מדריך לעובדים בתקופת משבר הקורונה

העבודה במהלך הקורונה מאופיינת בהמון חוסר ודאות כך שלעיתים אנשים כבר לא מבינים מה הזכויות שלהם במקביל למה החובות שלהם. עובדים אשר ממשיכים לעבוד במהלך הקורונה ועבודתם נפגעת או משתנה כתוצאה מכך, ועל אחת כמה וכמה עובדים אשר הוצאו לחל"ת או פוטרו בעקבות הקורונה, זכאים לכול מיני זכויות שהותאמו להליכים כדוגמת ימי מחלה או התחשבות בבידוד של ילדו של העובד. מומלץ לעיין ולהתייעץ עם אנשי מקצוע כדי לקבל מהם את המדריך לעובדים בתקופת משבר הקורונה.

משבר הקורונה משבר של אי ודאות

הקורונה הביאה עמה כול כך הרבה דברים שסביר כי יחקרו את כול ההשלכות שלה למשך שנים רבות, הן בתחום הפסיכולוגי והן בתחום הכלכלה וכמובן הבריאות. כחלק ממשבר הקורונה, אנשים רבים נותרו במצבים של אי ודאות בנוגע להמשך העסקתם לדוגמא, ליכולת שלהם להשתכר ואפילו למתי יראו שוב את סבא וסבתא. כחלק מכך, חשוב לנסות להכניס ודאות בנושא העבודה ולצורך כך, המדריך הבא.

מדריך לעובדים בתקופת משבר הקורונה – על חל"ת ואבטלה

אחד ההליכים הכי בולטים שפגשו כמעט כול עסק אם לא כולם, הוא הוצאה לחל"ת ופיטורין של עובדים רבים. אנשים שהיו מבוססים מבחינה כלכלית ורגועים לגבי השכר שלהם, מצאו עצמם מחוסרי עבודה מבלי לדעת מה קורה הלאה ומצבים רבים כמו עינייני מיסים והחזרי מס נותרו לא ברורים. אם גם אתם נמצאים במצב כזה, חשוב שתדעו שיש כול מיני זכויות שמגיעות לכם וחשוב לשים לב אליהם. נתייחס לכמה בודדות אך דעו כי מגיע לכם עוד הרבה.

1. שימוע – כמובן שפיטורין, אך גם הוצאה לחל"ת, מהווים הרעה משמעותית בתנאים ועל כן, צריכים להגיע בצירוף של שימוע. במקרים בהם כול הליך ההוצאה לחל"ת או הפיטורין לא התנהל על פי החוק, סביר מאוד שתהיו זכאים לפיצויים בשל כך באם תדעו לדרוש אותם.
  2. דמי אבטלה – אנשים אשר הוצאות לחל"ת במקרים מסוימים גם כן, יהיו זכאים לדמי אבטלה כתלות במשך תקופת החל"ת אליה הוצאו. בנוסף לכך, אנשים בתנאים מסוימים יהיו זכאים למענקים בשל הוצאה לחל"ת כדוגמת אנשים מעל גיל 67.

על מחלה בקורונה ובידוד

גם המשכתם לעבוד כרגיל ונדמה שהכול חזר לשגרה, יכול להיות שלא סגר או חל"ת הוא זה שיקשה עליכם, אלא מחלת הקורונה עצמה שלכם או של ילדיכם, וכמובן בידוד. אלו עשויים לגרום לכם להיעדר מהעבודה למרות שברור שהייתם רוצים להמשיך להגיע אך לאור ההנחיות אינכם יכולים.

ילד של עובד שחולה

במקרה זה, ההיעדרות שלכם צריכה להיחשב כימי מחלה, גם אם הילד שלכם הוא זה שחולה או בבידוד. כול שנדרש מכם לעשות הוא להציג את אישור הבדיקה ולאו דווקא אישור מרופא. את ימי המחלה לא בהכרח תקבלו על כול התקופה שבה הילד חולה או בבידוד אך בהחלט תקבלו התחשבות בנושא. גם במקרים בהם הילד לא הולך למסגרת חינוכית בעקבות הקורונה, יהיה זכאי ההורה להתחשבות בכך בעבודה.

עובד שחולה

יכול להיות כי דווקא אתם אלו שתחלו בקורונה ושתוצאה מכך כמובן שתצטרכו להיעדר מהעבודה. בגלל שמדובר במחלה, גם אם אין תסמינים לצורך העניין וכביכול הייתם יכולים לבוא לעבודה, התקופה נחשב כתקופת מחלה ומגיע לכם לקבל דמי מחלה, שימו לב כי במקרה זה כן תצטרכו להציג אישור מרופא.

נפגעי עבודה

אנשים אשר חלו בקורונה ונעדרו מהעבודה זכאים לקבל ימי מחלה, אך יתרה מכך, אם ההידבקות אירעה בעבודה ניתן לטעון לפגיעה בעבודה אשר מכוסה בביטוח נפגעי עבודה של הביטוח הלאומי. במקרים אלו, נדרש לעדכן את הביטוח הלאומי באירוע וזאת נעשה על ידי הגשת תביעה בנושא פגיעה בעבודה. באם הקורונה הייתה מלווה בתסמינים והותירה את העובד עם הליך החלמה ארוך, יכול להיות גם כי יהיה זכאי לדמי פגיעה להתמודדות עם ההיעדרות מהעבודה בעקבות המחלה.

מעבר לעבודה מהבית

אין ספק שהקורונה המציאה ושכתבה מחדש הליכים של עבודה מהבית שחלקם נשארו אפילו עד היום עם עסקים שמאפשרים לחלק מהעובדים להמשיך לעבוד מהבית. באם אתם עובדים מהבית, עצם העובדה שאתם אינכם מגיעים למשרד איננה שוללת את הזכויות שלכם ועדיין מגיע לכם תשלום זהה וזכויות זהות, למעט כמובן החזרים על נסיעות שכן אינכם נוסעים לשום מקום.

הפרשה לפנסיה או לקרן חיסכון

לאור העובדה כי העובד הוצא לחל"ת הזכויות שלו מעין מוקפאות וכחלק מכך גם ההפרשה לפנסיה או לכול מיני קרנות השתלמות שהמעסיק עושה בשגרה. חשוב לשים לב להפסקת תשלומים אול שכן במקרים של חל"ת לטווח ארוך קרן הפנסיה עשויה להיות מושפעת מכך שהפסיקו להפקיד לה תשלומים ולפגוע בזכויות שלכם בקרן או בביטוח שהיא מעניקה לכם. מומלץ לבדוק את הנושא במקרים של חל"ת ארוך אך גם כשהוא עוד קצר.

לא ברור? מתייעצים!

אף אחד לא מצפה מכם לשלוט בכול נושא הקורונה מבחינה בריאותית אך גם לא מבחינה תעסוקתית. נקבעו כול כך הרבה תקנות וחוקים חדשים כך שלא תמיד ברור מה מותר ומה אסור, ומה אמור לקרות. לאנשי מקצוע דווקא כן ברור כול הנושא הזה וכול שלכם נותר הוא ליצור קשר עם עורך דין אשר יוכל להמליץ לכם כיצד להתקדם ספציפית בהליך שלכם וכיצד לדרוש את מה שמגיע לכם.

ילד שנמצא בבידוד כמובן דורש את הישארות ההורה שלו בבית ובעצם יגרום להיעדרות מהעבודה. חלק מימי הבידוד הללו, או כולם כתלות בתנאים בחוזה, יורדים מימי מחלה של ילד ובעצם לא פוגעים בשכר של העובד.

לא תמיד מותר להוציא עובד לחל"ת או לפטר אותו כדוגמת אישה בהריון, והליכים אלו לרוב חייבים להיות מלווים בשימוע לפני פיטורין אשר מתריע את העובד מפני פיטורין עתידיים ומאפשר לו להביע את דעתו בנושא. במקרים בהם ההליך לא התנהל כמו שהוא אמור, מדובר בעבירה על החוק וניתן לדרוש פיצויים בשל כך.

הידבקות בעבודה מקורונה עשויה להיחשב כפגיעה בעבודה ובעצם תוכלו להפעיל את ביטוח פגיעה מעבודה של הביטוח הלאומי. בתור נפגעי עבודה, תהיו זכאים לסיוע כדוגמת דמי פגיעה בסמוך למועד ההדבקה.

למעט תשלום החזר נסיעות לאור העובדה שאתם אינכם נוסעים לשום מקום אלא נשארים בבית, עבודה מהבית לא אמורה להיות מושפעת בהקשר הזכויות שלכם לצורך העניין ולא אמור להיות שוני כלל.