fbpx
החזר מס עכשיו

מהו ייעוץ מס ולמי הוא מתאים?

כל אזרח במדינת ישראל משלם מס בצורה כזו או אחרת. בין המיסים שרובנו משלמים על בסיס קבוע, ישנם מס הכנסה, מע"מ, מס בלו, מס קנייה, מס חברות, וכדומה. בנוסף, ישנם מיסים המשולמים בהקשרים ספציפיים ומיוחדים, כדוגמת מס שבח ומס רכישה הרלוונטיים לעסקאות מקרקעין ונדל"ן. בתחום העסקי עולה לעיתים הצורך גם במילוי הצהרת הון ודוחות מסוגים אחרים, המוגשים לרשות המיסים. למותר לציין שאי הגשתם של הדוחות הללו במועדם או תשלום מס נמוך מכפי שהנישום צריך לשלם בפועל, עלולים להוביל לנקיטת הליכי גבייה הכוללים קנסות וריביות שאיש אינו מעוניין לשלם. מנגד,  לא אחת מתברר כי דווקא שילמנו מס עודף, ובשל כך אנו זכאים לקבלת החזרי מס. נושא המיסים נוגע בסופו של דבר בכל אחד ואחת מאיתנו – שכירים, עצמאים וחברות כאחד. לכן ייעוץ מס מתאים ורלוונטי עבור כולם. במדריך זה נעסוק באופן ממוקד בשאלה: מהו ייעוץ מס ולמי הוא מתאים?

 

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

מהו ייעוץ מס ולמי הוא מתאים?

מה זה ייעוץ מס?

ייעוץ מס הוא שירות ייעוץ בנושאי מיסוי, מילוי דוחות מס וייצוג של נישומים בפני רשויות המיסים. אנשי המקצוע המוסמכים לספק את השירות הנ"ל נקראים יועצי מס, שסמכויותיהם מוקנות להם מתוקף פקודת המס הכנסה.

למי ייעוץ מס מתאים, בעצם?

ייעוץ מס הוא שירות המתאים למגוון קבוצות אוכלוסיה, ובכללן:

  • מי שנזקק לייעוץ או חוות דעת בענייני מיסוי ליחידים או בנושא של מיסי חברות.
  • מי שזקוקים לייצוג מול רשות המיסים או המוסד לביטוח הלאומי – בעלי תיקי עוסק, חברות בע"מ ונישומים שכירים כאחד.
  • מי שמעוניין בסיוע והכוונה במילוי דוחות שונים, לרבות דוח שנתי למס הכנסה, דוח רווח והפסד, הצהרת הון, וכיוצא באלו.
  • מי שמעוניין בתכנון מס מקצועי לשם ייעול תהליכים והקטנת חבות המס.
  • מי שחפץ בבדיקת זכאות להחזרי מס, סיוע בתיאום מס והכוונה בנושאי מיסוי אחרים.

 

האם כדאי לי לפנות לייעוץ מס או לייעוץ מול רואה חשבון?

לא אחת, נשמעת הטענה כי עדיף להסתייע בשירותיו של רואה חשבון מאחר ולרואי חשבון יש רישיון. כמובן, מדובר בטענה חסרת בסיס היות וגם יועצי מס הם בעלי רישיון שניתן להם לאחר שהוסמכו לביצוע תפקידם במסגרות הכשרה והתמחות ייעודיות.

ייעוץ מס הוא שירות שמתאים גם לעובדים שכירים, גם לעצמאיים במעמד עוסק מורשה ועוסק פטור). יועצי מס מוסמכים לייצג את לקוחותיהם מול רשויות המס בישראל, וכן לערוך דוחות כספיים, דוחות אישיים והצהרת הון.

ההבדל העיקרי בין יועץ מס בהשוואה לרואה חשבון בהקשר זה, הוא שיועצי מס מוגבלים לייצוג חברות בע"מ שהמחזור שלהן אינו עולה על 500,000 ש"ח, ואינם מורשים לחתום על דו"ח כספי של חברה בע"מ.

רואה חשבון, לעומת זאת, רשאי לייצג גם חברות בע"מ וגם עוסקים פטורים ומורשים ללא הגבלה. בנוסף, לרואה בחשבון ישנה גם האפשרות לחתום על דוחות כספיים של חברה בע"מ. מבחינת עלויות, לרוב שכר הטרחה המשולם ליועץ מס, יהיה נמוך יותר מעלותו של רואה חשבון. זאת מאחר ורואי חשבון חייבים בהשכלה אקדמית בתחומם ולהסמכות שונות של מועצת רואי החשבון.

יחד עם זאת, השירות שמספקים יועצי מס ותיקים עשוי לעלות במקרים מסוימים יותר מייעוץ המס שמספק רואה חשבון בתחילת דרכו. לכן חשוב לערוך סקר שוק ולהתחשב גם בניסיון המקצועי של נותן השירות.

 

מה עדיף: שירותי ייעוץ מס או שירות הנהלת חשבונות?

שירותי הנהלת חשבונות נועדו לסייע בארגון הניירת הפיננסית והדוחות הכספיים בבתי עסק. למשל, טיפול ברישום של הכנסות והוצאות, ביצוע התאמות מול הבנקים, התאמת ספקים ולקוחות, עריכת דוחות כספיים שונים, וכן הלאה. אולם בשונה מייעוץ המס, הנהלת חשבונות בארגון אינה כוללת שירות של ייצוג מול רשויות המיסים, אלא טיפול בהיבטים החשבונאיים הנוגעים לניהול העסק בלבד. כמו כן, לשם עיסוק בהנהלת חשבונות, באופן עקרוני אין הכרח לרכוש השכלה פורמלית וגם אין בקרה רגולטורית על תפקודם של מנהלי חשבונות.

 

האם חייבים להיעזר בייעוץ מס כדי לקבל החזרי מס או שאפשר גם לבד?

היות וכל אדם בוגר בישראל רשום כנישום או כעוסק ברשויות המיסים, לכל אזרח ישנה האפשרות העקרונית לטפל בתיק המס שלו באופן עצמאי. לכן מי שמעוניין להגיש בקשה להחזר מס, תיאום מס, לבצע תכנון מס או להגיש דוחות כספיים, רשאי לעשות זאת בכוחות עצמו וללא עלות ישירה. אך כמובן, הטיפול בנושאים הללו כרוך בהשקעת זמן לא מבוטלת שבאה לא אחת על חשבון פוטנציאל יצירת ההכנסות בעבודה או בעסק.

בנוסף, ללא הידע המקצועי הדרוש לטיפול בנושאי מיסוי, התנהלות עצמאית מול רשות המיסים עלולה להוביל לתוצאה ההפוכה מזו שקיוויתם לה ולהוצאות שלא צפיתם. ההסתייעות בחברה ליעוץ מס או ייעוץ עסקי כלכלי מאפשרת לשכירים ועסקים כאחד, לחסוך זמן רב, אנרגיה ולא מעט כספים, הודות להיכרות של יועצי המס עם הוראות החוק בנושאי מיסוי וההתנהלות מול הרשויות.

 

אז איך בוחרים יועץ מס מומחה?

במדינת ישראל, ייעוץ מס הוא תחום המוסדר במסגרת החוק. ישנם שני גופים מרכזיים המאגדים תחתיהם יועצי מס מוסמכים, והם: מועצת יועצי המס שבה חייבים יועצי מס להיות רשומים, ולשכת יועצי המס בישראל. בבואכם לבחור יועץ מס, עליכם לוודא שיועץ המס שבשירותיו אתם שוקלים להסתייע, רשום בפנקס יועצי המס וכי ניתן לראות את רשיונו באתר של מועצת יועצי המס.

בדיקה זו תאפשר לכם להיות סמוכים ובטוחים בכך שאתם נעזרים באיש מקצוע המורשה לספק שירותי ייעוץ מס כחוק. בנוסף, מומלץ לבדוק האם יועץ המס שלפניכם רשום כחבר בלשכת יועצי המס. אף שרישום זה אינו מחייב, יועצי מס שמכבדים את עצמם ואת המקצוע, לרוב יהיו חלק מהתאגדות בתחום התמחותם.

על מה עברנו עד עכשיו?
חוק מס ערך מוסף

במדינת ישראל, בדומה למדינות אחרות ורבות בעולם, ישנו דבר חקיקה הנקרא

תכנון מס

תכנון מס הינו תהליך שבמסגרתו מנצלים את חוקי המס לטובת הפחתה