fbpx
החזר מס עכשיו

דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף

בני זוג העובדים בעסק עצמאי משותף מרוויחים במשותף אך אינם יכולים לשלם ביטוח לאומי במשותף. כל אחד מבני הזוג נדרש להירשם בנפרד במוסד לביטוח לאומי ולשלם על פי חלק ההכנסה שהוא מצהיר ששייך לו. במאמר זה נסביר הכל על דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף.

דמי ביטוח לאומי

כחלק מהיותנו אזרחים במדינת ישראל אנחנו מבוטחים במוסד לביטוח לאומי בכל מיני ביטוחים משתנים על פי גיל. כל הביטוחים הללו אמנם ניתנים לנו מתוקף היותנו אזרחים, אך בפועל הם תלויים בקשר ישיר לדמי ביטוח לאומי. תשלום לביטוח לאומי צריך להתבצע בכל חודש החל מגיל 18 למעט מקרים חריגים בהם מקבל אזרח מסוים פטור מתשלום הביטוח. חישוב גובה דמי הביטוח הלאומי תלוי בכל מיני משתנים ואי עמידה בתשלום גוררת חוב ומסכנת את הביטוח.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

אופן התשלום

  1. שכיריםבעבור שכירים תשלום דמי הביטוח הלאומי מתבצע במסגרת תלוש השכר, המעסיק מנכה לעובד דמי ביטוח לאומי וזאת אחריותו.
  2. אינם עובדים – אנשים שאינם עובדים נדרשים לשלם את דמי הביטוח בעצמם ניתן לעשות זאת דרך האתר של ביטוח לאומי או במזומן. נוסף על כך, ניתן לבחור בהוראת קבע מתוך החשבון.
  3. עצמאיםלעצמאים כמובן אין מעסיק אשר ישלם בעבורם את דמי הביטוח הלאומי ועל כן הם נדרשים לשלם בעצמם בדומה לאנשים שאינם עובדים.

 

גובה התשלום לעצמאים

גובה דמי הביטוח הלאומי משתנים תלויים בגובה ההכנסה של המבוטח. חישוב גובה דמי הביטוח שצריך העצמאי לשלם תלוי גם בשכר הממוצע למשק ובעצם החישוב מתחלק בין שני חלקי הכנסה – מתחת ל-60 אחוזים מהשכר הממוצע ומעל.

  1. חלק הכנסה מתחת ל-60 אחוזים – דמי הביטוח הלאומי יגבו מעובד בשיעור של 2.87 אחוזים מהשכר של העובד, דמי ביטוח הבריאות יהיו בשיעור של 3.1 אחוזים.
  2. חלק הכנסה מעל 60 אחוזים – דמי הביטוח הלאומי יהיו בשיעור של 12.83 אחוזים משכרו של העובד, דמי ביטוח הבריאות יהיו בשיעור של 5 אחוזים.

 

תשלום מירבי

הביטוח הלאומי תלוי בגובה השכר החודשי של עובד והשכר החודשי הממוצע במשק. בהמשך לכך, ישנה גם תקרת הכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי כך שמעבר לתקרה זאת דמי הביטוח הלאומי נשארים קבועים. התקרה עומדת כיום על 44,020 ₪ בחודש בעוד השכר הממוצע במשק עומד על 6,331 ₪ בחודש. הקביעה הזאת מאוד יעילה בעבור אנשים עם משכורות גבוהות וכדאי לזכור זאת.

 

ביטוח בריאות

בנוסף לדמי הביטוח הלאומי, ובמסגרת אותה גבייה, ינוכה לכם מהשכר, או תדרשו לשלם, גם דמי ביטוח בריאות. השירות בעבור תשלום לביטוח בריאות ניתן על ידי קופות החולים במדינה כך שכל אחד יכול לבחור לאיזו קופת חולים להשתייך. במסגרת הקופה ניתן להגדיל את היקף הביטוח ולשלם בעבור שירותים נוספים אך סל התרופות המדיני והשירותים הבסיסיים ניתנים בהתאם לתשלום דמי ביטוח הבריאות.

 

דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף

למרות שמדובר בבני זוג, כאשר הם עובדים ביחד בעסק עצמאי משותף עליהם לשלם את דמי הביטוח הלאומי בנפרד. על מנת לעשות זאת בצורה חכמה ועל פי רצונם של בני הזוג לפי החלוקה ביניהם כדאי לעקוב אחר התהליך, במידה והוא לא יתבצע יכול להיות כי תצברו חובות אל מול הביטוח הלאומי לשווא או לחילופין, יקבעו בשבילכם דרך תשלום שאינה נוחה לכם. כדאי לפנות לפקיד ביטוח לאומי הקרוב לביתכם או לעסק שלכם ולהבין מה עליכם לעשות וכיצד.

 

רישום בנפרד

בתור התחלה על בני הזוג להירשם במוסד לביטוח לאומי בנפרד בתור עובדים עצמאים. בהמשך לכך, דמי הביטוח הלאומי ישולמו על ידי כל אחד מבני הזוג באופן עצמאי. סביר כי באם אתם בני זוג עצמאים בעסק משותף כבר הייתם רשומים במוסד לביטוח לאומי מבעוד מועד, אך חשוב לעדכן את סטטוס התעסוקה לעצמאי על מנת שהביטוח הלאומי יוכל להתייחס אליכם ככאלה.

 

הצהרת הכנסה

מכיוון שבני הזוג נהנים ביחד מההכנסות והרווחים של העסק אך צריכים לשלם עליהם בנפרד, נדרש ליצור הפרדה בין ההכנסות של העסק על מנת שכל אחד יוכל לשלם ביחס לחלק שלו ולא ישלמו כפול בעבור ההכנסות של אותו העסק. בני הזוג צריכים להצהיר על גובה ההכנסה מהעסק כך שביחד הם מגיעים להכנסה הכוללת. על מנת החלוקה תהיה תקנית כל אחד מבני הזוג נדרש להצהיר על בין שליש לשני שליש מתוך ההכנסה של העסק. ללא הצהרה ההכנסות יחולקו חצי חצי.

 

זקוקים לעזרה? לרשותכם אנשי מקצוע

בסופו של דבר, מצפים מכם להיות מבינים גדולים בנושא הביטוח הלאומי וכמובן שבעוד תהליכים וגופים נוספים במדינה כמו רשות המסים, לדוגמא בנושא החזר מס, אך בפועל, אתם אף פעם לא לבד. לכל שאלה או מורכבות בתהליך ניתן לפנות לאיש מקצוע לקבלת עזרה. זכרו כי אמנם אתם חייבים לשלם דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, אך חשוב שזאת יעשה בצורה המיטבית ביותר לכם שגם תהיה חוקית ולא תסבך אתכם.

בני זוג העובדים בעסק עצמאי משותף גם מרוויחים במשותף אך אינם יכולים לשלם ביטוח לאומי במשותף. כל אחד מבני הזוג נדרש להירשם בנפרד במוסד לביטוח לאומי ולשלם על פי חלק ההכנסה שהוא מצהיר ששייך לו. על פי גובה ההכנסה שכל אחד מבני הזוג הצהיר ששייכת לו, יקבע גובה דמי הביטוח הלאומי שיהיה עליהם לשלם כך שביחד הם מגיעים לסכום הכולל. זכרו כי אתם אף פעם לא צריכים לעבור זאת לבד והתייעצו עם איש מקצוע המתמחה בתחום.

עצמאים נדרשים לשלם 2.87 אחוזים מחלק ההכנסה שהוא עד 60 אחוזים מהשכר הממוצע במשק ומעל 60 אחוזים לשלם 12.83 אחוזים מההכנסה שלהם. שימו לב כי לתשלום זה מתווסף גם דמי ביטוח בריאות בגובה של 3.1 אחוזים או 5 אחוזים.

באופן כללי, מכיוון שדמי הביטוח הלאומי מחושבים באחוזים מההכנסה שלכם ותלויים בגובה שלה, התשובה היא כן. אך זאת נכון עד תקרה ההכנסה החייבת במס העומדת כיום על 44,020 ₪ כך שמעבר לגובה הכנסה זה דמי הביטוח נשארים קבועים.

למרות שאתם עצמאים בעסק משותף תדרשו לשלם דמי ביטוח לאומי בנפרד. בגלל שההכנסה שלכם משותפת, עליכם להצהיר על ההכנסה שלכם כך שיחד תהיה ההכנסה הכוללת.

באם לא הוצהרה חלוקת ההכנסה בין בני הזוג, המוסד לביטוח לאומי מחייב כל בן זוג במחצית מהסכום שהכניסו. מהרו לשנות זאת אם ברצונכם לעשות כך.

על מה עברנו עד עכשיו?