fbpx
החזר מס עכשיו

מי זכאי להחזר מס?

אם עברתם שינוי בסטטוס המשפחתי או התעסוקתי שלכם או אולי במשך שנים אתם באותה עבודה ולא יודעים שבעצם מנוכה לכם יותר מס ממה שאתם אמורים לשלם. במאמר זה תוכלו לגלות מי זכאי להחזר מס? האם גם לך מגיע החזר מס?

זכאות להחזר מס הכנסה

בשונה מכך שכולם חייבים לשלם מס הכנסה, ישנם אנשים אשר דווקא מגיע להם לקבל חלק מהמס הזה בחזרה ולעיתים אפילו את כולו. החזרת מס מתבצעת במקרים בהם רשות המסים מבינה שהיא גבתה ביתר ומגיע באופן חוקי למשלם המסים לקבל את ההפרש ביתר בחזרה. על מנת שרשות המסים תדע שהיא גבתה ביתר, נדרש ממשלם המסים להגיש בקשה ולהוכיח שאכן כך הדבר. התחילו מלהבין האם יש מצב שאתם זכאים להחזר מס ואם כן, הגישו בקשה.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

אנשים שהתחתנו או התגרשו בשנה האחרונה

גירושין ונישואין בתנאים מסוימים מזכים בנקודות זיכוי אשר בעצם מורידות את גובה המס שעובד צריך לשלם. על מנת שההטבות האלו יכנסו לתוקף, נדרש לעדכן את המעסיק או את הרשות עצמה בכך. באם התחתנתם או התגרשתם במהלך השנה האחרונה כנראה שהעדכון בכך לא נכנס לתוקף מספיק זמן מראש ובהתאם לא קיבלתם את הטבת המס הרלוונטית, לכן, תוכלו לבקש אותה בתום השנה על החודשים בהם הייתם גרושים לדוגמא, אך לא הוזל לכם המס.

 

אנשים שהיו בחל"ת או באבטלה

בתחילת השנה, לפי השכר החודשי הראשון שלכם, מחושב צפי ההכנסה השנתית שלכם וזאת מדרג אתכם במדרגת מס מסוימת המורה על שיעור המס שיש לנכות מכם. אנשים אשר במהלך השנה הוצאו לחל"ת לכמה חודשים או היו באבטלה, בעצם מורידים משמעותית את גובה ההכנסה החייבת במס השנתית שלהם ולעיתים זאת קורה עד כדי מעבר למדרגת מס אחרת נמוכה יותר, כלומר שיעור מס שיש לנכות נמוך יותר.

 

אנשים שסיימו לימודים

סיום לימודים אקדמאיים כדוגמת תואר ראשון, שני או לימודי תעודה, מזכים בהטבות מס לרוב למשך שנה מסיום הלימודים. באם סיום הלימודים וקבלת התעודה לא מעודכן אצל המעסיק או אצל הרשות, ההטבה לא נכנסת לתוקף למרות שללא ספק היא מגיע לכם. על כן, ניתן להגיש בקשה להחזר מס בתום השנה, לקבל הכרה בכך שסיימתם ללמוד ולקבל חלק מהכסף שנוכה בחזרה.

 

אנשים שנולד להם ילד

הורות לילדים עד גיל 18 מזכה בהטבות מס מתוך הבנה כי ילדים עולים כסף ואפילו הרבה, המדינה מעוניינת לסייע להורים המממנים את ילדיהם דרך הקלות בתשלום המסים. בדומה לגירושין במהלך השנה, לידה והורות טרייה לא תמיד מתעדכנת מבחינת תשלום המסים כך שאנשים משלמים יותר מבלי שמתחשבים להם בהטבת המס הזאת, גם זאת, ניתן לטפל באופן רטרואקטיבי.

 

נקודות זיכוי בתשלום המסים

יש עוד המון דוגמאות למצבים וסטטוסים אשר מזכים בנקודות זיכוי כדוגמת שחרור מהצבא, אך באופן כללי ניתן לסכם כי אנשים אשר יש להם זכות לנקודות זיכוי ואלו לא נלקחות בחשבון במהלך השנה מבחינת ניכוי המס, יכולים לבקש את המס שנוכה לשווא בחזרה בתום שנת המס על ידי הגשת בקשה להחזר מס אל רשות המסים. בכול מקרה, כדאי שתבדקו שכול נקודות הזיכוי שמגיעות לכם בתוקף, זאת מופיע בתלוש השכר שלכם לדוגמא.

 

תקופת זכאות להגשת בקשה

גם אם אתם זכאים להגשת בקשה ואפילו מגיע לכם לקבל בחזרה אלפי שקלים, הזכאות נשמרת לתקופת זמן מסוימת כך שאם תפספסו אותה לא תוכלו עוד לקבל החזר מס. תקופת הזכאות עומדת על 6 שנים מסיום שנת המס שבגינה אתם מעוניינים לבקש את הבקשה. לדוגמא, נכון להיום, שנת 2021, זכאים להגיש רק בגין השנים החל מ-2014 ועד ל-2020. אנשים אשר היו זכאים להחזר מס בשנת 2013 כבר לא יכולים לקבל אותו.

 

קביעת זכאות על ידי רשות המסים

בסופו של דבר, מי שיקבע בדבר הזכאות שלכם להחזר מס היא רשות המסים, במהלך תהליך הגשת בקשה להחזר מס. התהליך כולל כמה שלבים פשוטים ובכול עת מומלץ לפנות לאיש מקצוע לקבל חוות דעת או אפילו להעביר אליו את כול התהליך כך שתחסכו לעצמכם את הזמן והמאמץ בדבר.

  1. בירור זכאות – ניתן לעשות באופן עצמאי על ידי בירור כמה כסף נוכה לכם אופן שנתי או מציאת נקודות זיכוי שלא נלקחו בחשבון, או בירור אצל איש מקצוע שמתמחה בתחום.
  2. איסוף מסמכים – איגוד כול המידע הפיננסי והאישי שנדרש לבקשה יכול לכלול טפסי 106, פרטי הכנסות נוספים כמו שכר דירה, תעודת שחרור מצה"ל או פירוט רווחי הון.
  3. הגשת בקשה – הגשת הבקשה עצמה בצירוף כול המסמכים והמידע שנאסף, דרך פנייה לפקיד שומה או במערכת הפניות של רשות המסים באופן מקוון לחלוטין.
  4. קבלת תשובה – לאחר כמה חודשים תתקבל תשובה מרשות המסים בדבר הזכאות שלכם להחזר מס ובהתאם גם גובה המס שמוחזר לכם.
  5. קבלת ההחזר – באם נמצאתם זכאים על פי הבקשה, החזר המס יכנס לחשבון הבנק שלכם והעוול יתוקן.

מי זכאי להחזר מס?

למען האמת, הרבה אנשים זכאים להחזר מס והם אפילו לא יודעים זאת, מכיוון שמעולם לא בדקו זאת. יכול להיות שדווקא אתם לא זכאים להחזר מס, אך אם לא תבדקו איך תדעו? באם עברתם שינוי בסטטוס המשפחתי שלכם, התעסוקתי שלכם או אולי במשך שנים אתם באותה עבודה ולא יודעים שבעצם מנוכה לכם יותר מס ממה שאמור. כדאי כבר עכשיו לפנות למומחה לבדיקת זכאות וייעוץ בנושא.

בעיקרון, באם אתם סבורים או איש מקצוע המליץ כי מגיע לכם החזר מס, תדרשו להגיש בקשה להחזר מס אשר תכלול כול מיני מסמכים ומילוי פרטים אישיים לפי המצב הפיננסי שלכם, כדוגמת סיכום פירוט רווחי הון לא יהיה רלוונטי לכולם. לאחר כמה חודשים מהגשת הבקשה תקבלו תשובה.

בסופו של דבר תתקבל תשובה מרשות המסים, אבל עוד קודם ניתן לפנות לקבל חוות דעת של איש מקצוע בנושא.

רוב הסיכויים שכן, אם לא מבצעים תיאום מס מנוכה מס בשיעור מקסימלי משתי העבודות (או מיותר עבודות), באם לא באמת אמור לרדת השיעור המירבי לפי גובה ההכנסה השנתית, תהיו זכאים להחזר מס.

אפשרות להגשת בקשה להחזר מס ניתנת על ששת השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית, כלומר נכון ל-2021 עוד תוכלו להגיש בעבור כול אחת מהשנים החל מ-214 (כולל) ועד ל-2020. על 2021 ניתן יהיה להגיש רק בסוף השנה.

על מה עברנו עד עכשיו?