fbpx
החזר מס עכשיו

דמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים

כשמדובר בבני נוער, ישנן תקנות מיוחדות המתייחסות אליהם על מנת שלא ינצלו אותם ולא יגרמו להם לעבוד יותר מדי או בצורה לא הוגנת. למרות זאת הם לא בהכרח יודעים ומבינים מה הזכויות שלהם ואיך עובד עולם התעסוקה במדינת ישראל. במאמר זה של אתר החזר מס נסקור את כל מה שנוגע בדמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים.

המוסד לביטוח לאומי

האופי הסוציאלי של מדינת ישראל מתבטא בצורה מובהקת במוסד לביטוח לאומי. מדובר בגוף של המדינה אשר מבטיח סיוע במקרה שאדם יקלע למצוקה במקביל למענקים ועזרה בשגרה לאוכלוסיות שמאותרות כזקוקות לכך ומסומנות על ידי המדינה. כל זאת, בתמורה לתשלום סמלי חודשי קבוע שכל אדם על פי חוק נדרש לשלם מעל גיל 18 כך שהוא יורד מהשכר שלו. מה קורה כאשר מדובר בבני נוער עובדים?

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

תנאי העסקה לנוער

לאור העובדה כי מדובר בבני נוער, למרות שלעיתים הם עובדים בעבודות כביכול של גדולים, ישנה התחשבות ותקנות מיוחדות המתייחסות אליהם על מנת שלא ינצלו אותם ולא יגרמו להם לעבוד יותר מדי או בצורה לא הוגנת. כחלק מהתקנות הללו ניתן למצוא התייחסות לכל מיני חלקים בעבודה כולל כמובן דמי ביטוח לאומי אשר כאשר מדובר בנוער, מחושבים אחרת.

  1. חופשה – בני נוער עובדים זכאים ליותר ימי חופשה מאשר בוגרים ומדובר על 4 ימים יותר בשנה.
  2. שכר מינימום – משתנה בהתאם לגיל הנער כך שמתחת לגיל 16 לדוגמא שכר המינימום עומד על 19.52 ₪ לשעה בעוד שלנער מעל גיל 17 שטרם עבר את גיל 18 יש לשלם מינימום 23.15 ₪ לשעה.
  3. שעות עבודה – על מנת לשמור על הנערים וגם לאפשר להם להמשיך שגרת לימודים לא ניתן להעסיק נער ליותר מ-8 שעות ביום ובמקרים חריגים עד 9 שעות בלבד ומבחינת שעות שבועיות רק עד 40 שעות בשבוע..
  4. גיל העסקה – לא כול בן נוער יכול להיות מועסק וזאת בהתאם לגילו, רק החל מגיל 15 ניתן להעסיק נוער או לחילופין באם מדובר בחופשה, להעסיק נער בן 14. מתחת לגיל זה מדובר בהעסקה לא חוקית.

 

דמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים

גם בהקשר הביטוח הלאומי יש תקנות ספציפיות לנוער והן מתייחסות להפרשת המעסיק משכרו של העובד. הנער עצמו אינו מחויב בהפרשות לביטוח לאומי וביטוח בריאות בשונה מאדם בוגר אשר מחויב לכך. מנגד, המעסיק כן מחויב להפריש דמי ביטוח לאומי לנוער בהתאם לגובה השכר. הפרשת הכסף לביטוח הלאומי אינה נעשית מתוך שכרו על הנער אלא בנוסף לשכר שהוא מקבל.

  1. עד 6,331₪ בחודש – המעסיק מחויב להפריש בנוסף לשכרו של הנער לביטוח לאומי בשיעור של 0.48 אחוזים מגובה השכר.
  2. מעל 6,331 ₪ בחודש – על החלק שהנער מרוויח מעל הסכום הנקוב, נדרש המעסיק להפריש בנוסף לשכרו על הנער דמי ביטוח לאומי בשיעור של 2.12 אחוזים.

 

הפרשה לביטוח לא מתוך השכר

בשונה מבוגרים אשר מפרישים לביטוח לאומי מתוך השכר שלהם או מהעובר ושב באם הם אינם עובדים, בני נוער לא מחויבים בהפרשה לביטוח לאומי ועל כן, ההפרשה שמבצע המעסיק שלהם על שמם לא מתבצעת מתוך השכר שלהם.

מדובר בתקנה חשובה מאוד אשר לעיתים מתפספסת. באם נוכה לילד שלכם, או באם אתם נערים וקוראים שורות אלה, מתוך השכר לביטוח הלאומי כדאי שתדרשו שיתקנו את העוול הזה ויחזירו לכם כסף.

 

מה נותן הביטוח?

כאמור, הביטוח הלאומי מכסה מכל מיני מצבים עתידיים מורכבים אליהם יכולים להיקלע אנשים בישראל, אלו יכולים לדוגמא להיות נכות, אבטלה וכו'… עבור נוער, הביטוח הלאומי מכסה שני סוגים של מקרים אשר כביכול אמורים להיות הכי רלוונטיים דווקא לנוער בשונה מדברים אחרים שפחות רלוונטיים אליהם ושהם לא מבוטחים בהם.

  1. ביטוח פגיעה בעבודה – מכסה מקרים בהם הנער חס וחלילה יפגע במהלך עבודתו כך שיהיה ניתן לקבוע כי מדובר בנכות מעבודה או בתאונת עבודה. במקרים אלו הנער יהיה מכוסה בביטוח שיסייע לו, או להורים שלו, להתמודד עם המצב.
  2. ביטוח מפי פשיטת רגל של המעסיק – במקרים בהם המעסיק מפרק את העסק שלו או ממש פושט רגל, כול עובדיו מקבלים פיצויים מהביטוח הלאומי על כן, המעסיק מפריש דמי ביטוח לאומי לבן הנוער למקרה שהביטוח יצטרך לשלם לו על פשיטת הרגל.

 

בדיקת מצב וסטטוס

יכול מאוד להיות כי אתם בני נוער שעובדים כבר כמה חודשים ואפילו לא ידעתם שאתם זכאים לכך או שאפילו ההפרשה יורדת מהשכר שלכם. בכול מקרה, עדיף מאוחר מאשר אף פעם ומומלץ מאוד לגשת לבדוק מה הסטטוס שלכם אל מול הביטוח הלאומי והאם הכול עוד כשורה. למוסד לביטוח הלאומי יש אתר אליו תוכלו להתחבר או לברר דרך איש מקצוע מה המצב שלכם, מה מגיע מכם ומה נלקח מכם.

 

לא מסתכנים – בודקים!

נושא הביטוח הלאומי, בדומה לרשות המסים ולמס הכנסה בפרט, לא תמיד בשליטה אצל כל העובדים ובמיוחד כשמדובר בנוער שלא בהכרח יודע ומבין מה הזכויות שלו ואיך עובד עולם התעסוקה במדינת ישראל.

על כן, כדאי בתחילת העבודה או טרם החתימה על החוזה, להבין טוב את תנאי ההעסקה ולוודא שהם עומדים בתקנות. זאת ניתן פשוט לעשות בעזרתו של איש מקצוע מומחה אשר ינחה ויוביל אתכם לדרך הנכונה שתשמור על בני הנוער.

למרות שנוער מתחת לגיל 18 אינו מחויב בתשלום לביטוח הלאומי, מעסיקים של נוער כן מחויבים בהפרשה בעבורם לביטוח הלאומי על מנת שיהיו מכוסים מפני פגיעות אפשריות. את ההפרשה נדרש מהמעסיק לבצע לא מתוך שכרו של הנער כך שהוא מפסיד כסף. בכל בעיה שנתקלתם או שאלה בנושא ביטוח לאומי, כדאי לפנות לאיש מקצוע על מנת לוודא שכול הזכויות שלכם ממומשות ולא נפגעות.

בני נוער אינם מפרישים לביטוח לאומי אלא המעסיק שלהם עושה זאת עבורם. על בני הנוער העובדים לוודא כי בשונה מבוגרים, ההפרשה לא יוצאת מהשכר שלהם ובעצם מקטינה את הרווח שלהם מהעבודה.

בעבור בני נוער, בעצם בעבור ההפרשה שמבצע המעסיק, ניתן לנער ביטוח מפני מקרה שהוא יפגע בעבודה וביטוח למקרה שהמעסיק שלו יפשוט רגל.

ההפרשה עובדת לפי שיעור הפרשה בהתאם לגובה השכר של הנער, עד שכר בגובה של 6,331 ₪ יופרש לנער 0.48 ₪ ומעל סכום זה יש להפריש 2.12 אחוזים מגובה השכר.

חובת התשלום של אדם עובד לביטוח לאומי חלה על אנשים מעל גיל 18, כלומר בני נוער עד גיל 18 עובדים במסגרת התקנות שצוינו עד כה ולא מפרישים בעצמם.

על מה עברנו עד עכשיו?