fbpx
החזר מס עכשיו

אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

אם אתם גמלאים או בעלי הכנסות נמוכות מגיעות לכם הטבות מס וגם זכויות והטבות נוספות מהמדינה, כך שתצליחו להשתכר בכבוד. במאמר זה נסקור אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

חישוב וניכוי מס הכנסה

מס הכנסה הוא מס על ההכנסה של עובר, שכיר או עצמאי כאחד, אשר מחושב באחוזים על פי גובה ההכנסה השנתית. המס מנוכה בכול חודש אך ישנם מקרים הוא מחושב באופן שגוי או יתרה מכך, לא נלקחות בחשבון כול מיני הטבות או מענקים שמגיעים לעובד. החישובים הללו, והניכויים הללו, ניתן לתיקון כך שאם למישהו נוכה מס ביתר, ניתן לקבלו בחזרה בהליך בקשת החזר מס.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

הטבות מס

באופן כללי כול העובדים נמצאים תחת אותם תנאי ניכוי מס הכנסה המחולק על פי מדרגות מס בהתאם להכנסה השנתית של עובד, אך בפועל, ישנן הרבה הטבות מס אשר אנשים זכאים אשר מורידות את ההכנסה החייבת במס או מעניקות זכאות להחזרי מס במקרים מסוימים. הטבות אלו צריכות לבוא בחשבון במהלכה של השנה כך שלא ינוכה יותר מדי מס, אך לעיתים הן ניתנות רק ברטרו או שלא מעודכנות בזמן, במקרים אלו, מגיע החזר מס.

 

אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

בעלי הכנסה נמוכה וגמלאים הן אוכלוסיות אשר המדינה רואה לנכון להתחשב בהן ובהתאם מעניקה להן כול מיני הטבות שאמורות להוריד את גובה ניכוי המס שלהן וכך לגרום להכנסה השנתית הסופית שלהם, כלומר לרווח להיות גדול יותר. מעבר לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה ישנן אוכלוסיות רבות אחרות אשר זכאיות להקלות מס וכדאי שתבדקו את הזכאות שלכם כי סביר שאתם גם עונים על קריטריון כלשהוא.

 

גמלאים

הגדרת עובד כגמלאי תלויה במגדר שלו ובהתאם בגיל הפרישה, גמלאי הוא עובד אשר עבר את גיל הפרישה. עבור גברים הגיל הוא לרוב 65 ועבור נשים 65 (שימו לב שבקרוב צפויים שינויים בגיל הפרישה והוא אמור לעלות). כל עובד אשר ממשיך לעבוד מעבר לגיל הפרישה נחשב עובד גמלאי ולכן זכאי להטבות במס הכנסה.

 

הקלות מס לגמלאים – מס על ריביות

ישנן מקרים בהם ההכנסה השנתית של הגמלאי כוללת גם הכנסות מריבית מכול מיני סוגים, לגמלאים מגיע פטור ממס הכנסה על הכנסות מסוג זה. מדובר בפטור של כ-35 אחוזים על ההכנסות מריביות מפיקדונות או מתוכניות חיסכון.

 

הקלות מס על פנסיה

באם גמלאים פותחים את החיסכון הפנסיוני שלהם ומתחילים לקבל קצבת פנסיה, בתנאי שהם אכן גמלאים אחרי גיל פרישה הם זכאים לפטור ממס הכנסה על הפנסיה. הפטור עומד כיום על 52 אחוזים ועתיד לעלות ל-67 אחוזים. חשוב לוודא שאכן אתם מקבלים את הפטור שמגיע לכם, שוב בתנאי שעברתם את גיל הפרישה, ובאם לא, לטפל בנושא עד שיחושב לכם הפטור כך שלא תשלמו מס סתם.

 

הקלות מס רווחי הון

מעבר למס הכנסה, לגמלאים מעל גיל 60 מגיעות גם הטבות בהקשרי מס רווחי הון. ניתן לבצע קיזוז של ההכנסות מרווחי הון ותשלום המס עליהן מההכנסות החייבות במס הכנסה. מכיוון שמס הכנסה מחושב באופן שנתי את ההטבה הזאת ניתן לקבל רק ברטרו בתום שנת המס בה יהיה ניתן לקבוע באופן סופי מה היא מדרגת המס שבה ממוקם הגמלאי ובהתאם כמה הוא צריך לשלם.

 

בעלי הכנסות נמוכות

אנשים אשר מרוויחים מתחת לשכר המינימום נחשבים כבעלי הכנסות נמוכות ולאור העובדה כי על פי הגדרות המדינה אם אינם מרוויחים כראוי, מגיעות להם הטבות מס כדי להקל עליהם ולאפשר להם לממש יותר מההכנסות שלהם מבחינת רווחים ופחות שינוכה למדינה.

  1. עובד המרוויח מתחת לשכר המינימום
  2. עובד עם ילד אשר מרוויח פחות מפעמיים שכר המינימום, כול עוד הילד מתחת לגיל 18

 

פטור ממס על משיכת כספים

עבור בעלי הכנסות נמוכות קיים פטור ממס הכנסה על משיכת כספים מקופות גמל. מס על משיכה מקופות גמל נכנס לתוקף רק כאשר מושכים את הכסף טרם הזמן, אך לבעלי הכנסות נמוכות מגיע פטור ממס זה. הפטור הוא לא על כול המשיכה אלא כתלות בהכנסה החודשית של המושך לבית שכר המינימום. במקרה שתרצו לממש פטור או הטבה על משיכה מקופה, במקרים רבים תצטרכו לקבל את קבלת ההטבה אל מול הקופה.

 

מענק הכנסה

מעבר לכך שבעלי הכנסות נמוכות זכאים להטבות מס הם גם זכאים למענקים ותמיכות נוספות מרשות המסים ומהביטוח הלאומי. באופן הכללי המדינה נרתמת לסייע לאנשים אשר לא מגיעים להכנסה מספקת, במיוחד כשיש להם ילדים ומנסה לעזור בקצבאות לדוגמא. לעיתים הן מגיעות באופן אוטומטי אך לעיתים צריך לדרוש אותן על מנת לקבל בהן הכרה.

 

קבלת הפטור וההטבות

על מנת שהפטור יכנס לתוקף, נדרשים העובדים להגיש בקשה לקבל אותו. את הבקשה יש להגיש לרשות המסים אותה אפשר להגיש באופן מקוון באתר האינטרנט של הרשות או לפנות לפקיד שומה באופן פרונטלי ולהגיש אליו את כול הטפסים. ישנן הטבות אשר תוכלו לדרוש רק ברטרו, כלומר בהליכי החזרי מס וכאלה אשר חשוב לוודא שנכנסות לתוקף כבר במהלך שנת המס וקבלת השכר או המשיכה מפיקדון.

 

תשובות אצל אנשי המקצוע

באם אתם גמלאים או בעלי הכנסות נמוכות מגיעות לכם הטבות מס אך גם מגיעות לכם זכויות והטבות נוספות מהמדינה כך שתצליחו להשתכר בכבוד. החזרי המס וההטבות לעיתים דורשות שתדרשו אותן וכאן בדיוק נכנס הסיוע והליווי של אנשי המקצוע. מעבר לכך שיוכלו לבצע עבורכם בדיקת זכאות, הם יוכלו לחסוך מכם בירוקרטיות ותהליכים שייקחו לכם הרבה זמן ומאמץ.

גמלאים זכאים לקבל החזר מס על ריביות מפיקדונות וחסכונות וגם פטור חלקי על משיכת כספי הפנסיה מעל גיל הפרישה אשר נע בין 62 ל-65, עתיד להשתנות בשנים הקרובות.

התשובה היא לא ומדובר בשאלה חשובה. ישנן הטבות אשר צריך לדרוש כך שאם לא תדרשו לא תקבלו אותן. כדאי לברר אילו הטבות לא מגיעות לכם באופן אוטומטי ולדרוש אותן.

הכנה נמוכה תלויה בשכר המינימום, אנשים ללא ילדים ייחשבו בעלי הכנסה נמוכה כאשר הם מרוויחים מתחת לשכר המינימום ואילו הורים לילדים עד גיל 18, יהיו זכאים להגדרה באם מרוויחים מתחת לפעמיים שכר המינימום.

בעלי הכנסה נמוכה זכאים לפטור ממס הכנסה בשיעור מסוים, אך גם לסיוע מהמדינה בכול מיני תחומים ודרכים כדוגמת סיוע מהביטוח הלאומי כמו קצבאות והבטחת הכנסה.

על מה עברנו עד עכשיו?