fbpx
החזר מס עכשיו

דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר

כיום במדינת ישראל שיעור מס ההכנסה מחושב בהתאם לגובה ההכנסה השנתית. למרות שאסירים או עצירים נמצאים בבית מאסר או במעצר, הם עדיין נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי. ישנם מקרים בהם איסר או עציר עשויים לקבל פטור מלא מתשלום לביטוח לאומי וזאת כתלות בשכר שלהם ובסטטוס ההעסקה. במאמר זה נסביר הכל על דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר.

תשלום לביטוח לאומי

התשלום לביטוח לאומי הוא כמובן חובה (למעט מקרים חריגים), אך רוב הזמן איננו מייחסים לכך חשיבות מכיוון שמישהו עושה זאת עבורנו או שפשוט איננו מתעניינים או מבינים מספיק בכל ניכויי החובה בתלוש השכר שלנו או בדוח השנתי שרואה החשבון מגיש עבורכם באם אתם עצמאים. הגיע הזמן להבין על מה בדיוק אתם משלמים ומה משתנה עבור אסירים או עצירים.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

על מה משלמים?

יכול מאוד להיות שאתם משלמים בכל חודש לביטוח הלאומי ובכלל לא יודעים על מה. באופן כללי, המטרה של המוסד לביטוח לאומי היא לבטח את תושבי המדינה מפני מקרים בהם הם יזדקקו לסיוע.

בעצם המוסד לביטוח לאומי דורש תשלום יחסית סמלי ובתמורה מבטיח את הסיוע במקרה שבאמת יהיה צורך בכך על פי תקנות המוסד ובהתאם לכל מיני מצבים שעשויים לקרות לאנשים. הנה כמה דוגמאות למצבים שהביטוח הלאומי אמור לסייע בהם.

  1. אבטלה – במצבים של אבטלה, בהתאם לתקנות מסוימות, לאור העובדה שאנשים בעצם לא מתפרנסים ולכן סביר שיתקשו להחזיק את עצמם מבחינה כלכלית, הביטוח הלאומי מסייע בדמי אבטלה אשר אמורים לעזור להתמודד עם היעדר הפרנסה.
  2. נכות – מצבים רפואיים מסוימים אשר מביאים אנשים לכדי נחות, לתקופה זמנית או לצמיתות, וגם על פי חומרת ודרגת הנכות, מזכים בסיוע מהביטוח הלאומי ובכל מיני הטבות כדי להתמודד עם המצב.

 

איך משלמים?

ישנן כמה דרכים לבצע את התשלום לביטוח לאומי. ראשית, יש תלות בסטטוס ההעסקה, לצורך העניין, עבור שכירים, כל התשלום מוסדר על ידי המעסיק כך שכלל לא צריכים להתעסק עם התשלום, אך עבור כל סטטוס אחר יש הכרח לשלם באופן עצמאי לביטוח הלאומי. עבור אסירים ועצירים, בתור התחלה הם נדרשים לשלם לביטוח לאומי בעצמם מכיוון שאין להם מעסיק אך הם עדיין מחויבים לשלם.

  1. תשלום באשראי – ניתן לשלם את דמי הביטוח הלאומי באמצעות כרטיס אשראי בטלפון למוקד של הביטוח הלאומי או באתר האינטרנט.
  2. הוראת קבע – ניתן להגדיר הוראת קבע של התשלומים לביטוח לאומי, כלומר את המקדמות, בהמצאות טופס הוראת קבע מכרטיס האשראי.
  3. המחאות – ניתן גם לשלם בצ'קים אך זאת יש לעשות ישירות אל מול סניף הביטוח הלאומי שאליו שייך החשבון שלכם.

 

דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר

למרות שאסירים או עצירים נמצאים בבית מאסר או במעצר, הם עדיין נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי. אך אופן התשלום משתנה בהתאם למשך המאסר או המעצר.

  1. עד שנת מאסר או מעצר – אם תקופת המאסר או המעצר לא עולה על שנה, האסיר או העציר עדיין מחויב לשלם ביטוח לאומי ולעשות זאת בעצמו.
  2. מעבר לשנה – כאשר תקופת המאסר או המעצר עולה על שנה, חובת התשלום של דמי הביטוח הלאומי עוברת להיות מוטלת על המדינה, כלומר, המדינה מחויבת לשלם בעבור הביטוח הלאומי של האסיר או העציר מבלי תלות בסטטוס ההעסקה שלו.

 

פטור מביטוח לאומי לאסיר או עציר

ישנם מקרים בהם איסר או עציר עשויים לקבל פטור מלא מתשלום לביטוח לאומי וזאת כתלות בשכר שלהם ובסטטוס ההעסקה. אם אין לו כלל הכנסות, כלומר הוא אינו עובד, או שההכנסות שלו נמוכות מהמינימום החייב בתשלום דמי ביטוח לאומי, האסיר או העציר אמורים לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח.

 

עדכון בסטטוס מעצר או מאסר

בהרבה פעמים, תושב ישראלי צריך לעדכן את הביטוח הלאומי, או את מס הכנסה לצורך העניין, בסטטוס העסקה הרלוונטי לתשלום. למשל, במקרים בהם שולם יותר מס ממה שחייבים בו, ניתן לבקש החזר מס. בהקשר ביטוח לאומי לאסירים או עצירים, "המדינה" אחראית לעדכן בסטטוס הרלוונטי ובהתאם הביטוח הלאומי צריך לדרוש, או לדרוש את מה שקבוע בחוק לאנשים בסטטוס שכזה. כדאי לוודא שאכן הסטטוס מעודכן בביטוח הלאומי כך שלא ייווצר חוב שלא אמור להיווצר.

 

תשלום חובות לביטוח הלאומי

ישנם מקרים בהם לא מסדירים את התשלום או שלא משלמים מספיק או בזמן ואז נוצר חוב לביטוח הלאומי אשר יש להסדירו. את החוב לא ניתן לשלם בכול דרך אך מומלץ לעשות זאת מוקדם ככל האפשר כדי למנוע בעיות או מצבים מורכבים בעתיד אשר יבואו לרעתכם לאור כך שאפילו יכול להיות שלא שילמתם מהיעדר ידע או התמחות בנושא הביטוח הלאומי בהקשר הסטטוס החדש אליו נקלעתם, או בני משפחתכם נקלעו אליו.

 

מתייעצים עם מומחה

בסופו של דבר, מעבר לתשלום דמי הביטוח שעשויים להשתנות מבחינת אופן התשלום וגובה התשלום, סביר כי מאסר או מעצר יגרמו לשינויים רבים גם בתחומים אחרים כדוגמת זכאות לקצבאות או שינוי בהקשרי מס. לכן, כדאי מאוד לפנות למומחה אשר ייעץ לכם, או לבני משפחתכם, כיצד כדאי להתקדם, על מה לשים דגש ואילו זכויות מגיעות שכדאי לנצל או ממש לפעול לנצלן במהרה.

 

דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר משתנים כאשר האדם נכנס למאסר או מעצר ותלויים קודם כל במשך תקופת המאסר או המעצר. לצורך העניין, לאחר תקופה של שנה המדינה היא זאת שצריכה לשלם את דמי הביטוח בעבורם. בכל שאלה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע שיחווה דעתו וימליץ כיצד להתקדם ויסביר גם אילו זכויות מגיעות לכם או לבני משפחתכם ולאילו ערוצים כדאי לפנות.

למרות שאסירים או עצירים נמצאים במאסר או מעצר, הם עדיין נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי כתלות בגובה ההכנסה שלהם ובסטטוס ההעסקה שלהם. חשוב להפריד בין השנה הראשונה להמשך התקופה של המאסר או המעצר.

בשנה הראשונה למאסר או למעצר חובת התשלום לביטוח הלאומי עדיין מוטלת על האסיר או העציר אלא אם כן הוא מובטל ואין לו הכנסות.

לאחר שנה של מאסר או מעצר האחריות של התשלום מועברת למדינה ודמי הביטוח של האסיר או העציר משולמים על ידי האוצר ולא נדרשים האסירים או העצירים לטפל בנושא בעצמם בדומה לשנה הראשונה לתקופה שחוו בבית המאסר או המעצר.

אסירים או עצירים בשנה הראשונה למאסר או למעצר, באם הם מובטלים, אינם מחויבים לשלם דמי ביטוח לאומי כלל והם מקבלים פטור מתשלום. אחרי שנה המדינה באמצעות האוצר משלמת את דמי הביטוח הלאומי מבלי קשר לסטטוס ההעסקה שלהם.

על מה עברנו עד עכשיו?