלו לקבל בחזרה.

 

זכאות בגין גביית יתר

מס הכנסה מנוכה בכול חודש בהתאם לגובה ההכנסה של העובד, בין אם שכיר ובין אם עצמאי. מס הכנסה על הכנסה מיגיעה אישית מחושב על פי גובה ההכנסה באופן שנתי ומחולק ל-12 חודשים, באופן הזה נקבע שיעור המס שיש לנכות והוא מנוכה ומועבר לרשות המסים. במקרים של גביית יתר, תוכלו לדרוש את הכסף שנגבה מעבר למה שהיה צריך בחזרה ובעצם לתקן את התשלום העודף.

 

זכאות בגין אי התחשבות בהטבות מס

אנשים רבים זכאים להטבות מס הן כאלה אשר מוגדרות על ידי נקודות זיכוי, אך הן כאלה אשר מעניקות החזרי מס או מענקים בגין מס הכנסה. במידה ואתם זכאים לנקודות זיכוי והן לא נלקחו בחשבון במהלך השנה, כלומר נוכה לכם מס בשיעור גבוה ממה שבאמת אמור, ההטבות לא נעלמות וניתן לקבל התחשבות בהן גם בהסתכלות אחורה בתום השנה. נקודות זיכוי הן בעצם הדרך לסמן הטבת מס והן מגיעות לקבוצות רבות, הנה כמה מהתנאים שלהן.

  1. תואר אקדמאיאנשים שסיימו לימודי תעודה או תואר אקדמאי ראשון, שני ושלישי, זכאים להטבת מס.
  2. הורות – הורים לילדים עד גיל 18 גם כן זכאים להטבות מס ובייחוד כאלו אשר מגדלים ילדים עם צרכים מיוחדים או עם לקויות למידה.
  3. שירות לאומי או צבאי – שחרור משירות לאומי או משירות צבאי מזכה בנקודות זיכוי על פי משך השירות ועל פי מגדר, ככול שמשרתים במשך יותר חודשים כך מגיע פטור על הכנסה יותר גבוהה.
  4. מצב משפחתיגרושים המשלמים מזונות או מגדלים ילדים במשמורת מלאה, עשויים להיות זכאים לקבל הטבות מס, בנוסף לכך, גם נישואין או זוגות ידועים בציבור מקבלים הכרה מבחינת הטבות מס מסוימות.

 

זכאות בעקבות תיאום מס

כאשר עובדים ביותר מעבודה אחת נדרש לבצע תיאום מס בין העבודות על מנת שלא ינוכה המס המקסימלי. במקרים בהם לא מבוצע תיאום מס לא ברורה ההכנסה השנתית הכוללת של העובד ובהתאם נגבה המס המקסימלי במדרגת המס המקסימלית. במקרה שלא בוצע תיאום מס אך ההכנסה השנתית לא באמת הייתה במדרגה הכי גבוהה, העובד זכאי להגיש בקשה להחזר מס לאחר תום השנה ולקבל את המס שנוכה שלא כצורך.

 

זכאות בגין פטור ממס הכנסה

ישנם אנשים אשר זכאים לפטור מלא ממס אך זאת לא נלקח בחשבון או לא מחושב על חודשים מסוימים ולכן הם משלמים מס למרות שהם לא צריכים לעשות זאת. במקרים כאלה, ניתן לבקש הכרה בפטור גם באופן רטרואקטיבי ולקבל את כול המס שנוכה בחזרה. גם אם מדובר בפטור חלקי לצורך העניין, ניתן לקבל את ההכרה בו גם לאחר תום שנת המס.

 

תקופת הזכות

תקופת הזכות להחזר מס מתחילה מתום שנת המס ונמשכת עד 6 שנים לאחריה. כלומר נכון לשנת 2021 תוכלו לבקש החזר מס בעבור ששת השנים שקדמו לה שהן בעצם שנת 2014 ועד לשנת 2020. עבור שנת 2021, ניתן לבקש החזר מס רק לאחר שהיא תסתיים ולאחר שיתקבלו כול הטפסים והמידע הפיננסי הרלוונטי להחזר מס כדוגמת טופס 106 אשר לרוב מגיע רק בסביבות חודש אפריל.

 

בירור זכאות להחזר מס

הגשת בקשה להחזר מס דורשת התייחסות וניהול תהליך אל מול רשות המסים ועל כן כדאי קודם לברר האם יש לכם עילה להגשת הבקשה מבחינת הזכאות שלכם. ניתן לבצע את בירור הזכאות דרך אנשי מקצוע אשר מתמחים בכול נושא החזרי המס ויוכלו להמליץ האם יש עילה לבקשה והאם כדאי להתחיל את התהליך. אך בכול מקרה, אם חוויתם שינוי משפחתי או תעסוקתי בשנה כלשהיא, סביר שאכן מגיע לכם החזר.

 

זכות להחזר מס עשויה להיות מכול מיני סיבות כדוגמת גביית יתר או הטבות שלא נלקחו בחשבון.

בכול מקרה החזר מס ניתן לבקש רק בתום שנת המס, כלומר כול עוד השנה עדיין בעיצומה לא ניתן לבקש החזר מס. בהמשך לכך, בקשה להחזר מס ניתן להגיש גם על שנים שכבר עברו. בעצם נכון לשנת 2021 תוכלו להגיש בקשה על כול אחת מהשנים מאז 2014 ועד ל-2020.

באם אתם אכן זכאים להחזר מס על מנת לקבל את הכסף בחזרה תצטרכו להגיש בקשה להחזר מס, ניתן לפנות לפקיד שומה עם כול הטפסים אודות השנה הרלוונטית או להגיש בקשה במערכת הפניות של רשות המסים.

אם אתם אכן זכאים להחזר מס תקבלו את כול מה שמגיע לכם בחזרה עד השקל האחרון, גובה ההחזר תלוי כמובן שגובה המס שנוכה ביתר אך בהחלט יכול להיות כי מדובר באלפי שקלים שתקבלו בחזרה.

על מה עברנו עד עכשיו?