fbpx
החזר מס עכשיו

דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות לתושב ישראל השוהה בחו"ל

אזרחים ישראלים שעובר לגור בחו"ל, אך עדיין מוגדרים כתושבי ישראל, חייבים להמשיך לשלם לביטוח הלאומי ולביטוח הבריאות. עם זאת דמי הביטוח מותאמים לכך שאזרחים אלו לא נמצאים במדינה ובנוסף יכולים להיות מקרים של כפל תשלומים שכדאי מאוד לשים לב אליהם. במאמר זה נסביר הכל על דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות לתושב ישראל השוהה בחו"ל.

תשלומי חובה לתושבי ישראל

במסגרת היותכם ובעצם היותנו ישראלים, ישנם תשלומים שאנו מחויבים לשלם על מנת לקבל מהמדינה שירותים בסיסיים ומורחבים שהיא מציעה. כמובן שבבסיס קיימים המסים אשר יש לשלם בהתאם לשכר (לדוגמא בהקשר מס הכנסה, וכאשר שילמו יותר ממה שצריך ניתן לבקש החזר מס), אך נוסף לאלו ישנם תשלומים נוספים אשר נדרשים אנו לשלם ובתמורה אנחנו מקבלים סיוע ועזרה במצבים בהם המדינה סבורה שנזדקק להם.

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

 

דמי ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעניק לכל ישראלי ביטוח בסיסי ובמסגרתו תוצע לאנשים, בכל מיני דרכים, עזרה. לצורך העניין, אנשים מובטלים או אנשים עם נכות. על מנת לקבל את כל "הטוב הזה", נדרשים אנו לשלם לביטוח הלאומי בכל חודש סכום התלוי בשכר שלנו.

באם נעמוד בתשלומים, נקבל את כל הכיסויים שהביטוח הלאומי מציע, אך שימו לב, כדי שבאמת כל אזרח יקבל בסיס שווה, הביטוח הזה הוא חובה ובהתאמה, התשלומים הללו הם חובה.

 

דמי ביטוח בריאות

כחלק מההשתייכות למדינה, בנוסף לביטוח הלאומי אשר רלוונטי לדוגמא בהקשרי קצבאות ומענקים, ביטוח הבריאות מספק לכל אדם שירותים רפואיים בסיסיים ומורחבים בהנחה דרך קופות החולים הרשמיות של המדינה.

לצורך העניין, כל אחד שמשלם לביטוח הלאומי כולל בפנים גם דמי ביטוח בריאות (מופיעים בנפרד בתלוש השכר) ובתנאי שכך באמת קורה, יכול לבחור לאיזו קופה להשתייך ולקבל שירותים בסיסיים נרחבים.

 

דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות לתושב ישראל השוהה בחו"ל

על פניו נושא התשלומים די אינטואיטיבי לאזרח ישראלי ממוצע ויש כאלה שאפילו לא מתעסקים בכך אלא כל זאת קורה על ידי המעסיק שלהם בכל חודש במסגרת תלוש השכר. אך העניינים קצת מסתבכים כאשר האזרח הישראלי עובר לגור בחו"ל, עדיין מוגדר כתושב ישראל אך הוא שוהה בחו"ל. בעצם משלמים לביטוח הלאומי ולביטוח הבריאות, למרות שלא באמת נהנים מהשירותים ומהכיסויים שהביטוח מציע כי פיזית נמצאים מחוץ למדינה.

 

שהייה בחו"ל

חשוב לזכור כי יכולות להיות כול מיני סיבות מגוונות ושונות לכך שתושב ישהה בחו"ל, ובהתאם גם גובה דמי ביטוח או אופן תשלום. לדוגמא, באם אתם שוהים בחו"ל בעקבות טיול ממושך של כמה חודשים או באם אתם עושים רילוקיישן למדינה אחרת. ככל שאתם טסים לזמן ממושך יותר, ותחת כל מיני חברות או מעסיקים, סביר כי מגיעות לכם כל מיני זכויות מעבר לביטוח הלאומי שכדאי מאוד לנצל.

 

משלמים בכל מקרה!

למרות שאתם שוהים בחו"ל, או מתכננים לשהות בחו"ל וכביכול אינכם נהנים ממה שהביטוח מציע, בפועל, אתם עדיין מכוסים בביטוח הזה ולכן צריכים להמשיך לשלם בעבורו. אך ודאי תשמחו לדעת כי דמי הביטוח מותאמים לכך שאינכם נמצאים במדינה. יכולים להיות מקרים של כפל תשלומים שכדאי מאוד לשים לב אליהם לאור לדוגמא תשלום ביטוח חובה במדינה בה אתם שוהים.

 

גובה התשלום

  1. מובטלים – בעבור מובטלים שאינם עובדים דמי הביטוח הנדרשים עומדים על הערך המינימלי שהוא 177 ₪ בחודש.
  2. שכירים אצל מעסיק זר – אנשים אשר ממשיכים לעבוד אך המעסיק שלהם זר, כלומר אינו מתעסק בנושא הביטוח הלאומי הישראלי כדרך קבע, נדרשים לשלם לפי שיעור של דמי ביטוח אך להכנסות שאינן מעבודה. כלומר ישנה תלות בהחלטה של מס הכנסה דווקא בנוגע להכנסתו מיגיעה אישית או לא.
  3. שכירים אצל מעסיק ישראלי – אנשים אשר מועסקים אצל מעסיק ישראלי ממשיכים לשלם כרגיל דרך המעסיק, הוא זה שאחראי לתשלום ואין לכם אפילו מה להתעסק בכך.

 

תשלום כפול – ישראל וחו"ל

ישנן מדינות אשר מגורים בהן דורשים תשלומים בעבור כל מיני כיסויים דומים והן נמצאות במעין אמנה עם מדינת ישראל אשר מסדירה מקרים של כפלי תשלומים בין שתי המדינות. במקרים אלו, המדינה משחררת את הביטוח הלאומי והתושב נדרש לשלם רק בעבור דמי ביטוח בריאות. נדגיש, רק בעבור מדינות אשר יש להן הסכם רלוונטי עם מדינת ישראל בנושא התשלום לביטוח לאומי.

 

ביצוע התשלום

כאמור, אם אתם מועסקים אצל מעסיק ישראלי אתם פטורים מכל הבירוקרטיה והמעסיק אמור לסדר לכם הכול, אך בכל מקרה שונה, כדוגמת אבטלה, אתם אלו שנדרשים לטפל בתשלומים. ניתן לעשות דרך הוראת קבע לביטוח לאומי, דרך תשלום באתר או פנייה למשרדי ביטוח לאומי להסדרת התשלום בדרך אחרת. בכל מקרה, חשוב לבצע את התשלום בזמן על מנת לא לצבור חוב.

 

שואלים מקצוענים

יכול מאוד להיות כי כול המידע מתערבל אצלכם ואתם עדיין לא בטוחים איך משלמים, כמה משלמים ואפילו מתי. לצורך כך, כדאי מאוד להתייעץ עם איש מקצוע בנושא הביטוח הלאומי והתשלום אליו.

אם אתם לא בטוחים בכל ההליך, עדיף שתתייעצו מאשר שתעשו משהו לא נכון, או אפילו לא תעשו את הדבר הנדרש וכך בעצם תצברו חובות או אפילו תשלמו כפול למרות שלא נדרש.

דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות הם בגדר חובה לכל תושב ישראל על מנת לספק לו בתמורה את כל השירותים הבסיסיים שהמדינה מציעה כולל מן הסתם בתחום הבריאות, אך לצורך כך נדרש כל תושב לשלם לביטוח הלאומי דמי ביטוח התלויים בסטטוס התעסוקה שלו ובהתאם גם בשכר שלו. באם אתם עוברים לחו"ל, החובות שלכם עשויות להשתנות וכדאי לבדוק זאת.

לא בהכרח, השינוי נובע מהיותכם לדוגמא מובטלים בחו"ל במקום בארץ, מועסקים אצל מעסיק זר או אפילו משלמים כפול בשתי המדינות. בכל מקרה, שהות ממושכת במדינה אחרת כנראה מצביעה על כך שאמור להיות שינוי כלשהוא.

דמי ביטוח בריאות לרוב מגיעים ביחד עם דמי ביטוח הלאומי בתלוש השכר ובמסגרת התשלום לביטוח הלאומי משולמים שניהם לצורך העניין. הם מזכים באפשרות להשתייך לקופת חולים ולקבל ממנה כביכול בחינם, את כל השירותים הבסיסיים שהמדינה מספקת.

התשובה היא כן, המדינה מעוניינת לבטח את כל הישראלים בביטוח בסיסי בידיעה שלא כולם יבטחו את עצמם אם תהיה להם אפשרות, בהתאם, חייבים לשלם לביטוח הלאומי על מנת באמת להיות מבוטחים כמו שהמדינה רוצה.

אם אתם מועסקים אצל מעסיק ישראלי בחו"ל, ובטח שבארץ, המעסיק שלכם הוא זה שצריך לדאוג לכל תשלומי הביטוח הלאומי שלכם, ביטוח הבריאות ואפילו למס הכנסה כתלות בשכר שלכם. כדאי לבדוק שאכן זה קורה כמו שצריך לאחר המעבר.

על מה עברנו עד עכשיו?