fbpx
החזר מס עכשיו

עיקול מקרקעין שלא רשומים על שם החייב בהוצאה לפועל

עיקול מקרקעין הוא הליך אשר מחייב חייב לפרוע את חובו באמצעות מכירת נכס שבבעלותו, ישנם מקרים בהם הצו הזה מופנה אל נכס אשר לא רשום על שם החייב אבל ניתן להוכיח כי הוא אכן במעין בעלותו של החייב כדוגמת מקרים בהם הנכס שייך לבן או בת הזוג של החייב או קרוב משפחה אחר. בכל ההליכים מסוג זה כדאי לערב עורך דין אשר ילווה אתכם במקצועיות ובמסירות כך שבאמת תבינו מה קורה וגם תרד לכם הרבה בירוקרטיה מהמשימות. כאן, באתר החזר מס עכשיו, תמצאו את כל המידע על עיקול מקרקעין שלא רשומים על שם החייב בהוצאה לפועל.

 

החזר מס הכנסה -בדיקת זכאות מהירה ונוחה >>>

התמודדות עם חובות

לא כול חוב אשר אדם חייב לאחר נסגר כמו שצריך ולעיתים נדרשת מעורבות של רשויות על מנת להתמודד עם החוב ולפתור את הקונפליקט בין השניים. ישנן כול מיני דרכים להתמודד עם חובות שלא נפרעים בייחוד במקרים בהם נדמה לנושה (האדם או המוסד שחייבים לו את הכסף) שהחייב לא יצליח להחזיר את החוב ושצריך מעורבות של גוף שיכריח אותו לעשות זאת או ימצא פתרון חלופי.

 

עיקול של נכס

כאשר לאדם יש חוב שהוא אינו יכול להחזיר, פעמים רבות יכול להיות כי כן יהיו צעדים שהוא יוכל לעשות אך הוא אינו מעונין או באמת יכול לנקוט בהם. לצורך העניין, יכול להיות כי החייב מחזיק בנכס כך שאם הוא ימכור את הבעלות עליו יהיו לו מספיק כסף להחזיר את החוב. במקרים בהם החייב לא עושה זאת, ניתן להכריח אותו לעשות זאת והליך זה נקרא עיקול, כלומר המדינה מעקלת את הנכס לפי צו כדי לפרוע את החוב.

 

עיקול מקרקעין שלא רשומים על שם החייב בהוצאה לפועל

על פניו, באם אדם מסוים לא מחזיק בנכס והוא איננו בעלים של נכס מקרקעין כלשהוא, אין מה לעקל לו ובהמשך לכך גם אין לו איך להחזיר את החוב. אך ישנם מקרים בהם למרות שלא רשום נכס על שמו של החייב, ניתן לקשר נכס מסוים אליו ולהכריח אותו למכור אותו. הליך זה נקרא עיקול מקרקעין של רשום על שם החייב וזאת בהחלט אפשרות בתור מוצא מאי פירעון חוב.

 

פנייה לבקשה לעיקול

נושה אשר חייבים לו כסף יכול לפנות לבית המשפט ולבקש שיתערבו בנושא פירעון החוב ויכריחו את החייב להחזיר לו את הכסף בדרך כלשהיא. בהמשך לכך, ניתן גם לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש צו עיקול על נכס שלא רשום על שם החייב, אם אכן הנושה סבור כי הנכס בבעלותו למרות שזאת לא באופן חוקי. כלומר כי יש לו קשר של בעלות על הנכס ולכן עיקול יסייע לחוב להיפרע.

 

הוראה למכירת המקרקעין

במקרים בהם הבקשה נבדקת ונמצא שאכן לחייב יש סוג של בעלות כלשהיא על המקרקעין יכול בית המשפט המחוזי להורות על מכירת המקרקעין על מנת להחזיר את החוב. בניגוד לכך, יכול להיות כי דווקא יוחלט על דחיית הבקשה וביטול העיקול. קבלת הבקשה תלויה ביכולת לשכנע שאכן יש הקשר לבעלות על המקרקעין של החייב וכי יש עילה למתן הצו בנושא המכירה.

 

צו עיקול

בסופו של דבר, יינתן צו עיקול למקרקעין אם הצליחו להראות קשר בין החייב לנכס. הקשר יכול להיות קשר משפחתי כדוגמת רישום של הנכס על שם בן או בת הזוג, קרוב משפחה מקרבה אחרת, חבר או שותף כלשהוא של החייב. במקרים אלו, למרות שהנכס לא רשום על החייב, די ברור כי הוא הבעלים של הנכס וכי עיקול של הנכס יפגע בו, אך לא תמיד כול כך קל להוכיח את זה. המטרה היא לגרום לו למכור את המקרקעין כדי שיהיה לו כסף להחזיר את החוב.

 

ביטול העיקול

בהמשך לכך שהעיקול עשוי להיות מאושר וכי יצא צו בנושא, יכול להיות כי דווקא ההליך יגיע לכדי ביטול העיקול וזאת מכל מיני סיבות שעשויות להיקרות בדרך של התיק שמנוהל בנושא.

  1. חוסר מעשה מצדו של מגיש הבקשה – לא הוגשה בקשת המשך למכירת המקרקעין או שלא נעשתה שום פעולה בנושא, התיק "יוצא מתוקפו" ומבוטל.
  2. בקשה לביטול העיקול – למרות שאת הבקשה לא הגיש החייב, הוא רשאי להגיש בקשה ולבקש לבטח אותה. אם אכן תהיה עילה, הבקשה עשויה להתקבל והעיקול יבוטל.
  3. פירעון החוב – בסופו של דבר הבקשה לעיקול נובעת מכך שיש חוב שלא משולם, במקרים בהם החוב נפרע מן הסתם שהצו יבוטל וגם העיקול על הנכס יבוטל איתו.
  4. מחיקה על ידי רשם המקרקעין – ישנם מקרים בהם רשם המקרקעין עשוי להחליט על ביטול העיקול מסיבות של התיישנות כדוגמת מעבר 10 שנים מיום רישום העיקול.

 

פנייה לעורך דין

נושאי חובות ועיקולים עשויים להיות מאוד מורכבים בעיקר כי מדובר במוצא אחרון ובסכומים מאוד גדולים. בכל מקרה שבו אתם מחליטים להגיש בקשה לעיקול או שמוגשת נגדכם בקשה כזאת, מומלץ לפנות מידית לקבלת שירותיו של עורך דין אשר מבין באמת בכל ההליכים הללו ויוכל לקדם את ההליך כמה שיותר לטובתכם. בהמשך לכך, תרצו שיהיה לצדכם עורך דין שיכיר את המקרה כבר מההתחלה במקרה שההליכים יגיעו לבית משפט ולדיונים של ממש שבהם לא תוכלו לייצג את עצמכם.

 

למרות שעיקול אמור להיות על נכס שרשום על שם החייב, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש בקשה כנגד החייב לעיקול של נכס שלא רשום על שמו אך שניתן להוכיח כי הוא בעליו כדוגמת נכס הרשום על שם בן הזוג של החייב.

צו עיקול לנכס מחייב את מכירתו על מנת לפרוע חוב שיש על החייב. גם אם הנכס לא רשום על שמו יכול להיות כי יוטל עליו צו עיקול ובעצם בהמשך יהיה הכרח למכור את המקרקעין לצורך פריעת החוב.

על מנת לבטל את הצו תוכלו לערער על כל החלטה ולהגיש בקשה לביטולו, את כל אלו כמובן מומלץ מאוד לעשות בסיוע של איש מקצוע, עורך דין, אשר יודע להתמודד עם הוצאה לפועל ועם דיונים בבית משפט.

פריעת החוב כמובן מבטלת את צו העיקול אך על מנת שזאת יקרה צריך החייב להגיש בקשה לביטול החוב בגין פריעתו.

על מה עברנו עד עכשיו?