מדריך לעובדים במשק בית

עובדים ועובדות במשק בית אשר פוטרו או הוצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה, עשויים להיות זכאים למענק מיוחד או לדמי אבטלה. כמובן שבכול הליך פיטורים המעסיק צריך לשלם פיצויים לעובדים המפוטרים. כדאי בכול מקרה להתייעץ עם מומחה שייבחן ויוודא שאכן קיבלתם את כל הזכויות שמגיעות לכם. במאמר הבא תמצאו את המדריך לעובדים במשק בית.

השפעת הקורונה על עובדי משק בית

ברור לכולם כי כמעט כול מקצועות התעסוקה נפגעו כתוצאה מהקורונה לאור הריחוק החברתי, הסגרים וכמובן הבידודים. מבין כול הענפים, נפגע קשה מאוד ענף עובדי משקי הבית שכן לאנשים היה קשה יותר להעסיק אנשים בבית שלהם, להכניס אליהם אנשים זרים ולהיחשף לאפשרות הדבקה. לאור זאת, עובדי משקי בית רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת. למרות שמדובר בענף רחב ולא כול כך מוסדר כמו חל"ת מחברת הייטק לדוגמא, מגיעות לאנשים אלו הטבות.

פיטורי עובד משק בית בקורונה

כאמור, לאור המצב המורכב, עובדות ועובדים רבים מצאו עצמם מפוטרים ובעצם מחוסרי עבודה. למרות שמדובר בקורונה ויש תחושה חירומית, הליך פיטורים חייב להמשיך ולהתבצע על פי נהלים מסודרים אשר הראשון בהם הוא שימוע לפני פיטורים. הרעיון הכללי הוא שלא ניתן לפטר עובד משק בית ללא הודעה על כך מראש אלא אם כן הוא בוחר לשלם פיצויים בהתאם לשכר החודשי.

פיצויי פיטורים

סמוך לכול פיטורים מגיע שלב תשלום הפיצויים לעובד או לעובדת. התשלומים לא השתנו בעקבות הקורונה וחשוב לשים לב שלמרות שהעילה לפיטורים עשויה להיות רק בגלל הקורונה, עדיין מדובר בפיטורים ולכן צריך לנהוג בהתאם.

1. פיצויים – כאמור, אם לא ניתנת הודעה על הפיטורים מספיק זמן מראש נדרש מהמעסיק לשלם לעובד או לעובדת פיצויים בגובה השכר שהיה צריך לשלם אם הייתה ניתנת הודעה מראש. בנוסף, בהתאם לוותק ולגובה השכר, נדרש המעסיק לשלם פיצויים על כך שבכלל פיטר את העובד או העובדת.
  2. מימוש ימי חופשה – במהלך העבודה צוברים העובדים ימי חופשה אשר לאחר הפיטורים כמובן שלא יוכלו עוד לנצל. על כן, המעסיק צריך לשלם לעובד או לעובדת שפוטרו את השווי של הימים שנותרו במסגרת הפיטורים.
  3. הבראה – בהתאם לוותק של העובדים, כול דמי ההבראה שעוד לא שולמו ישולמו במועד הפיטורים.

פיטורים בעת מחלה בקורונה

יכול להיות כי הפיטורים עצמם מתבצעים ממש בשלב שבו העובד או העובדת חולים בקורונה או נמצאים בבידוד. למרות שבבידוד לא בהכרח מצביע על מחלה, עדיין מדובר כביכול בימי מחלה ועל כן, אסור לפטר עובדים במהלך תקופה זאת. שימו לב כי למרות שהעובד או העובדת נאלצים להיעדר זמן רב מהעבודה, יש להתחשב בכך ואסור לפטר אותם.

מדריך לעובדים במשק בית – חופשה ללא תשלום

במקביל לפיטורים, יכול להיות כי המעסיק החליט להקפיא את תקופת ההעסקה ובעצם להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום הרי היא חל"ת. במהלך חופשה ללא תשלום העובד ממשיך להיות עובד של משק הבית אך הוא בעיקרון אינו צובר וותק וכמובן שאינו מקבל שכר. לאור כך, אל מול הביטוח הלאומי הוא נחשב בתקופת אבטלה ועל כן, גם כן יהיה זכאי לדמי אבטלה בדומה לאם היה מפוטר.

דמי אבטלה

נושא החל"ת ודמי האבטלה די מורכב שכן מדובר בסטטוס לא כול כך ברור אל מול הביטוח הלאומי. בתקופת הקורונה הורחבו התנאים לדמי אבטלה על מנת לאפשר ליותר אנשים להתמודד עם המצב. בתקופת הקורונה בהקשר עובדי משק בית מתבצעת חלוקה לעובדות מעל גיל 67 ומתחת לגיל 67 ולכול קבוצת אוכלוסייה התייחסות אחרת לנושא דמי האבטלה אל מול הביטוח הלאומי.

1. מתחת ל-67 – באם העובדת מתחת לגיל 67 והיא הוצאה לחל"ת במהלך תקופת הקורונה על ידי המעסיק, כתלות באורך החופש תהיה זכאית העובדת לדמי אבטלה.
  2. מעל 67 – העובדת לא בהכרח תהיה זכאית לקבל דמי אבטלה אך היא כן תהיה זכאית למענק מהביטוח הלאומי. זאת נכון לעובדים נוספים שלא בהכרח עובדים במשק בית אך הוצאו לחל"ת מעל גיל 67.

חופשה על חשבון ימי חופשה

אופציה נוספת שהמעסיק יכול לבחור בה במקביל להוצאה לחל"ת היא הוצאה לחופשה כפויה על חשבון ימי החופשה. הרעיון הוא שהכול ממשיך כרגיל מבחינת הוותק אך המעסיק לא משלם לעובדת בתקופה זאת והיא כמובן לא מגיעה לעבודה. זאת בתנאי שיש לעובדת מספיק ימי חופשה שכבר צברה שעליהם ניתן להתבסס. מדובר באופציה שמצד אחד מבזבזת ימי חופשה אך מצד שני לא פוגעת בזכויות לפנסיה לדוגמא או לוותק.

פיטורים או חל"ת ממקום עבודה אחד

הרבה עובדי ועובדות משק בית לא עובדים רק במקום עבודה אחד ויכול להיות כי הוצאו לחל"ת או פוטרו ממשק בית אחד אך עדיין מועסקים באחר. במקרה זה מדובר בסטטוס מעט בעייתי שכן לא ברור אם מדובר כעת בעובד מובטל או דווקא בעובד שכיר ומועסק. גם למקרים אלו יש התייחסות, במידה והפיטורים או החל"ת הוחלו רק ממקום עבודה אחד, עדיין יהיה זכאי העובד במקרים מסוימים לדמי אבטלה ולהיחשב כמובטל.

התבלבלת? הגיע הזמן להתייעץ עם מומחה

בדומה לכך שאנשים לא תמיד מבינים מה אומר תלוש השכר שלהם, אילו החזרי מס מגיעים להם או איך למקסם את הזכויות שלהם, מן הסתם שתקופת הקורונה תהיה עוד יותר מבלבלת ומקרים כמו פיטורים או חל"ת יצרו חוסר אונים אצל עובדים ועובדות. הטיפ הכי חשוב שאפשר לתת הוא להתייעץ עם מומחה שיסייע לכם לעשות סדר בכול מה שמגיע לכם על מנת שתוכלו לדרוש זאת. זכרו כי למרות שפוטרתם או הוצאתם לחל"ת, עדיין מגיעות לכם זכויות שלא ניתן לוותר עליהן.

התשובה היא כמובן לא וחשוב לעמוד על כך! במהלך בידוד העובד נמצא בימי מחלה ואמור לקבל דמי מחלה ולא ניתן לפטר אותו מהעבודה.

תקופת ההודעה מראש משתנה על פי הוותק של העובד בעבודה, בכול מקרה, אם לא הודיעו לכם מראש או שנראה כי מדובר בתקופה קצרה, סברו כי מגיעים לכם פיצויים או כי מדובר בפיטורים לא חוקיים.

במקרים רבים עובדים בחל"ת כן זכאים לקבל דמי אבטלה.

על מנת לקבל דמי אבטלה תדרשו להגיש תביעה בנושא אבטלה לביטוח הלאומי בצורך כול הקבצים הרלוונטיים כדוגמת מכתב הוצאת לחל"ת או מכתב פיטורים.