fbpx
החזר מס עכשיו

מדריך לעובדת בהריון, בחופשת לידה או בטיפולי פוריות בתקופת משבר הקורונה

תקופת הקורונה היא תקופה מבלבלת בעבור כולם ובמיוחד בעבור נשים שמצאו עצמן מחוץ למעגל העבודה כשהן עוד בהיריון. ישנן המון זכויות שהורחבו בשביל נשים בהיריון ובחופשת לידה, ואפילו בעבור נשים שנמצאות בהליכי פוריות. זכרי כי במהלך תקופות אלו מורכב מאוד לפטר אותך ואם זה קרה, כדאי שתבדקי אם זה בוצע על פי החוק. תמצאי כאן, באתר החזר מס עכשיו, את המדריך לעובדת בהריון, בחופשת לידה או בטיפולי פוריות בתקופת משבר הקורונה.

אפליה במהלך העסקת עובדים ועובדות

אם לא ברור הדבר ומובן מאליו, חל איסור מוחלט על אפליית עובדים ועובדות בכול מסגרת הקשורה לעבודה בין אם מדובר בגיוס וקליטה ובין אם מדובר במהלך ההעסקה או כמובן בפיטורין. אפליה יכולה להיות על כל מיני רקעים כדוגמת שייכות פוליטית, גזע ומגדר. אחת האפליות שלצערנו רווחות היא אפליה על רקע מגדר הקשורה בהורות, אמהות שנכנסות להיריון שמתכננות היריון וכו׳…

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

מדריך לעובדת בהריון, בחופשת לידה או בטיפולי פוריות בתקופת משבר הקורונה

פיטורים והוצאה לחל״ת

גם אם מדובר באישה הרה או במהלך טיפולי פוריות וגם אם מדובר בפיטורין על רקע אחר, נ ושא זה מעוגן בחוק ומעבר על תקנות מהווה עבירה פלילית שגורר קנס כספי שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים. כאשר המעסיק מחליט לפטר עובדת בהריון, הוא חייב לעמוד בתקנות מחמירות עוד יותר על מנת למנוע מצב שלאפליה על רקע זה וגם על מנת לא להשאיר אותה מובטלת בתקופה קריטית שכזאת.

 

קבלת היתר לפיטורים או לחל״ת

חשוב שתדעי כי מותר לפטר עובדת בהריון, כלומר הן לא חסינות לגמרי מפני פיטורין, אך על מנת לעשות זאת חייב המעסיק לקבל היתר מיוחד מכך מספיק זמן מראש. הנה דוגמאות לכמה מצבים אשר אוסרים על פיטורי עובדת בהיריון ללא היתר מיוחד לכך מראש.

  1. עובדת בהריון – לא ניתן לפטר עובדת בהריון אם יש לה וותק של למעלה משישה חודשים במקום העבודה הזה. כמובן שהפיטורין צריכים להיות עניינים ובכול מקרה, ללא תלות בוותק, אסור לפטר אותה בשל כך שהיא בהריון.
  2. עובדת בטיפולי פוריות – על מנת לפטר עובדת במהלך טיפולי פוריות נדרש לקבל את ההיתר המיוחד ויתרה מכך, אם העובדת נעדרה מהעבודה בשל הטיפולים הללו תקופת ההגנה שבה המעסיק חייב היתר מתארכת כל-150 יום מימי ההיעדרות או מהטיפולים.
  3. עובדת בחופשת לידה – בשונה מעובדת בהריון או בטיפולי פוריות, חל איסור מוחלט לפטר עובדת שנמצאת במהלך חופשת לידה ומקום העבודה שלה צריך להישמר לה. לא ניתן לקבל היתר בשל כך והדבר פשוט לא חוקי.

 

חופשת לידה ודמי לידה

לאחר ההריון מגיעה כמובן הלידה ולאחריה זכאית היולדת לחופשת לידה מהעבודה. כאמור, במהלך חופשת הלידה אסור לפטר אותה מעבודתה ומקומה נשמר לה לכשתגמר התקופה. נוסף על חופשת הלידה, מגיעים ליולדת דמי לידה שבהם משתתף המוסד לביטוח לאומי. דמי הלידה מחושבים בהתאם לשכר של העובדת בעבודה ממנה היא בחופשה.

 

דמי לידה ליולדות מובטלות

הרבה נשים מצאו עצמן מובטלות בתקופת הקורונה ועל פניו נראה כי לאור העובדה שלא השתכרו טרם הלידה וטרם חופשת הלידה לא מגיעים לאם דמי לידה כי הם גם בעצם לא בחופשה משום עבודה. על מנת לתקן פער זה, יולדות שנכנסו להיריון במהלך תקופת הקורונה והיו מובטלות בעת הכניסה להיריון, עדיין יהיו זכאיות לדמי לידה, למרות שטרם הקורונה לא היו זכאיות לכך.

 

תשלום דמי אבטלה ליולדות מובטלות או בחל״ת

נשים אשר הוצאו לחל״ת או פוטרו לאחר שתמה חופשת הלידה, עשויות כמובן להיות זכאיות לדמי אבטלה מעצם היותן מובטלות. התקנות לדמי האבטלה הורחבו וכחלק מכך, חופשת הלידה גם כן נחשבת בתוך חישוב דמי האבטלה של יולדת לאחר שפוטרה או הוצאה לחל״ת. כלומר למרות שכביכול לא הייתה מועסקת, החודשים הללו נספרים לה בחישוב תקופת הוותק אחורה לדמי האבטלה.

 

נשים בטיפולי פוריות

לא רק נשים בהיריון מקבלות התייחסות מיוחדת, גם נשים העוברות טיפולי פוריות זכאיות להתייחסות מיוחדת במהלך תקופת הקורונה וגם לפניה. דעי כי מגיעות לך כול מיני זכויות בעיקר סביב ההיעדרות עקב טיפולי הפוריות וכי חשוב שתוודאי שאת מקבלת את מה שמגיע לך.

 

ימי מחלה בגין טיפולי פוריות

באופן כללי היעדרות מעבודה בגין טיפולי פוריות צריכה להיחשב בתור היעדרות בשל ימי מחלה כך שהמעסיק לא אמור לנכות משכרה של העובדת בשל ההיעדרות הזאת. בהמשך לכך, מגיעים לעובדת דמי מחלה על היעדרות זאת בהתאם לתנאים של העובדת עם המעסיק שלה. שימי לב שלא מנוכה משכרך על כך שנעדרת בשל טיפולי פוריות.

 

היעדרות מרבית בשל טיפולי פוריות

אף על פי שהיעדרות בשל טיפולי פוריות נחשבת כימי מחלה ישנם ימי היעדרות מקסימליים אותם ניתן לקחת. כמות הימים תלויה בכמות הימים שהעובדת עובדת במהלך השבוע.

  1. 5 ימי עבודה בשבוע – מאפשרים היעדרות מ-64 ימים בשנה, כמובן שניתן להיעדר יותר אך עד 64 ימים ההיעדרות יכולה להיות על חשבון ימי המחלה.
  2. 6 ימי עבודה בשבוע – עד 80 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה.
  3. עובדות מדינה – זכאיות ליותר ימי היעדרות, 5 ימי עבודה מזכים ב-72 יום ו-6 ימי עבודה מזכים ב-88 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה.

 

הילחמי על הזכויות שלך

נושא היעדרות מעבודה, חופשת לידה ופיטורים עקב כך, תמיד היה נושא בוער בשל מקומות בהם נשים מופלות על רקע. בהמשך לכך, חשוב מאוד שאם את אישה הנמצאת בהיריון, בהליכי פוריות או כבר בחופשת לידה לאחר לידה ונפגעו זכויותיך, אל תוותרי עליהן ופני לאיש מקצוע לקבלת סיוע להילחם ואפילו לתבוע במקרה הצורך.

 

בעיקרון מותר לפטר אישה בהיריון אך על מנת לעשות זאת נדרש מהמעסיק לקבל היתר מיוחד לפיטורים ולהוכיח כי קיימת סיבה מוצדקת לפיטורין שאיננה קשורה לכך שהעובדת בהיריון.

במקרה שחוויתם אפליה דעו שאתן לא לבד. מומלץ לשכור שירותי עורך דין אשר יסייע לכן להילחם במעסיק ולקבל את מה שמגיע לכן כולל חזרה לעבודה במקרה שהפיטורין אכן היו לא מוצדקים.

בתקופת הקורונה, חופשת הלידה נחשבת בוותק של העובדת שצברה למרות שהיא לא עבדה בחודשים הללו והייתה בחופשה.

היעדרות בשל טיפולי פוריות נחשבים כימי מחלה ומזכים בדמי מחלה, שימו לב כי הם מוגבלים בתקופה מקסימלית וכי מעבר לכמות המקסימלית המותאמת לכמות ימי העבודה בשבוע, הם לא ייחשבו כימי מחלה וינוכו מהשכר.

על מה עברנו עד עכשיו?